بازگشت کشور به مسیر توسعه در دولت یازدهم

به باور کارشناسان یکی از مهم‏ترین اولویت‎های کلان کشورمان در دولت یازدهم در ۴ سال گذشته به اذعان کارشناسان موفق شده کشور را به مسیر و ریل توسعه بازگرداند و تحرکات مثبتی هم در همه حوزه‎های مورد بحث در کشور ایجاد شده که نشان دهنده حرکت در این مسیر است.

کد خبر : 23135
تاریخ انتشار : شنبه 7 مرداد 1396 - 11:37

به گزارش پایگاه خبری ججین به نقل از پایگاه اطلاع‎رسانی دولت، برنامه‎ریزی برای حرکت در مسیر توسعه متوازن در دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفت و در همه بخش‎ها سیاست‎گذاری‎ها در این مسیر انجام شد. مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی منفی و دست‎یابی به رشد اقتصادی مثبت مستمر در ۴ سال گذشته، تلطیف فضای سیاسی داخلی و باز شدن فضا برای انجام کارهای فرهنگی و ایستادگی دولت در مقابل فشارها در عرصه فرهنگی دوشادش اهالی این عرصه، برقراری تعامل مثبت با دنیا، رفع تحریم‎ها و اتخاذ سیاست منطقی در عرصه سیاست خارجی، توجه به معضلات اجتماعی و برنامه‎ریزی‎های بخشی برای کاهش آسیب‎های اجتماعی، تلاش عملی و نظری برای تحقق احترام به حقوق شهروندی، توجه به خواسته‎های جوانان و بازگرداندن نشاط و امید به جامعه تنها نمونه‎هایی از اقدامات کلان انجام گرفته برای رشد بخش‎های مختلف و حرکت در مسیر توسعه همه جانبه کشور است.

به اعتقاد کارشناسان دولت در عموم حوزه‎ها موفق عمل کرده و با وجود باقی ماندن برخی موانع به طور کلی در ۴ سال گذشته کشورمان از یک انحراف مهم در بخش‎های مختلف نجات پیدا کرد و به مسیر صحیح خود بازگشت. این بازگشت به مسیر صحیح هم آسان نبوده و نیازمند بازسازی خرابه‎های زیادی در بخش‎های مختلف بود که دولت یازدهم موفق شد به خوبی از عهده این آواربرداری‎ها بر آید. به هر بخشی از بهداشت و درمان، دارو، بخش‎های مختلف اقتصادی از جمله شاخص‎های تورم، رشد اقتصادی، شاخص‎های فرهنگی و سیاسی که رجوع کنیم، مشاهده خواهیم کرد که دولت یازدهم در همه آنها‎ با معضلات مهمی مواجه بود و توانسته در همه این حوزه‎ها این معضلات را رفع کند  یا در حد بسیار بالایی کاهش دهد و از این طریق موفق شده مسیر توسعه کشورمان را باردیگر به صورت واقعی هموار کند.

هموار شدن جاده توسعه

کارشناسان بر این باورند یکی از مهم‎ترین خدمات دولت یازدهم به صورت کلان برداشتن سنگلاخ‎های جاده توسعه کشور است. غلامرضا تاجگردون، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و فعال سیاسی در این باره با بیان اینکه  عملکرد چهار ساله دولت تدبیر و امید در همه زمینه‌ها مثبت بوده است، معتقد است: «این دولت مسیر توسعه ایران را هموارتر کرد.»

تاجگردون با اشاره به وضعیت نامناسب کشور در دوره هشت ساله دولتهای نهم و دهم می‎گوید: «دولت تدبیر و امید در چهار سال گذشته با برنامهریزی‌های عملیاتی زمینه توسعه همه جانبه ایران را برای چهار سال آینده فراهم کرده است. مسئولان دولت نهم و دهم اقتصاد ایران را به نقطه بحرانی رسانده بودند فرصتهای زیادی در آن دولت از سوی متولیان ازبین رفت و خوشبختانه دولت یازدهم موفق شد جلو این بحران‎ها را بگیرد.»

