وضعیت قرمز در لرستان؛ مردم به پشت بام‌ها پناه بردند/ راه‌آهن سراسری تهران- جنوب مسدود شد

آبهای خلیج فارس بخصوص سواحل بوشهر و خوزستان بعد‌ازظهر دوشنبه مواج و طوفانی پیش‌بینی می‌شود و باید محدودیت برای حرکت شناورهای سبک در مناطق میانی تا شمال خلیج فارس اعمال شود.

کد خبر : 96952
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 فروردین 1398 - 9:45

 

به گزارش پایگاه خبری “ججینبه نقل از خبرگزاری تسنیم، براساس هشدار سازمان هواشناسی کشور، رگبار باران  با رعدوبرق، برخی نقاط بارش تگرگ  و  وزش باد شدید و سیلاب و  طغیان رودخانه ها در استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب استان فارس، جنوب و شمال غرب اصفهان، نیمه شمالی بوشهر و جزایر شمالی خلیج فارس.  در استانهای مرکزی، جنوب قم،  زنجان، همدان  و طی بعد از ظهر و شب  دامنه های البرز در  استانهای تهران، البرز، قزوین  و سمنان بارش باران گاهی با رگبار و رعدوبرق و  وزش باد شدید که پیامد آن آبگرفتگی معابر با احتمال سیلابی شدن مسیلها پیش بینی می‌شود.

همچنین بعد از ظهر و شب دوشنبه مسیرهای  کوهستانی و گردنه های برفگیر  دامنه های البرز در شمال  و  نقاط مرتفع جاده های کوهستانی زاگرس  در شمالغرب و غرب کشور  بطور موقت با بارش برف پیش بینی می شود و احتمال انسداد موقت جاده  وجود دارد  و  آبهای خلیج فارس بخصوص سواحل بوشهر و خوزستان طی دوشنبه مواج و طوفانی پیش‌بینی می‌شود.
بنابراین برای حفظ ایمنی و جلوگیری از خسارات احتمالی اقدامات زیر توصیه می شود:

تا حد امکان از سفر به مناطق غرب و جنوبغرب کشور خودداری و در صورت لزوم با آگاهی  و آمادگی در برابر شرایط جوی مخرب اقدام شود.

از توقف در حاشیه و بستر رودخانه ها و مکانهای  مستعد سیلاب  جدا خودداری  و از فعالیتهای کوهنوردی  اجتناب شود. محدودیت برای حرکت شناورهای سبک در مناطق میانی تا شمال خلیج فارس اعمال شود.

همچنین براساس هشدار سازمان مدیریت بحران کشور، در روز دوشنبه در استانهای یزد، اصفهان، قم، مرکزی، جنوب تهران و شمال فارس وزش باد شدید رخ خواهد داد که می‌تواند با خسارت همراه باشد.

وضعیت قرمز در لرستان؛ مردم به پشت بام‌ها پناه بردند

احمد مرادپور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، با اینکه وضعیت شهر خرم آباد قرمز است اظهار داشت: رودخانه کرگانه و خرم رود طغیان کرده است و وارد خیابان‌های ساحلی شده است.

وی افزود: متاسفانه طغیان رودخانه کرگانه ساختمان‌های زیادی را تخریب کرده است و ساکنین این محله با توجه به هشدارها و اطلاع‌رسانی در روزهای گذشته منازل خود را تخلیه کرده‌اند ولی عده از ساکنین  مقاومت می‌کنند و منازل را تخلیه نمی‌کنند که با حکم قضایی و کمک  نیروهای نظامی برای تخلیه منازل وارد عمل شده‌ایم.

معاون عمرانی استانداری لرستان عنوان کرد: در حال حاضر ساحل خرم‌رود در حد آبگرفتگی است ولی ساحل کرگانه دچار سیلاب شده است و سایر معابر شهر نیز دچار آبگرفتگی شده‌اند، آب از پل ماسور سرریز کرده و وارد فرودگاه شده و همچنین روستاهای دارایی و ناصروند نیز در محاصره آب هستند و جهت تخلیه منازل  به وسیله بلندگو، مراجعه به درب منازل اطلاع‌رسانی شده است.

وی با اشاره به وضعیت شهرستان دورود بیان کرد: هشت روستای مسیر سد مروک صد درصد تخلیه شده و همچنین با طغیان رودخانه تیره در بعضی نقاط  آب وارد خیابان‌های ساحلی شده و مناطق مسکونی نقاط حادثه‌خیز تخلیه شده است.

