«ارسی خانه» نامزد جایزه معماری آسیا شد

ساختمان اُرسی خانه اثر معماران ایرانی، نامزد دریافت جایزه معماری آسیا در سال ٢٠١٧ در برلین شد.

کد خبر : 29318
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهریور 1396 - 9:14

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری مهر، نیما کیوانی مدیر پروژه ارسی‌خانه ضمن اعلام این خبر گفت: جایزه بین‌المللی معماری آسیا توسط ۲A Magazine برگزار می شود. امسال مراسم اصلی این مسابقه در شهر برلین در تاریخ ۲۰ اکتبر برگزار خواهد شد که شامل ۲ قسمت کنفرانس و مراسم اهدای جوایز و نمایشگاه آثار برگزیده است.

 

ارسی خانه

 

به گفته این معمار ایرانی، جایـزه معمـاری آسـیا با نـام اختصـاری ۲AAA، یک رویـداد سـالانه اسـت کـه بـا همـکاری نهادهـای دانشـگاهی، فرهنگـی و حرفـه‌ای معتبـر آسـیایی، بـه بازشناسـی و معرفـی دسـتاوردهای قـاره آسـیا در حـوزه نظـری و عملـی معمـاری و شهرسـازی مـی‌پـردازد. بـه رسـم هـر سـال موضوعـی مرتبـط بـا معمـاری آسـیا بـرای ایـن جایـزه تعریـف و اعـلام شـود.

کیوانی به ویژگی‌های این دوره از جایزه معماری آسیا اشاره و بیان کرد: ایـن دوره که برای سـومین بار در شـهر برلیـن برگـزار مـی‌شـود هـم مشـابه سـال‌هـای گذشـته بـر چگونگـی پاسـخ‌گویـی معمـاران، شهرسـازان، طراحـان منظـر و… بـه چالش‌های معاصـر در حـوزه معمـاری و شهرسـازی در آسـیا تمرکـز دارد.

به گفته مدیر پروژه ارسی خانه، بخشـی از ایـن چالش‌ها در حوزه معماری معاصر، مقیـاس و الفبایـی جهانـی دارنـد، امـا بخشـی دیگـر خاسـتگاه و ماهیتـی منطقـه‌ای و محلـی داشـته و ناشـی از تنـوع و پیچیدگـی‌هـای فرهنگـی، اجتماعـی، شـرایط خـاص اقتصـادی و ویژگـی‌هـای بـوم‌شـناختی و محیطـی در کشـورهای آسـیایی هسـتند. بـی‌تردیـد یکـی از بـزرگ‌تریـن ایـن چالـش‌هـا ایـن اسـت کـه چگونـه غنـای فرهنگـی، تاریخـی و هویـت بومـی‌ای کـه در طـی قـرون متمـادی در شـخصیت کالبـدی بناهـای معمـاری، شـهرها و سـکونتگاه‌هـا، در تمـدن‌هـای مختلـف آسـیایی شـکل گرفتـه و تـداوم داشـته اسـت، مـی‌توانـد در جریانـات معاصـر معمـاری و شهرسـازی در ایـن تمـدن‌هـا (کشـورها)، بازنمـود داشـته و زنـده و سـیال جریـان داشـته باشـد. جایزه معمـاری آسـیا همچنیـن درصـدد اسـت کـه شناسـنده و بازتـاب دهنـده تجربـه معمـاران در نحـوه پاسـخ‌گویـی بـه ایـن چالـش اصلـی باشـد.

ساختمان اُرسی خانه را با توجه به نوع معماری آن که برگرفته از خانه های سنتی ایران و پنجره های اُرسی است، می‌توان نماینده و سفیر نسل جدید معماری ایرانی در عرصه جهانی نامید. پیش از این هم معماری این بنا توانسته بود جوایز مختلفی از جمله مدال برنز جایزه جهانی A Design Awards از کشور ایتالیا و رتبه دوم Inspireli Awards را از اتحادیه جهانی معماران(UIA) از آن خود کند و با توجه به استقبال گسترده رسانه‌ها و مجلات و محافل تخصصی معماری جهان از آن، می‌تواند نوید بخش بازگشت مجدد معماری ایرانی به جایگاه واقعی آن در جهان باشد.

نیما کیوانی و سینا کیوانی پیش از این هم با پروژه «مهر خانه»، که بر گرفته از معماری باستانی ایران است توانسته بودند مدال نقره جایزه جهانی A Design Awards ۲۰۱۷ را از کشور ایتالیا کسب کنند.

 


telegram.me/jajinnews

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.