 جعفر خیرخواهان، عضو هیات علمی دانشگاه هم در این باره با بیان اینکه  اگر بخواهیم عملکرد دولت یازدهم را ارزیابی کنیم، لازم است این ارزیابی باتوجه به واقعیات و شرایط کشور باشد، معتقد است: «حقیقت این است که دولت‌های نهم و دهم نقاط منفی بسیاری در کارنامه خود به جا گذاشتند و وظیفه سنگینی را بر دوش دولت بعد از خود برای بازگرداندن اداره امور به مسیر درست گذاشت. اداره پذیر کردن کشور و فشارها و مشکلاتی که در صحنه بین‌الملل به وجود آمده بود، دولت را ناگزیر از صرف انرژی بسیار کرد که خوشبختانه دولت یازدهم در این زمینه، موفق عمل کرد و وضعیت کشور را به مسیر درست چرخاند.»

 توجه به مناطق محروم

یکی از مهم‎ترین پیش‎نیازهای حرکت صحیح در مسیر توسعه متوازن توجه به افزایش توان مناطق محروم است. دولت یازدهم با درک این واقعیت مهم بیشترین خدمات رسانی را در همه حوزه‎ها در مناطق محروم انجام داد. افتتاح چندین طرح صنعتی، عمرانی و اقتصادی در همین یک ماه گذشته در استان‎های کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان نشانی از این توجه است و رای بالای مردم این مناطق در جریان انتخابات ریاست جمهوری به دکتر روحانی با وجود وعده‎‎های خاص داده شده از سوی رقبا، هم نشانه مقبولیت این اقدامات است.

احمد همتی، نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس با اشاره به عملکرد موفق دولت یازدهم در بخش های مختلف به ویژه اقتصادی، در این باره می‎گوید: «ثبات اقتصادی در جامعه حاکم شده و پایه و اساس توسعه کشور در این دولت مسیر درستی به خود گرفته است. در بخش نفت سهم ۲ درصدی درآمدهای مناطق محروم به سه درصد افزایش‌یافته و این موضوع می‌تواند کمک کند تا با تحقق ایجاد عدالت در کشور، مناطق محروم به سمت رشد و توسعه سوق یابند.»

عملکرد مثبت دولت در عرصه سیاست خارجی

مهرداد بائوج لاهوتی،  نماینده مجلس دهم، هم با بیان اینکه به طور حتم توسعه اقتصادی کشور در گرو تقویت مناسبات سیاسی است که عملکرد دولت در این عرصه مثبت بود، می‎گوید: «به نظر من عملکرد دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی خوب و مثبت بوده است و این مسئله موجب توسعه اقتصادی کشور شد به طور حتم توسعه اقتصادی کشور در گرو تقویت مناسبات سیاسی است، از این رو تقویت سیاست خارجی که منجر به توافق هسته ای و افزایش ارتباط با کشورهای اروپایی شد، موجب گردید که روند تعاملات اقتصادی ایران با این کشور را نیز روند صعودی به خود بگیرد.»

وی با بیان اینکه ما در گذشته برای خرید یک قطعه هواپیما با مشکل روبه رو بودیم، اما امروز با شرکتهای بزرگ هواپیماسازی قرار خرید هواپیما بستهایم و این در مسیر اجرا قرار گرفته است، بنابر این این مسئله نشان میدهد که روند سیاست خارجی کشورمان مثبت و موثر بوده است، معتقد است: «جمهوری اسلامی در دوران دولت یازدهم با قدرت تمام در برابر ۶ قدرت جهانی قرار گرفت و این مسئله موجب تقویت قدرت منطقهای و بینالمللی ایران شد.» کارشناسان سیاست خارجی معتقدند که موفق ترین جنبه عملکرد دولت در طول فعالیت آن، در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل رخ داده است.

این تمجید از عملکرد دولت تا حدی پیش می رود که یک دیپلمات پیشین می گوید؛ دستاوردی مانند توافق هسته ای تا حدی بزرگ است که به تنهایی می تواند باعث مثبت شدن کل کارنامه دولت یازدهم در طول سه سال گذشته  شود. یک نماینده پیشین مجلس نیز معتقد است که هر چند گرفتاری و تمرکز روی برجام باعث شده است دولت از عرصه های دیگر سیاست خارجی مانند روابط دو جانبه و روابط منطقه ای بازبماند، اما برجام باعث رفع موانع و تهدیدهای جهانی از طریق ایران شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.