چرا زانوها صدا می‌دهد؟

کریپتوس یا مفصل صدادار، مشکل نگران‌کننده‌ای نیست و یک مرحله طبیعی ناشی از افزایش سن به شمار می‌آید. با افزایش سن، غضروف‌ها ـ بافت‌هایی که استخوان‌ها را می‌پوشانند ـ در برخی قسمت‌ها ناهمسطح می‌شوند و وقتی برمی‌خیزیم یا می‌نشینیم تماس و برخورد این قسمت‌های ناهمسطح با یکدیگر نوعی صدا ایجاد می‌کند

کد خبر : 20737
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 مهر 1397 - 19:15
به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از  جام جم،  زردپی‌هایی که استخوان‌ها را به هم متصل می‌کنند نیز می‌توانند چنین صداهایی ایجاد کنند. گاهی هم این صدا ناشی از گازهایی است که اطراف مفاصل تشکیل می‌شوند.

حباب‌هایی از نیتروژن، اکسیژن و دی‌اکسید‌کربن هنگام کشش یا حرکت زانوها در مایع سینوویال اطراف مفاصل تشکیل می‌شوند که ترکیدن آنها به ایجاد صدا منجر می‌شود. بروز این حالت‌ها معمولا طبیعی است و نیاز به مراقبت‌های پزشکی ندارد، اما گاهی نیز می‌تواند نشانه وجود مشکل باشد.

این صداها چه زمانی نگران‌کننده هستند؟

مهم‌ترین موردی که باید به آن توجه داشت، درد و تورم است. سوزن سوزن شدن، بی‌حسی و سفتی مفاصل نیز از دیگر موارد قابل توجه هستند. این علائم هشداردهنده، احتمالا به معنی فرسوده شدن غضروف‌های مفاصل و ابتلای فرد به آرتروز است. دراین حالت، استخوان‌ها به یکدیگر کشیده می‌شوند و سفتی و محدودیت در حرکت ایجاد می‌کنند. این حالت همچنین می‌تواند از علائم آرتریت روماتوئید یا آرتروز التهابی باشد. مشکل دیگری که ممکن است وجودداشته باشد پارگی مینیسک زانوست که بر اثرضربه ناگهانی و شدید به زانو ایجادمی شود. اگر صدای تق تق زانو را هنگام کار یا تمرینات ورزشی می‌شنوید احتمالا به زانوهایتان آسیب زده اید و باید با پزشک مشورت کنید.

این مشکل چگونه درمان می‌شود؟

کریپتوس یا صدای زانو جز درصورتی که بر اثر بیماری‌ها، ضربه یا شرایط دیگر ایجادشده باشد به درمان نیاز ندارد. اما در صورت همراه شدن این صداها با درد، نوع درمان بستگی به علل ایجادکننده این مشکل دارد. در موارد نادری جراحی یا جایگزینی مفاصل ضروری است.


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.