برکناری رحمانی از وزارت صمت/ انتصاب سرپرست جدید با حکم روحانی

رئیس جمهور با صدور حکمی «حسین مدرس خیابانی» را به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد.

کد خبر : 116229
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 اردیبهشت 1399 - 13:28

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، رئیس جمهور با صدور حکمی مهندس حسین مدرس خیابانی را به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد.

متن حکم حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای مهندس حسین مدرس خیابانی

براساس اصل ۱۳۵ قانون اساسی و با عنایت به مراتب تعهد و سوابق مدیریتی ارزشمندتان در حوزه صنعت و بازرگانی، به موجب این حکم جناب‌عالی را به سرپرستی «وزارت صنعت، معدن و تجارت» منصوب می‌نمایم.

انتظار دارد نظر به ضرورت توجه ویژه به جهش تولید که در شرایط تحریم‌های ظالمانه موجب ارتقاء اقتدار و عزت ملی خواهد بود، ضمن افزایش هماهنگی درون سازمانی و تعامل مؤثر با دستگاه‌های ذیربط اعم از بخش دولتی و غیردولتی و صرف تمام توان و وقت خود را نیز با بهره‌گیری از ظرفیت مجموعه همکاران و آرای صاحب‌نظران نسبت به مدیریت بازار و تأمین کالاهای اساسی، ساماندهی قیمت خودرو، رفع موانع تولید و تعمیق ساخت داخل، کمک به توسعه صادرات غیرنفتی و بهبود فضای کسب و کار اقدام نمایید.

توفیق شما را در خدمت به ملت شریف ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی، با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند متعال مسألت دارم.

 

برکناری سنگالی رحمانی

خبر عزل رحمانی در حالی منتشر شد که وی در جلسه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور باعنوان فعال کردن فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای همسایه حضور داشت.

رئیس‌جمهور ساعاتی پیش در حکمی غیرمنتظره رضا رحمانی را از مسئولیت وزارت صمت برکنار کرد. وی در حکم خود مدرسی خیابانی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد.

اما ماجرای برکناری رضا رحمانی چیست؟

خبر عزل رحمانی در حالی منتشر شد که وی در جلسه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور باعنوان فعال کردن فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای همسایه حضور داشت و جالب‌تر اینکه در این جلسه قائم مقام او که از قضا حالا سرپرست این وزارتخانه شده نیز او را در این جلسه همراهی می کرد.

این نوع برکناری رحمانی شاید تا حدودی شبیه به برکناری متکی از مسئولیت وزارت خارجه در دولت دهم باشد. او در حالی برکنار شد که در حال دیدارهای دیپلماتیک در کشور سنگال بود.

برخی منابع احتمال میدهند که رئیس‌جمهور به دو دلیل، یا دست کم دستاویز، رضا رحمانی را از مسئولیت خود برکنار کرده است. یکی موضوع آشفتگی بازار خودرو و افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو در دو هفته اخیر ودلیل دوم که کمی مهم‌تر و اصلی‌تر نیز به نظر می‌رسد موضوع عدم تفکیک وزارتخانه صنعت و بازرگانی بوده است. گویا رئیس‌جمهور انتظار داشته است رحمانی برای تصویب این طرح در مجلس حداکثر تلاش خود را به کار گیرد.

با این حال برخی دیگر معتقدند رییس جمهور مدتهاست تمایلی به همکاری به رحمانی نداشته و موضوعات اخیر فرصت مناسبی در اختیارش قرار داده است. برخی روزنامه ها و رسانه های نزدیک به دولت ماه هاست علیرغم دولتی بودن در مقام منتقد وزارت صمت هم هستند.

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.