کشف قدیمی‌ترین نمونه الفبا

دانشمندان با بررسی یک لوح سنگی ۳۴۰۰ ساله موفق به کشف توالی الفبای دو زبان باستانی شدند.

کد خبر : 75539
تاریخ انتشار : شنبه 29 اردیبهشت 1397 - 5:52

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”، یک مطالعه جدید روی لوح سنگی که در نزدیکی اقصر پیدا شده است، نشان می‌دهد که ۳۴۰۰ سال پیش یک مصری باانگیزه برای یادگیری نه یک زبان بلکه دو زبان تلاش می‌کرده است. به گفته دانشمندان این لوح قدیمی‌ترین نمونه‌ای است که یک طرف آن توالی الفبای رومی و طرف دیگر آن چند حرف از الفبای یک زبان باستانی دیگر نوشته شده است.

توماس اشنایدر، پروفسور مصرشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا، در این باره می‌گوید: «یافته‌های ما اولین مدرک تاریخی از توالی الفبای زبان ما خواهد بود».

اشنایدر با بررسی این لوح سنگی دریافته است که این نوشته‌ها حاوی نمادهای برای کلمات «bibiya-ta»، به معنی حلزون زمینی، «garu»، احتمالا به معنی کبوتر، «da’at» احتمالا به معنی بادبادک، است.

 

 

 

لوح سنگی

 

 

 

اگر حروف اول این سه کلمه در کنار هم قرار بگیرند BGD تشکیل می‌‌شود که حروف دوم، سوم و چهارم در الفبای روم باستان است. هیچی توضیحی وجود ندارد که چه بلایی سر حرف A آمده است. به گفته دانشمندان، این لوح سنگی تنها تکه‌ای از لوح اصلی است بنابراین شاید حرف A گم شده باشد.

این لوح سنگی در سال ۱۹۹۵ توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه کمبریج کشف شد. این لوح در آرامگاه یک مقام رسمی مصری به نام «سنفر» پیدا شد که در زمان فرعون «توتمس سوم» زندگی می‌کرده است.

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.