کشفی که شاید راه حل یکی از بزرگترین مشکلات سیاره زمین باشد

پژوهشگران آلمانی در بررسی‌های خود، رشته‌ای از باکتری را کشف کرده‌اند که می‌تواند پلاستیک‌ها را تجزیه کند.

کد خبر : 114169
تاریخ انتشار : شنبه 9 فروردین 1399 - 4:58

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، پژوهشگران “مرکز تحقیقات محیط زیست هلمولتز” (UFZ) آلمان، به کشفی رسیده‌اند که شاید راه حل یکی از بزرگترین مشکلات این سیاره باشد. آنها نوعی باکتری را کشف کرده‌اند که می‌تواند برخی از پیوندهای شیمیایی “پلی‌اورتان” (Polyurethane) را از بین ببرد.

دکتر “هرمان هایپیپر” (Hermann Heipieper)، از نویسندگان این پژوهش گفت: این باکتری می‌تواند از این ترکیبات به عنوان منبع انرژی استفاده کند. یافته‌های این پژوهش، گام مهمی به سوی بازیافت محصولاتی که از جنس پلی‌اورتان هستند، به شمار می‌روند.

پلی‌اورتان، در تولید محصولات متفاوتی از جمله پوشش لوله‌های مدفون در خاک و یا در مخازن آب و فاضلاب به کار می‌رود و کاربردهای بسیاری دارد.

با وجود کاربردهای بسیار پلی‌اورتان، نمی‌توان از معایب آن چشم‌پوشی کرد. بازیافت پلی‌اورتان، بسیار دشوار است و به انرژی زیادی نیاز دارد. پلاستیک‌هایی که از پلی‌اورتان ساخته می‌شوند، با گرما ذوب نمی‌شوند و مواد سمی زیادی نیز تولید می‌کنند.

به کار بردن ریزارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها برای تجزیه پلاستیک‌هایی که از نفت ساخته می‌شوند، حوزه پژوهشی گسترده‌ای را پوشش می‌دهد اما کمتر پژوهشی به بررسی پلی‌اورتان اختصاص یافته است.

پژوهشگران در این بررسی، نوعی باکتری موسوم به “سودوموناس تی‌دی‌ای ۱” (Pseudomonas TDA1) را معرفی کردند که می‌تواند به پیوندهای شیمیایی تشکیل‌دهنده پلاستیک‌های پلی‌اورتان حمله کند.

هایپیپر تاکید کرد که پیش از استفاده فنی و تجاری از این باتری، باید بررسی‌های بیشتری در مورد آن صورت بگیرد تا کارآیی آن تایید شود.

این پژوهش، در مجله Frontiers in Microbiology به چاپ رسید.

 


 

 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.