آغاز رسمی مذاکرات الحاق اوکراین و مولداوی به اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا با وجود مخالفت مجارستان مذاکرات عضویت در این تشکل با اوکراین و مولداوی را رسما آغاز می‌کند.

کد خبر : 1501807
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 تیر 1403 - 20:38

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، روزنامه “پاسایر نویه پرسه” در مطلبی نوشت: جنگ روسیه علیه اوکراین پویایی غیرمنتظره ای را در روند گسترش اتحادیه اروپا به ارمغان آورده است.

وقتی صحبت از این مسئله به میان آمد که کدام کشورها می توانند روزی به اتحادیه اروپا بپیوندند، سال ها کشورهای بالکان مانند مونته نگرو یا صربستان عمدتاً مورد اشاره قرار می گرفتند. اما سیاست جنگی روسیه اساساً این روند را تغییر داد. اوکراین و کشور کوچک همسایه اش مولداوی در مدت زمان بسیار کوتاهی نامزد عضویت در اتحادیه اروپا شده اند و همچنین می توانند امروز آغاز رسمی مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا را جشن بگیرند. حالا این پرسش مطرح است که آیا اتحادیه اروپا به زودی بزرگتر از قبل از برگزیت خواهد شد؟

این مرحله به ویژه از نظر روانی و نمادین اهمیت دارد. اتحادیه اروپا به این ترتیب به بیش از ۳۵ میلیون نفر در اوکراین و ۲.۴ میلیون نفر در مولداوی نشان می دهد که آنها چشم انداز شهروندی اتحادیه اروپا را دارند. این باید نشانه‌ای باشد که ارزش مبارزه برای آزادی و دموکراسی را دارد.

“مایکل گالر”، کارشناس سیاست خارجی حزب دموکرات مسیحی، در آغاز روند این مذاکرات گفت که برای مردم اوکراین، اتحادیه اروپا “محل امیدوارکننده‌ای برای فرار از زندگی تاریک روزمره جنگ” است. آنها امید زیادی به اتحادیه اروپا داشتند.

از آنجایی که در مولداوی جنگی وجود ندارد، وضعیت در آنجا تا حدودی متفاوت است، اما اتحادیه اروپا همچنین منافع استراتژیک در حفظ شهروندان این کشور همسایه اوکراین در مسیر اتحادیه اروپا را مد نظر دارد.

دیوید مک آلیستر از مقامات حزب دموکرات مسیحی آلمان که ​​اخیراً رئیس کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا بود، توضیح می دهد: جمهوری مولداوی آشکارا توسط کرملین به دلیل همبستگی با اوکراین و جهت گیری طرفدار اروپایی به رهبری مایا ساندو، رئیس جمهور این کشور مورد هدف قرار گرفته است. این امر به ویژه قبل از انتخابات ریاست جمهوری آتی در ماه اکتبر مشهود است.

البته اصولاً اصطلاح مذاکره تا حدودی در اتحادیه اروپا گمراه کننده است. در نهایت، این مسئله مطرح است که اتحادیه اروپا به کشورهای نامزد بگوید که هنوز چه کاری باید انجام دهند تا در اتحادیه پذیرفته شوند. هدف اصلی انطباق مقررات قانونی ملی با قوانین اتحادیه اروپا و مناسب ساختن اقتصاد و مدیریت این کشورها برای اتحادیه اروپا است.

الزامات اتحادیه اروپا برای کشورها به ۳۵ فصل تقسیم شده است. به عنوان مثال، در ابتدا نگرانی اصلی این است که کشورها شرایط اولیه الحاق را برآورده کنند. سپس این امر شامل مسائلی مانند حاکمیت قانون و عدالت می شود.

اولین قدم در کنفرانس الحاق اوکراین و مولداوی در لوکزامبورگ، ارائه رهنمودها و اصول مذاکرات به دو کشور خواهد بود. به گفته دیپلمات های اتحادیه اروپا، انتظار می رود اولین فصل های مذاکرات در دوازده ماه آینده باز شود.

تا آن زمان، کمیسیون اتحادیه اروپا باید یک به اصطلاح غربالگری برای فصل های مذاکره انجام دهد تا بررسی کند که قوانین ملی کشور نامزد هنوز تا چه حد از قوانین اتحادیه اروپا انحراف دارد.

اینکه مذاکرات چه مدت طول می کشد هنوز کاملاً نامشخص است و در درجه اول به پیشرفت اصلاحات در کشورهای نامزد بستگی دارد. به عنوان مثال، مذاکرات الحاق با ترکیه در سال ۲۰۰۵ آغاز شد – و امروز به دلیل شرایط بحث برانگیز در مسئله حاکمیت قانون به طور کامل متوقف شده است. همچنین تصمیم متفق القول همه کشورهای اتحادیه اروپا برای باز و بسته شدن ۳۵ فصل مذاکره ضروری است که این امر باعث ایجاد خطرات مسدودیت می شود.

مجارستان به خصوص وقتی صحبت از اوکراین می شود به عنوان یک عامل خطر در نظر گرفته می شود. ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در آغاز این مذاکرات به روزنامه‌های گروه رسانه‌ای فونکه گفت که این موضوع برای او “یک فرآیند صرفاً با انگیزه سیاسی” بود. وی تاکید کرد که فکر نمی کند که شروع مذاکرات در این باره بدون شفافیت در مورد برخی مسائل ایده خوبی باشد.

اوربان به عنوان نمونه گفت که از نظر او ابتدا باید این مسئله را بررسی کرد که اگر کشوری را در حال جنگ بپذیریم که مرزهایش در عمل مشخص نشده است، چه عواقبی در پی خواهد داشت. به گفته وی علاوه بر این، باید این مسئله بررسی شود که الحاق این کشور بزرگ چه پیامدهایی برای کشاورزی اتحادیه اروپا خواهد داشت.

وقتی صحبت از مرزها می شود، اوکراین احتمالا نمی تواند تا زمانی که جنگ با روسیه به پایان برسد، عضو اتحادیه اروپا شود. در غیر این صورت، کی‌یف می‌تواند طبق بند ۷ ماده ۴۲ پیمان اتحادیه اروپا درخواست کمک نظامی از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا کند – و اتحادیه اروپا رسماً یکی از طرف‌های جنگ خواهد بود.

در اصل، بسیاری در اتحادیه اروپا بر این عقیده هستند که پذیرش کشورهای بزرگی مانند اوکراین تنها در صورتی می تواند موفقیت آمیز باشد که از قبل اصلاحات گسترده در اتحادیه اروپا انجام شود. به عنوان مثال، فرآیندهای تصمیم گیری در حوزه سیاست خارجی، در حال حاضر گاهی اوقات بسیار دست و پا گیر هستند، زیرا به طور کلی اصل وحدت رویه اعمال می شود.

آنا لورمن، وزیر امور اروپایی آلمان در این باره گفت: «امروز یک روز تاریخی برای اروپاست، هم اوکراین و هم مولداوی علیرغم بمب‌های روسیه، کمپین‌های اطلاعات نادرست و تلاش‌های بی‌ثبات‌کننده پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند. بسیاری از اصلاحات باید در مسیر اتحادیه اروپا دنبال شوند. اما امروز روز جشن است و فردا کار ادامه خواهد داشت.

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.