ایران برای حل بحران سوریه تلاش های فراوانی کرده است

نماینده ویژه چین در امور سوریه با بیان اینکه ایران برای حل بحران سوریه تلاش های فراوانی کرده است گفت:هر اقدامی در این کشور باید با در نظر گرفتن حق مردم سوریه در تعیین سرنوشت خود و حفظ تمامیت ارضی کشورشان باشد .

کد خبر : 22079
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مرداد 1396 - 6:51

به گزارش پایگاه خبری ججین به نقل از ایرنا شیه شیائویان امروز -شنبه- در نشست خبری در محل سفارت چین با اشاره به دیدارهای خود با مقامات کشورمان درخصوص بحران سوریه اظهار کرد:ایران از کشورهای مهم منطقه است که در سوریه نقش مهمی ایفا می کند و برای حل بحران سوریه تلاش های فراوانی کرده است.
وی افزود: چین از تلاشهای مثبت ایران بویژه در دوره اخیر درمورد روند سیاسی، آتش بس و پیگیری حل و فصل بحران قدردانی می کند.
این دیپلمات چینی با بیان اینکه چین در پرونده سوریه برای خودش نفعی ندارد گفت: ما از ابتدای بروز بحران بر راه حل سیاسی تاکید کرده ایم و موضع چین از این بابت در قبال معارضه دولت سوریه و طرفهای بین المللی تغییر نکرده است.
نماینده ویژه چین در امور سوریه با اشاره به اینکه چین از حاکمیت ملی و یکپارچگی چین حمایت می کند گفت:باید در چهارچوب قطعنامه ۲۲۵۴ و مفاد آن مردم سوریه درخصوص سرنوشت خود تصمیم گیری کنند و سازمان ملل کانال اصلی میانجی گری باشد و همزمان با آتش بس مذاکرات سیاسی و تداوم کمکهای بشر دوستانه به حل و فصل سیاسی نزدیک شده و به راه حل عملی نزدیک شویم .

