۱۵ اسفند به عنوان «روز ملی دریاچه ارومیه» تعیین می‌شود

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: با توجه به اهمیت تمرکز بر احیا دریاچه ارومیه ۱۵ اسفند به عنوان روز ملی دریاچه ارومیه تعیین می‌شود.

کد خبر : 95298
تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 اسفند 1397 - 16:51

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، مسعود تجریشی عصر امروز در جمع خبرنگاران با تشریح آخرین وضعیت حاکم بر دریاچه ارومیه و اقدامات چند سال اخیر ستاد احیا این دریاچه اظهار داشت: با مشورت کارشناسان و تاریخ شناسان صاحب‌نام روز ۱۵ اسفند به عنوان مناسب‌ترین روز برای نام‌گذاری به نام دریاچه ارومیه مشخص شده و این مهم در سفر آتی معاون اول رئیس جمهور به آذربایجان غربی رسماً اعلام می‌شود.

وی افزود: تا کنون دولت برای احیا دریاچه ارومیه ۲ هزار و ۹۶۵ میلیارد تومان هزینه کرده با این حال ۷۰ درصد از هزینه‌های انجام شده در قالب پروژه‌های مختلف هنوز به مرحله ثمردهی نرسیده است.

تجریشی تصریح کرد: تونل انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه که ۳۵٫۶ کیلومتر درازا خواهد داشت با ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی طبق برنامه در حال احداث است و در صورت اتمام سالانه ۶۲۳ میلیون متر مکعب را به دریاچه ارومیه خواهد رساند که این پروزه به تنهایی حدود بک هزار و ۶۰۰  میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: با اتمام سد سیلوه نیز سالانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب و با اتمام ۱۹ تصفیه خانه پیرامون دریاچه که ۳۶۴ میلیارد تومان هزینه در بر دارند سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه سرازیر خواهد شد و علاوه بران با توسعه شبکه‌های فرعی نیز سالانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده و به دریاچه ارومیه خواهد ریخت.

تجریشی گفت: با اتمام سردهنه سازی بر ۲۰۰ نهر پیرامون دریاچه ارومیه نیز ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب انتقال داده شده و با مرمت و بازسازی تأسیسات بهره‌برداری نیز ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب به صورت سالانه به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

وی افزود: در مجموع با ثمر دهی پروژه های ستاد احیا دریاچه ارومیه و هدایت روان آبها سالانه دو میلیارد متر مکعب آب به سمت دریاچه ارومیه سرازیر خواهد شد و در این میان موضوع صرفه‌جویی ۴۰ درصدی در بخش کشاورزی نیز به جد در حال پیگیری است و همزمان موضوع تغییر الگوی گشت و کاشت گیاهان دارویی و محصولات کم آب بر و دارای توجیه اقتصادی نیز در حال انجام است.

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.