پارسال ۹۶ درصد بازار صادراتی زعفران، سهم ایران بود

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: ایران با تولید بیش از ۸۸ درصد زعفران دنیا مقام نخست جهان را در اختیار دارد و پارسال سهم کشور ما از بازار صادراتی این محصول به ۹۶ درصد رسید.

کد خبر : 88747
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 آبان 1397 - 7:34

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، حسین شیرزاد در سمپوزیوم «راهبرد مداخله‌گری هدفمند در بازار زعفران» افزود: قیمت گذاری این محصول راهبردی باید به گونه‌ای باشد که هم حفظ بازارهای خارجی را در نظر داشته باشد و هم درآمد اقتصادی کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی را تامین کند.
شیرزاد یادآوری کرد: پارسال قیمت زعفران بشدت کاهش یافت و به کمتر از سه میلیون تومان برای هر کیلوگرم رسید؛ تا جایی که سازمان مرکزی تعاون روستایی به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی در قالب خرید حمایتی نزدیک به ۶۷ تن زعفران را در گریدهای نگین، شبه نگین، پوشال مرغوب و پوشال معمولی خریداری کرد.
وی افزود: سازمان مرکزی تعاون روستایی در سال زراعی ۱۳۹۶-۱۳۹۷ به مدرن کردن بازار زعفران (بازار فیزیکی، گواهی سپرده کالایی و بازار بورس آتی) و استانداردسازی محصول دست زد؛ به گونه‌ای که بر اساس گمانه‌زنی‌های دفتر بازرگانی این سازمان، بیش از ۲۵۰ تن زعفران به ارزش تخمینی بیش از ۳۵۲ میلیون دلار زعفران به بازارهای بین المللی با متوسط قیمت کیلویی حداقل ۹۷۰ دلار و حداکثر ۱۳۰۰ دلار صادر شده است.
به گفته وی، شبکه تعاونی‌های روستایی با توجه به آغاز فصل برداشت زعفران (پانزدهم مهرماه) با راه‌اندازی ۲۵ مرکز خرید گل زعفران به قیمت گذاری و خرید گل زعفران اقدام کردند که درصورت نیاز بازار شمار این مراکز تا ۱۲۰ مرکز افزایش می یابد.
وی گفت: شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران (بتکا) نیز موظف شده است در روزهای آتی وارد بازار خرید زعفران شود. همچنین در تلاشیم با تجهیز منابع ارزان قیمت تر و با کمک تسهیلات بانکی و کمک فعالان بازار سرمایه و بورس کالای ایران، نقدینگی لازم را برای خرید انواع زعفران برای اتحادیه های استانی، تعاون روستایی خراسان و کشور تهیه کنیم.
شیرزاد گفت: همواره این امکان وجود دارد که دلالان با شگرد دامپینگ صوری و ایجاد ترس از افت بیشتر قیمت، تا پیش از تاریخ پایان برداشت سی ام آذرماه امسال زعفران های خانگی کشاورزان را به بازار کشانده و قیمت حاضر را بشکنند که در صورت افت قیمت زعفران (از قیمت های کف پیشنهادی)، این سازمان همچون پارسال نسبت به خرید حمایتی اقدام می کند.
ظرفیت تولید زعفران در ایران از ۳۰ تن در سال ۱۳۶۸ به بیش از ۳۰۰ تن در سال های اخیر رسیده است و سالیانه حدود ۲۰۰ تن به کشورهای هدف صادر می شود.
طبق آمارها مصرف سرانه زعفران در ایران برای هر نفر یک گرم است که در مجموع سالیانه بیش از ۸۰ تن از این محصول به مصرف داخلی می رسد.
پارسال هر کیلوگرم زعفران به قیمت چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تا پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری شد.
سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در سال ۱۳۴۸ با ماهیت شرکت سهامی دولتی و با هدف توسعه بخش روستایی و کشاورزی از طریق تعاونی ها و تشکل های بخش کشاورزی تشکیل شد.
گیاه زعفران، دارویی و نشاط آور است که روزانه باید ۱۰ تا ۲۰ میلی گرم و ماهانه نزدیک به پنج گرم مصرف شود.

 

 

 


 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.