**ایران از شرکای مهم چین است
وی خاطرنشان کرد:ایران از کشورهایی است که می تواند نقش مهمی در این مسئله ایفا کند و علاوه براین یکی از شرکای مهم چین است و دو کشور دارای مشارکت راهبردی هستند.
نماینده ویژه چین در امور سوریه اظهار کرد: ما آمادگی داریم هر وقت باشد با طرف ایرانی هماهنگی و مشورت های لازم را داشته باشیم.
این دیپلمات چینی در پاسخ به این سوال که چین چه نقشی در مهار بحران خاورمیانه بر عهده گرفته است،گفت: چه در بحران سوریه و چه مسائل دیگر یکی از رسالت های چین تشویق به گفت و گو و مذاکره و و تاکید بر راه حل های سیاسی است.
شیائویان با بیان اینکه از ماه آوریل گذشته تاکنون با مقامات دهها کشور دیدار و در خصوص حل و فصل بحران سوریه با این مقامات رایزنی کرده ام،اظهار کرد :چین به عنوان کشوری که در روند سیاسی سوریه گام برمی دارد مورد اعتماد طرفهای درگیر بحران قرار گرفته است و این امید وجود دارد که چین در حل و فصل بحران سوریه نقش بزرگتری ایفا کند .
این دیپلمات چینی خاطرنشان کرد:چین اکنون توسط کانالهای مختلف حدود ۶۸۰ میلیون دلار به صورت نقدی و کالا به مردم سوریه کمک کرده است و از این به بعد هم با طرفهای مختلف هم برای حل بحران درتماس خواهیم بود.
شیائویان در پاسخ به سوالی درخصوص نقش اسرائیل در بحران سوریه به ویژه با توجه به توافق اخیر آمریکا و روسیه در مناطق جنوبی سوریه اظهار کرد: ایجاد مناطق کاهش تنش گام مثبتی است که مورد توافق طرفهای مختلف از جمله دولت، معارضه سوریه، ایران و اردن ،امریکا و روسیه قرار گرفته و ما امیدواریم ایجاد مناطق کاهش تنش به حل سیاسی بحران سوریه منجر شود. وی در عین حال گفت یکی از طرفهایی که به بحران سوریه مرتبط است اسرائیل است.
نماینده ویژه چین درامور سوریه همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص آزادی موصل و محاصره تروریستهای داعش دررقه سوریه ابراز امیدواری کرد:جامعه بین الملل در مبارزه با تروریسم به هم بپیوندد و تروریست ها را همانجا نابود کنند.
شیائویان با اشاره به اینکه موضع مششترک ایران و سوریه حل و فصل بحران از طریق سیاسی است اظهار داشت این راه حل مورد تایید چین هم هست و ما اعتقاد داریم هر اقدامی در سوریه باید بر اساس پیگیری روند سیاسی ،آتش بس ،حل بحران انسانی و مبارزه با تروریستها اتخاذ شود و حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه مورد احترام قرار گیرد.
این دیپلمات چینی در پاسخ به سوال ایرنا درخصوص سیاست چرخش به شرق آمریکا و نحوه تعامل چین با آمریکا اظهار کرد بین چین و آمریکا اختلاف وجود دارد،ولی در عین حال منافع مشترک دو طرف هم وجود دارد و ظرفیت های وسیعی برای همکاری دو طرف موجود است.
وی با اشاره به همکاری روسیه و آمریکا در سوریه گفت: ما از این همکاری به شرطی که به نفع حل بحران سوریه باشد خوشحالیم وچین از این روند حمایت می کند
وی حفظ آتش بس،توسعه روند سیاسی حل بحران انسانی و مبارزه با تروریستها را محورهایی ذکر کرد که چین آماده همکاری درباره آنها با دیگران است و گفت:احساس می کنم همکاری از تقابل بهتر است و ما همکاری را تشویق می کنیم. طرفها گامهای مثبت بردارند چرا که تقابل هیچ مساله ای را حل نمی کند.
نماینده ویژه چین در امور سوریه در پاسخ به سوالی دیگر درباره موضع چین درباره برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: موضع اصولی چین همواره این بوده که هرگاه در داخل هر کشوری مسئله ای پیش بیاید باید این اختلافات میان مردم آن کشور حل و فصل شود.
شیائویان با بیان اینکه امیدواریم تنشها در منطقه افزایش نیابد تصریح کرد باید حاکمیت، استقلال و یکپارچگی کشورها که از اصول منشور ملل متحد است مورد احترام باشد.
وی همچنین درخصوص سیاستهای منطقه ای عربستان گفت:حل و فصل بحران سوریه به نفع همه مردم منطقه است. در حال حاضر منطقه خاورمیانه با مسائل مختلفی مواجه است و باید از همه امکانات برای حل این مسائل استفاده کنیم.
این دیپلمات چینی خاطرنشان کرد: معتقدم مردم منطقه بعد از شش سال از گذشت بحران حتما در وضعیت موجود تجدید نظر خواهند کرد و خود می دانند که چه وضعیتی به نفع انهاست. منطقه خاورمیانه تنها در صورتی توسعه می یابد که صلح و ثبات در منطقه برقرار شود و بعد از این همه بحران، این نکته ای است که به آن رسیده ایم.
وی در پاسخ به سوالی دیگر درخصوص حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به مواضع تروریستها در دیرالزور سوریه و اینکه تعدادی از تروریستهای چینی هم در بین کشته شدگان این حمله بودند اظهار کرد:تروریسم دشمن مشترک دنیاست وآسیب دیدگان از تروریسم به کشورهایی که تروریستها در آن هستند محدود نمی شوند.
وی با تاکید بر اینکه باید قاطعانه با تروریستهایی که در لیست شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته اند مبارزه کنیم اظهار داشت: چین هم از تروریستها اسیب دیده و این گروهها در داخل چین هم دست به اقدامات تروریستی زده اند.
نماینده ویژه چین در امور سوریه با بیان اینکه تروریسم بیماری درازمدت است و هر وقت امکان داشته باشد به همه جا سرازیر می شود،گفت: اتباع چینی حاضر در این گروهها از موضوعات مهم مورد توجه چین است و چین آمادگی دارد با همکاری جامعه بین المللی با تروریستها مقابله کند.
این دیپلمات چینی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص همکاریهای آمریکا و چین گفت: با وجود اختلافات چین و امریکا، دو کشور منافع مشترک و ظرفیت های زیادی برای همکاری دارند. این دو کشور به عنوان نخستین و دومین قدرت اقتصادی جهان ارتباطات گسترده ای باهم دارند وحجم مبادلات دو طرف سالانه به ۶۰۰ میلیارد دلار می رسد.
وی با اشاره به سوابق همکاری چین و آمریکا در حل بحران سودان جنوبی گفت: آمریکا و چین در موضوع صلح و امنیت بین الملل مسئولیت دارند و در مسائل دیگر همچون تغییرات اقلیم هم باید باهم همکاری کنند و بحران سوریه فقط یکی از مسائل در روابط آنهاست.
شیائویان همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص سرنوشت بشار اسد اظهار کرد: سرنوشت سوریه و مسائلی همچون شکل گیری دولت و اینکه چه کسی رییس جمهور باشد و یا قانون اساسی چگونه باشد باید به دست مردم این کشور تعیین شود وعوامل خارجی نباید هیچ طرحی بر سر مردم این کشور اعمال کنند و بپذیرند که مردم کشورها توان کافی برای حل مسائل خود را دارند.
نماینده ویژه چین در امور سوریه ضمن ابراز امیدواری به حل بحران سوریه و بازگشت صلح به این کشور گفت: مشکلات پیش روی مردم سوریه بسیار است و بازسازی مناطق اسیب دیده هم نیازمند سرمایه گذاری زیاد است و باید قدرت واحدی با مشارکت دولت و مردم این کشور تشکیل شود و فرایند بازسازی هرچه سریعتر در این کشور آغاز شود.
وی در عین حال گفت:چین به عنوان یکی از پنج عضو دائم و دومین اقتصاد جهان امادگی دارد در بازسازی سوریه مشارکت کند. چین در این زمینه مزیتهای خود را دارد و تلاش می کند در روند بازسازی سوریه مشارکت داشته باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.