اردوغان: در مرزهای عراق و ایران نیز مانند سرحدات سوریه دیوار می کشیم

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد: ترکیه برای کنترل تردد در مرزهای خود اقداماتی را آغاز کرده و بر همین مبنا در مرزهای عراق و ایران نیز مانند سرحدات سوریه دیوار کشی می کنیم.

کد خبر : 14553
تاریخ انتشار : جمعه 12 خرداد 1396 - 10:45

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایرنا، اردوغان شب گذشته در ضیافت افطاری مختارها(کدخدایان) ترکیه در آنکارا گفت: ما کار را در کنترل مرزها آسان خواهیم کرد و در مرزهای عراق و ایران نیز در مکان های مناسب و لازم دیوارکشی خواهیم کرد.
وی با اشاره به احداث دیوار در ۶۵۱ کیلومتر از مرزهای ترکیه با سوریه بیان کرد: در تمام مرزهای خود به همان شکل دیوارکشی خواهیم کرد.
وی با تاکید بر این که ‘ورود و خروج به ترکیه باید به شکل هدفمند و کنترل شده انجام شود، افزود: تنها به دیوار کشی بسنده نخواهیم کرد.
وی با بیان این که دیوارهای مرزی را برای جلوگیری از هر نوع عبور مجهز می کنیم، اظهار کرد: به این طریق از ورود و خروج تروریست ها و انتقال سلاح به داخل ترکیه جلوگیری خواهیم کرد.
اردوغان اضافه کرد: دیگر اتباع خارجی و تروریست ها به ترکیه وارد نخواهند شد و تنها از دروازه های مشخص ورود و خروج به ترکیه مقدور خواهد بود.
وی همچنین گفت: شهروندان عادی تروریست نیستند و در عین دیوارکشی و کنترل مرزها، ما تردد آنها در دو سوی مرزها را آسان خواهیم کرد.
وی افزود: به علت همین کنترل ها در مرزها، امروز در استان کیلیس در جنوب ترکیه و در مرزهای سوریه هیچ شهروند ترکیه ای ترسی از راکت، بمب و گلوله خمپاره شلیک شده از آن سوی مرزها ندارد و در همه استان های ما نیز به همین شکل اقدام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، ترکیه عملیات ساخت دیوار ۱۴۴ کیلومتری در مرزهای خود با ایران در استان های ایغدیر و آغری را از حدود یک ماه پیش آغاز کرده است.
بنا به گفته ارگون توران رئیس اداره تاسیسات مسکونی وابسته به نخست وزیری ترکیه (TOKİ)، پروژه احداث دیوار در مرز ترکیه با ایران در پنج مرحله انجام خواهد شد و در طول این دیوار حایل، ۱۵ درب تردد با شیشه های ضد گلوله ساخته می شود و برای ساخت این درب ها از مطمئن ترین مواد و تجهیزات استفاده خواهد شد.
بنا به اعلام وی، این دیوارها ۲ متر عرض، سه متر ارتفاع و هفت تن وزن دارند و ارتفاع دیوارها با سیم خاردار نصب شده بر روی آن به چهار متر می رسد و این دیوارها قابلیت حمل و انتقال دارند و برای ساخت این دیوارها از بتن‌ با سطح مقاومت بالا به شکل بلوک استفاده می شود.
دیوار حایل در جنوب ترکیه و در مرزهای سوریه در استان های هاتای، کیلیس، غازی آنتپ، شانلی‌اورفا، ماردین و شیرناک احداث شده است.
دولت ترکیه همچنین تمام ۲۷۰ کیلومتر مرز مشترک خود با بلغارستان را با استفاده از دیواره سیم خارداری مسدود کرده است.
ترکیه با سوریه حدود ۹۱۰ کیلومتر، با عراق در حدود ۶۰۰ کیلومتر و با ایران نیز ۵۷۰ کیلومتر مرز مشترک دارد.
استان آذربایجان غربی از ایران با استان های آغری، ایغدیر، وان و حکاری از ترکیه مرز مشترک دارد.
بخش اعظمی از مرزهای ایران و ترکیه را مناطق کوهستانی صعب العبور تشکیل می دهد و شرایط جغرافیایی دو طرف مرز اجازه تردد در مرز را به خصوص در ماه های سرد سال محدود می کند.
استان های آغری و ایغدیر که دولت آنکارا قصد دارد در آنها دیوار مرزی بین ایران و ترکیه احداث کند، در شمالی ترین قسمت مرز مشترک دو کشور قرار دارد.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.