برای درمان واریس پا چه باید کرد؟

عروق واریسی می توانند بدون درد و علائم باشند ولی می توانند همراه با نشانه هایی مثل درد و خونریزی و زخم و کبودی و مشکلات پوستی را به دنبال داشته باشند.عروق واریسی می توانند برجسته و بنفش یا ارغوانی تیره باشند پیچ خورده و متسع هستند و معمولا روی ساق پا دیده می‌شوند.

کد خبر : 46639
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 اردیبهشت 1397 - 5:00

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، «واریس» از ریشه یونانی ” واریکس ” به معنی پیچدار گرفته شده است. سیاهرگ‌های واریسی، سیاهرگ‌های پیچدار و متسعی هستند که در نزدیک سطح پوست تشکیل می‌شوند. احتمال واریسی شدن در همه سیاهرگ‌ها وجود دارد اما بیشترین مکان ابتلا اندام‌های پایینی و پاها هستند و یکی از شایع ترین مشکلاتی هستند که افراد زیادی درگیر آن بوده و از آن رنج می برند. آفتاب یزد با توجه به اهمیت موضوع در اینباره با دکتر حمید وحیدی ، متخصص و جراح پوست ومو به گفتگو نشسته که در ادامه می خوانید :

وی در ابتدا گفت : عروق واریسی به عروق وریدی برجسته و متسع در هر قسمت از بدن گفته می شود که معمولا این عروق بیشتر در ساق پا و روی پا دیده می شود که به علت سرپا ایستادن زیاد در زمینه ای از استعداد ژنتیکی می باشد.برای بسیاری از مردم وجود این عروق یا مویرگ های واریسی جنبه زیبایی پیدا می کند ولی برخی دیگر با علائمی مثل درد و ناراحتی و یا حتی مشکلات پیچیده تری مواجه هستند. این متخصص و جراح پوست ومو ادامه داد :
عروق واریسی می تواند نشانه ای از یک علت زمینه ای در سیستم گردش خونی باشد ودرمان از اقدامات مراقبتی فردی تا درمان های پیچیده تر که توسط پزشک یا جراح صورت می گیرد، متغیر است.
دکتر وحیدی در ادامه نشانه های عروق واریسی را اینگونه بیان کرد : عروق واریسی می توانند بدون درد و علائم باشند ولی می توانند همراه با نشانه هایی مثل درد و خونریزی و زخم و کبودی و مشکلات پوستی را به دنبال داشته باشند.عروق واریسی می توانند برجسته و بنفش یا ارغوانی تیره باشند پیچ خورده و متسع هستند و معمولا روی ساق پا دیده می‌شوند.
وی اظهار کرد :وقتی عروق واریسی دردناک می شوند برخی شکایات شامل می شوند که عبارتند از : احساس درد و سنگینی در ساق پا، سوزش و ضربان و تورم و گرفتگی های عضلانی مخصوص موقع ایستادن و نشستن های طولانی، خونریزی در این عروق، تغییر رنگ قرمز در ناحیه به همراه درد در عروق طنابی شکل، سفت شدن عروق و پوست مربوطه، التهاب و مشکلات پوستی در ناحیه قوزک
پا و مشکلات پیچیده تر که توجهات پزشکی ویژه ای را می طلبد. این متخصص و جراح پوست ومو خاطرنشان کرد : عروق واریسی عنکبوتی مانند ، عروق واریسی هستند ولی کوچکتر بوده و به سطح پوست نزدیکتر هستند و بیشتر در ساق پا و به رنگ ارغوانی یا آبی هستند ولی روی صورت هم دیده می شوند و شبیه تارهای عنکبوت می باشند. دکتر وحیدی در پاسخ به این پرسش که چه مراقبت های فردی برای رهایی از مشکلات عروق واریسی لازم است ، عنوان کرد : برای رهایی از مشکلات عروق واریسی می توان از راهکارهایی مانند بالا بردن پاها، پوشیدن جوراب واریس، استراحت کردن جهت کم کردن علائم و شکایات و بد تر شدن وضعیت بهره برد
ولی بیماری را از بین نمی برد.وی علل ایجاد کننده بیماری عروق واریسی را اینگونه تشریح کرد : شریان ها خون را از قلب به بافت ها می رسانند و وریدها
