تاسیس مدارس ملی نوین
تاسیس مدارس به سبک جدید یکی از راههای آشنایی مردم با تمدن نوین بود. نحوه آموزش در این مدارس بسیار آسانتر از نحوه آموزش در مکتب خانهها بود. دانشآموزان زودتر یاد میگرفتند و آموختههای خود را به منزل و جامعه میبردند و در تغییر منش این دو مکان فرهنگی تاثیرگذار میشدند.
به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، بنا به نوشته دالمانی طرز تعلیم و تربیت اروپایی در زمان مظفرالدین شاه در ایران معمول شد و بهجای مکتبخانهها، مدارس منظمی دایر شد و روزبهروز هم توسعه پیدا کرد. کرمانی تعداد مدارس دوره مظفرالدین شاه را، که به شیوه جدید ساخته شده و به شیوه جدید آموزش میدادند، ۴۹ باب اعلام میکند. این مدارس به تقلید از نوع خارجی آنها که طی حضور خارجیان در ایران ساخته شده بودند، تاسیس شدند. در همین عصر همین مدارس ملی نوین یا به عبارتی «دارالفنونهای کوچک» ریشه در خاک کرده و آرام آرام به میوهدهی نزدیکتر و نزدیکتر میشدند. تاسیس چنین مدارسی در تغییر رفتار و فرهنگ و حرکت به سوی تحول جامعه عصر قاجار تاثیرگذار بوده است.
منبع: ولیالله قهرمانی اصل و دیگران، «نقش عوامل اجتماعی فرهنگی در گسترش طبنوین در ایران عصر قاجار»، پژوهشنامه تاریخ اجتماعی و اقتصادی، ۱۳۹۶.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