کاخ سفید رسماً سپاه پاسداران را «سازمان تروریستی» اعلام کرد

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم خود برای قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست گروههای تروریستی خود خبر داد.

کد خبر : 97155
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 فروردین 1398 - 19:11

 

به گزارش پایگاه خبری “ججینبه نقل از خبرگزاری تسنیم، دفتر رسانه‌ای کاخ سفید روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای از زبان دونالد ترامپ اعلام کرد که دولت آمریکا قصد دارد از این پس سپاه پاسداران ایران را در فهرست گروههای تروریستی خود قرار دهد.

در این بیانیه آمده است: «امروز من [دونالد ترامپ] برنامه دولت خودم را برای افزودن نام سپاه پاسداران ایران شامل نیروی قدس آن در فهرست گروههای تروریستی خارجی اعلام می‌کنم. این اقدام بی‌سابقه که از طرف وزارت امور خارجه پیگیری خواهد شد، مؤید این واقعیت است که نه‌تنها دولت ایران یک دولت حامی تروریسم است، بلکه سپاه پاسداران ایران نیز در زمینه تأمین مالی تروریسم و ترویج آن فعالیت می‌کند».

رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را بازوی اصلی دولت ایران در آنچه «هدایت و اجرای کمپین تروریسم جهانی» خوانده، عنوان کرده است. وی خاطرنشان ساخته که آمریکا به اعمال فشار حداکثری بر ایران ادامه خواهد داد.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز در یک کنفرانس خبری در واشنگتن تصمیم دولت متبوعش برای  اضافه کردن سپاه پاسداران ایران به فهرست گروههای تروریستی خود را گامی بسیار مهم در راستای مقابله با آنچه «تروریسم دولتی ایران» خواند، عنوان کرد.

وی در ادامه اظهارات خود با متهم کردن ایران به اتخاذ سیاست‌های مخرب و بی‌ثبات‌کننده در منطقه مدعی شد: «تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران ایران و نیروی قدس آن به از بین رفتن ابزارهای ایران برای اجرای سیاست‌های مخرب در منطقه کمک خواهد کرد».

به‌نوشته خبرگزاری آمریکایی سی‌ان‌ان، این اولین بار است که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را تروریستی اعلام می‌کند.

با توجه به اینکه در روزهای اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست گروههای تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا به گوش می‌رسید، مقامات کشورمان از قبل هشدار داده بودند که ایران چنین اقدامی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز گذشته در پاسخ به این سؤال که واکنش سپاه پاسداران در قبال این اقدام آمریکایی‌ها چه خواهد بود، تصریح کرد: «اگر آمریکایی‌ها دست به چنین حماقتی بزنند و امنیت ملی ما را به مخاطره بیندازند، مطابق سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران اقدامات مقابله به مثل را عملیاتی خواهیم کرد و در دستور کار قرار خواهیم داد».

همچنین دقایقی پس از انتشار بیانیه کاخ سفید، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طی نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد کرد که در واکنش به تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران از سوی کاخ سفید، نیروهای نظامی آمریکا در غرب آسیا در فهرست گروههای تروریستی از نظر جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان قبل از اعلام رسمی تصمیم آمریکا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز خاطرنشان ساخته بود: «چنین اقدامی خطرات زیادی ایجاد می‌کند اگرچه جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال تنش نبوده و نیست ولی چنانچه آمریکا چنین تصمیمی بگیرد ایران نیز عمل متقابل خواهد کرد».

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.