اگر شخصی خبری خلاف واقع بدهد و مقصودش این باشد که مخاطب آن را جدی بگیرد حرام است، اما اگر در آنچه که می گوید قصد جدی ندارد و نمی خواهد خلاف واقع مطلبی بگوید مثل این که به شوخی از زبان شخصی یا حیوانی مطلبی را نقل می کند، حرام نیست.
حجت الاسلام غلامحسن محرمی گفت: در این بحث برخی حرفها و سخنان شیخ مفید هم آمده است. مثلاً ایشان میگویند خبر کشته شدن تمام ائمه با سم بر من ثابت نشده و فقط چهار ائمه باسم به شهادت رسیدهاند.
یکی از شبهات مطرح شده این است که در قرآن آیاتی وجود دارد که متناقض یا اشتباه به نظر میرسد. مثلا در آیه ۳۴ سوره نساء که به مسئله نشوز (نافرمانی) زن و جواز تأدیب او از سوی شوهراشاره دارد