خون را به قلب باز می گردانند بنابراین خون بین این دو سیستم در حال گردش هستند.انقباضات عضلانی در ساق پا شبیه پمپ عمل می کنند و باعث برگشت خون از پا به قلب می گردند .
دریچه های ظریفی در این مسیر وجود دارند که از برگشت خون به عقب جلوگیری می کنند و جریان خون را فقط در یک جهت هدایت می کنند. با افزایش سن عروق “الاستیسیتی “خود را از دست می دهند و شل می شوند، کش می آیند وگشاد می شوند، دریچه ها ضعیف می شوند این مسئله جلوی بازگشت خون به قلب را می گیرد و خون در عروق جمع می گردد.تجمع خون در عروق باعث گشاد و حجیم شدن آنان می شود و خون غیر اکسیژنه باعث ایجاد رنگ بنفش و آبی در عروق می شود پروسه ای که باید به صورت روتین
برای تامین اکسیژن صورت بگیرد. این متخصص و جراح پوست ومو در ادامه بیان کرد : برخی از
خانم های باردار در زمان حاملگی عروق واریسی پیدا می کنند و این مسئله به علت تجمع خون در عروق است که ناشی از افزایش حجم خون در بارداری و گشاد شدن عروق به علت مسائل هورمونال است.افزایش حجم خون در عروق برای پشتیبانی و نیاز جنین ایجاد می شود ولی متاسفانه همین امر باعث ایجاد عروق واریسی در افراد مستعد می شود.بزرگ شدن رحم و جنین و فشار روی عروق لگنی نیز باعث متسع شدن عروق ساق پا و ایجاد واریس شوند.دکتر
وحیدی با بیان این نکته که یکسری از عوامل زمینه ای باعث افزایش ریسک ایجاد عروق واریسی در فرد مستعد می شود، ادامه داد : برخی از عوامل زمینه ای که باعث افزایش ریسک ایجاد عروق واریسی در فرد مستعد می شود عبارتند از :
سن: با افرایش سن دیواره و دریچه های عروق خراب و سست شده و باز گشت خون به قلب مختل می شود.
جنس: ایجاد واریس در جنس مونث به خاطر وجود هورمون های زنانگی بیشتر است چون این هورمون ها باعث شلی عروق می شوند.استفاده از هورمون های جنسی زنانه و قرص های جلوگیری در زمان پریود ماهانه و یائسگی هم مسبب این رویداد هستند. چاقی : افزایش وزن با افزایش فشار روی عروق لگنی یکی از عوامل ایجاد واریس در عروق ساق پا می باشد وایستادن و یا نشستن بیش از حد هم با مکانیسم فشار روی عروق وتجمع خون ایجاد واریس می کند.
وی در پاسخ به این پرسش که عوارض بیماری واریس چیست ، عنوان کرد :عوارض واریس در عروق وریدی نادر هستند ولی می توانند باعث مشکلات ذیل شوند:
زخم ها: زخم های فوق العاده شدید ممکن است نزدیک عروق واریسی به وجود بیاید.این زخم ها به خاطرتجمع مایعات وافزایش فشار درونی عروق به وجود می آید. نقاط رنگی معمولا قبل از شکل گیری زخم ها به وجود می آید اگر این نقاط منجر به زخم شد حتما با پزشک تما س بگیرید.
لخته های خونی: گاهی لخته های خونی در عروق به وجود آمده بزرگ می شوند در چنین وضعی ساق پا متورم می شود هر تورم ودردی در ساق پا می تواند اورژانس پزشکی باشد ونشان دهنده “ترومبوفلبیت” است وگاهی عروق خیلی نزدیک پوست قرار پیگیرند و به راحتی خونریزی می کنندو هر خونریزی باید مورد توجه قرار گیرد زیرا خطرناک است
این متخصص و جراح پوست ومو در پایان گفت : هیچ راه قطعی و کاملی برای جلوگیری از بوجود آمدن عروق واریسی وجود ندارد اما بهتر نمودن گردش خون و توان عضلانی می تواند این ریسک و خطرات به وجود آمده از آن را به حد اقل برساند.راه هایی وجود دارد که شما در منزل بتوانید عروق واریسی را کمتر نمایید مثل راهپیمایی، خوردن غذاهای
پر فیبر، مراقبت از وزن، سفت بستن ساق پاها و بالا بردن آنها بعد از فعالیت های سرپایی و عوض کردن وضعیت های نشستن و ایستادن به طور مرتب.

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.