کشیش آمریکایی محبوس در ترکیه آزاد شد

آزادی برونسون گام مهمی برای حل تنش سیاسی بین واشنگتن و آنکارا تلقی می‌شود.

کد خبر : 87217
تاریخ انتشار : جمعه 20 مهر 1397 - 14:14

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، صبح امروز کشیش برونسون تحت تدابیر شدید امنیتی برای چهارمین بار به دادگاه ازمیر برده شد و کاردار آمریکا در آنکارا نیز به منظور حضور در این دادگاه علنی به ازمیر آمد.

کشیش آندره برونسون پس از اظهارات شهود و ادعای مدعی العموم در مورد نقش وی در تسریع روند درمان مجروحین وابسته به پ.ک.ک در استان حاتای، گفت: چنین چیزی غیرممکن است و من هیچگاه با افراد مسلح پ.ک.ک هیچ دیدار و ارتباطی نداشته‌ام.

دادستانی ترکیه در این جلسه از قاضی دادگاه مجازات ۱۰ سال حبس را برای برانسون تقاضا کرد.
۴ شاهد دادگاه گذشته نیز شهادت خود علیه برونسون را پس گرفتند.

روند شنیدن اظهارات شهود در دادگاه بیش از یک ساعت طول کشید. سرانجام  دادگاه ازمیر دقایقی پیش و پس از پایان محاکمه کشیش آندره برونسون، حکم به آزادی او داد.
برونسون به سه سال و یک ماه و ۱۵ روز زندان محکوم شده بود که حبس تعزیری محسوب می‌شود و همچنین کلیه محدودیت‌های قضایی از وی برداشته شده است. به این ترتیب، برانسون از حبس خانگی آزاد می‌شود.

کارشناسان اقتصادی ترکیه بر این باورند که دولت اردوغان می‌خواهد با آزاد کردن برونسون، هم قیمت دلار را پایین آورد و هم مسیر تحویل هواپیماهای اف ۳۵ به ترکیه را هموار کند.

برخی از تحلیلگران سیاسی ترکیه‌ پیش‌تر اعلام کرده بودند که در سفر اردوغان به نیویورک به منظور شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، بین چاووش اوغلو و پمپئو دیدارهای مخفیانه صورت گرفته و توافق اولیه برای آزادی برونسون به دست آمده است.

همچنین در همان زمان گفت‌وگوی اردوغان با رویترز و بیان جمله «من کاری به تصمیمات دستگاه قضائی ترکیه ندارم و باید دید قاضی چه حکمی صادر می‌کند»  ازسوی رئیس جمهور ترکیه به عنوان  نشان دادن چراغ سبز برای آزادی این کشیش آمریکایی تلقی شد.

این کشیش به اتهام ارتباط با دو گروه تروریستی گولن و پ.ک.ک، از دو ماه و نیم قبل، در ازمیر در حبس خانگی به سر می‌برد و زندانی شدن او موجب بروز تنش جدی بین واشنگتن و آنکارا شد و این مساله باعث شد نرخ دلار در ترکیه به شکل فزاینده‌ای بالا رفته و ارزش پول ملی این کشور سقوط کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیروز اعلام کرده بود هیچگونه توافق پنهان بین ترکیه و آمریکا وجود ندارد، اما در هر صورت آزاد کردن کشیش برونسون می‌تواند گام موثری برای پایان دادن تنش و اختلاف سیاسی بین واشنگتن و آنکارا باشد.

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.