اختلال استرس پس از سانحه را جدی بگیرید

فرد آسیب دیده اکثر مواقع در حالت آماده باش به سر می‌برد و گویی انتظار خطری را می‌کشد که به این حالت گوش به زنگی می‌گویند.

کد خبر : 48368
تاریخ انتشار : جمعه 17 آذر 1396 - 1:52

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، وقوع بحران‌های ناگهانی و حوادث غیرمترقبه بسترهای مناسبی برای بروز آسیب‌های روانی در میان خیل آسیب دیدگان هستند به همین دلیل هم هست که روان‌شناسان معتقدند برای جلوگیری از ادامه یافتن آسیب‌های روانی در سالهای بعد، خصوصا در دوران بزرگسالی باید از خدمات سلامت روان حرفه ای و تکنیک‌های مداخله در بحران، به شکل تخصصی بهره برد.با توجه به اهمیت موضوع و حوادث اخیردر کشور عزیزمان ایران آفتاب اقتصادی در اینباره با دکتر رازقیان جهرمی، متخصص اعصاب و روان به گفتگو نشسته که در ادامه می‌خوانید:
این متخصص اعصاب و روان در ابتدا با اشاره به اینکه هر چه زمان می‌گذرد نیاز به خدمات سلامت روان در بین افراد آسیب دیده افزایش می‌یابد ؛ گفت: سه چهارم افرادی که به اختلال استرس پس از سانحه دچار می‌شوند با درمان بهبود می‌یابند.دکتر لیلا رازقیان جهرمی متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه در طول زندگی هر کس این امکان وجود دارد که با حوادث طاقت فرسا و خارج از کنترل روبه رو شود، اظهار کرد : درصد زیادی از مردم،مدتی بدون دریافت کمک با حادثه رخ داده کنار می‌آیند اما این حوادث ممکن است در بعضی افراد باعث ایجاد اختلالات مختلف روانی شود. وی افزود : این اختلالات ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها ادامه پیدا کند،که این واکنش را اختلال استرسی پس از حادثه می‌نامیم.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر مشکلات جسمی احتمالی باید به علائم روانی مانند اضطراب، شوک، وحشت‌زدگی،افسردگی و افکار خودکشی این آسیب دیدگان توجه ویژه داشت؛ بیان کرد : یک حادثه تلخ ممکن است برای هر فرد معنای به خصوص و ویژه ای داشته باشد، به همین دلیل واکنش افراد به چنین حوادثی متفاوت است.
این متخصص اعصاب و روان تصریح کرد : حوادثی که ما در آنها احساس خطر می‌کنیم یا زندگی مان در معرض تهدید قرار می‌گیرد و یا شاهد مجروح شدن و مردن دیگران هستیم از جمله این حوادث هستند.
به گفته رازقیان جهرمی، زلزله یکی ازاین حادثه‌های ناگوار است که می‌تواند آغازگر اختلال استرس پس از سانحه باشد و در بسیاری از اوقات شروع این اختلال با یک تاخیر چند هفته ای همراه است.وی در بیان جزئیات اختلال استرس پس از حادثه گفت : در ابتدا ممکن است حادثه پیش چشم فرد به طور مداوم تکرار شود یا به صورت کابوس شبانه خود را نشان دهد و فرد همان احساساتی را که در زمان رخ دادن حادثه تجربه کرده، مدام تجربه کند.
این روانپزشک ادامه داد : پس از مدتی ممکن است فرد سعی کند خاطرات آزاردهنده را از دایره توجه خود خارج کند و از مکان‌هایی که یادآور حادثه دردناک است، دوری کند . برای مثال ممکن است فرد زلزله زده از مکانی که در آن خانه ویران شده خود را می‌بیند، اجتناب کند یا نسبت به خانه خود و سایر سرنخ‌های مرتبط با زلزله بی تفاوت باشد و حتی ممکن است کمتر با دیگران ارتباط برقرار کند.
وی خاطرنشان کرد : فرد آسیب دیده اکثر مواقع در حالت آماده باش به سر می‌برد و گویی انتظار خطری را می‌کشد که به این حالت گوش به زنگی می‌گویند.
رازقیان جهرمی عنوان کرد : در ابتدای چنین حوادثی موجی از امداد، کمک‌رسانی و همدلی به سمت منطقه آسیب دیده سرازیر می‌شود، اما زمانی که خانواده‌ها تنها می‌مانند تازه افراد آسیب دیده متوجه از دست داده‌هایشان می‌شوند و احساس تنهایی می‌کنند.
این متخصص اعصاب و روان ادامه داد : برخی از افراد ممکن است علائم جسمی مانند دردهای عضلانی،ضربان قلب نامنظم، اسهال و … را از خود بروز دهند و گاهی برخی افراد ممکن است به مواد مخدر روی آورند که دراین صورت آسیب بیشتری خواهند دید، لذا کمک به افراد و آموزش به آنها برای عدم مصرف مواد امری مهم است و کودکان و سالمندان بیش از سایرین در معرض خطر هستند . به گفته وی، برای پیشگیری از رخ دادن اختلال استرس پس از سانحه، افراد آسیب دیده باید سعی کنند تا حد امکان زندگی خود را به حالت نرمال برگردانند و سه چهارم افرادی که به اختلال استرس پس از سانحه دچار می‌شوند با درمان بهبود می‌یابند.
رازقیان جهرمی درمان اصلی اختلال استرس پس از سانحه را روان درمانی شناختی –رفتاری دانست و گفت : گاهی از روش حساسیت زدایی هم استفاده می‌شود و در صورت نیاز برای فرد آسیب دیده دارو هم تجویز می‌شود که همه این موارد باید تحت نظر متخصص اعصاب و روان انجام شود.

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.