رفتار شهروندی سازمانی هرچند با زیرسیستمهای رسمی سازمانی تقویت نمیشود اما تاثیرات غیرقابل چشمپوشی روی اثربخشی سازمانی دارد. رفتارهایی در نقش و فرانقش به عنوان اولین رویکرد با تاکید بر محدوده تعاریف شغلی مطرح است. مرز بین رفتارهای نقش و فرانقش به مرز بین وظایف شفاف تعریفشده شغلی و وظایف غیرشفاف یا تعریفنشده بازمیگردد. رفتارهای در نقش به دلیل اینکه از طریق سیستم شرح شغل فعالیتهای سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است به احتمال زیاد به وسیله مکانیزمها و سازوکارهای رسمی مورد تقویت و پاداش رسمی قرار خواهد گرفت. در حالی که رفتارهای فرانقش به دلیل خارج بودن از حیطههای رسمی، از این سازوکار خارج است. به همین دلیل رفتار شهروندی از این نگاه رفتاری است که خارج از نقشهای تعریفشده سازمانی است و پاداش رسمی به آنها تعلق نمیگیرد در حالی که روی کارآیی سازمانی اثر میگذارد. رویکرد دیگر به این موضوع را رویکرد رفتارهای مثبت در داخل سازمان دانستهاند. رویکردی که رفتار شهروندی سازمانی را جدا از عملکردهای کاری میداند و رفتارها را به کار و غیرکار یا سیستم رسمی و غیررسمی خلاصه نمیکند. در این رویکرد رفتار شهروندی سازمانی به عنوان مفهومی کلی شامل تمام رفتارهای مثبت، مفید و سازنده در داخل سازمان است که به صورت جمعی یا فردی به شکل مسوولانه رخ میدهد. (حسنی و قلی، ۱۳۸۶، ۱۱۵) اگر با نگاه بازیگران و ذینفعان به مفهوم رفتار شهروندی نگاه شود، میتوان مرزهای مفهومی جدیدی به آن افزود. سازمان و برند هر دو دارای مخاطبان درونی و بیرونی هستند، به دلیل اینکه برند جلوهای ذهنی دارد و در تماس بیشتر با مشتریان است، میتواند رفتار شهروندی دیگری نیز داشته باشد. رفتار شهروندی برند به مخاطبانی مثل کارکنان سازمان، مشتریان و گروههای خارجی برند اشاره دارد در حالی که رفتار شهروندی سازمانی بیشتر به نیروهای درونی سازمان توجه میکند. رفتار شهروندی برند و سازمان در یک محدوده میانی با یکدیگر دارای سطح تماس و اشتراک است. مفهوم رفتار شهروندی برند به عنوان یکی از مفاهیم پرتکرار و در عین حال پیامدی مطلوب برای فرآیند برندسازی داخلی شناخته میشود.
برندسازی و رفتار شهروندی برند
منبع: کتاب برندسازی داخلی
مولف: سعید شفیعا- انتشارات جهاد دانشگاهی
کد خبر : 49499
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 آذر 1396 - 11:50
به گزارش پایگاه خبری ججین ، رفتار و علوم رفتارشناسی به رشته مطالعاتی توجه دارد که در آن به موضوع انگیزههای فردی رسیدن به اهداف با توجه به عوامل درونی و خارجی اشاره میشود. اهداف تعریفشده در بیرون فرد را محرک مینامند که ممکن است مادی یا غیرمادی باشد. رفتار سازمانی به موضوعات مربوط به افراد، گروهها و ساختار سازمانی اشاره دارد که به رفتار کارکنان منتهی میشود، بنابراین کلیه تکنیکها، روشها و ابزارهایی که زمینه پیشبینیپذیری و هدایتپذیری رفتارهای پیچیده انسانی را فراهم میکند، مورد توجه است.
برچسب ها :برند ، برندسازی ، ججین ، رفتارشهروندی ، کسب و کار
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