مرادپور با بیان اینکه وضعیت شهرستان دلفان نیز بحرانی است گفت: در این شهرستان طغیان رودخانه داخل شهر  سبب آبگرفتگی منازل ساحلی مسیر رودخانه شده است و بسیاری از منازل مسکونی تخلیه شده است.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی روستای بابازید پلدختر تصریح کرد: این روستا در حال حاضر کاملا زیر آب رفته و افرادی که علی‌رغم هشدارها جهت تخلیه روستا منازل خود را ترک نکرده‌اند به پشت بام خانه‌ها پناه برده‌اند.

معاون عمرانی استانداری لرستان خاطرنشان کرد: رودخانه دوره از بامداد امروز طغیان کرده و شهر و منازل از جمله طبقه اول ساختمان فرمانداری دچار  آبگرفتگی شده است و در حال حاضر نیروهای امدادی در حال کمک و امدادرسانی به مردم این شهرستان هستند.

وی با اشاره به قطعی آب و برق در برخی مناطق شهر خرم‌آباد اظهار داشت: در برخی از موارد قطعی موقت آب و برق در سطح شهر داریم ولی در برخی موارد با توجه به خسارت به تاسیساتی که از حریم رودخانه عبور کرده‌اند دچار خسارت جدی شده‌اند.

آخرین وضعیت شهر سیل‌زده دورود؛ سد مروک سرریز شد

دبیر ستاد بحران شهرستان دورود آخرین وضعیت شهر سیل زده دورود را تشریح کرد.

جعفر لک اظهار داشت: سد مروک دورود حدود یک ساعت است که سرریز کرده است خروجی دبی از سرریز می‌آید حدود ۳۸ متر مکعب در ثانیه از طریق خروجی‌هایش به رودخانه تیره می‌رسد در حال حاضر سد خودش سرریز کرده است. تعدادی از روستاها در محاصره آب هستند. رودخانه تیره، سفیدکن و لبان سفلی و حاجی‌آباد، امیرآباد و دهنو دچار آبگرفتگی هستند داخل شهر دورود ۳ پل عزت آباد، سری ساتی و قوسی وضعیت قرمز دارند.

وی افزود:گاز ۲ روستای بیاتان و افراونده قطع شده و در حال حاضر ۸۵ میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم و تا یک ساعت دیگر آب به تاج ۳ پل شهر دورود می‌رسد و به خانه‌های مسکونی مردم وارد می‌شود بنابر این مردم هوشیار باشند.

دبیر ستاد بحران شهرستان دورود عنوان کرد: مردم ضمن خونسردی با توجه به اینکه اخطارهای را داده‌ایم که وضعیت امروز در شهرستان قرمز است و اسکان اضطراری برای مردم شهرستان دورود با تجهیزات آماده است.

وی تصریح کرد: رودخانه تیره دورود پر شده است قطعا برای چند ساعت دیگر با آبی که از سمت بروجرد و سرریز سد مروک می‌آید وضعیت بحرانی‌تر می‌شود.

لک افزود: شهرداری و ستاد بحران شهرستان دورود کارهای را انجام داده‌اند و باتوجه به خاکریزی که ایجاد کردند شن گذاشتند و کیسه خاک و نیوجرسی و خاکریزی شده تا حدودی ورود آب رودخانه‌ها و واحدهای صنفی و مردم جلوگیری می‌شود و امکان سرریز رودخانه وجود دارد.

وی ادامه داد: از مردم خواهش می‌کنیم همکاری کنند و به خانه‌های بستگان  خود که در سطح بالا شهرستان دورود  قرار دارند اسکان اضطراری پیدا کنند. روستاها ۱۰۰ درصد تخلیه نشده است بارها اطلاع‌رسانی کردیم مردم حاشیه رودخانه تیره دورود منازل را تخلیه کنند وضعیت قرمز است باید تخلیه کنند ممکن است سیلاب بالا بیایید.

راه‌آهن سراسری تهران- جنوب مسدود شد

دبیر ستاد بحران شهرستان دورود گفت: به علت رانش زمین راه‌آهن سراسری تهران- جنوب در مسیر لرستان مسدود شد.

جعفرلک در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم در دورود اظهار داشت: صبح امروز به دلیل رانش خط آهن تهران- جنوب مسدود شد.

وی افزود: تمامی قطارهای تهران _جنوب و بالعکس  تا اطلاع ثانوی تردد ندارند و امکان‌پذیر نیست مسیر به علت رانش زمین و آبگرفتگی مسدود شده است.

کوهرنگ بیشترین خسارات در بارش‌های اخیر را متحمل شد

علی کاظمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد با اشاره به بی‌نظیر بودن بارش‌های اخیر در ۱۵ سال گذشته در کشور اظهار داشت: در کنار پر آب شدن قنوات و چشمه‌های استان این بارش‌‌ها خسارات مالی بسیاری برای استان به‌ بار آورده است.

وی با بیان اینکه بارش‌های اخیر در استان تاکنون خسارت جانی نداشته است، افزود: به دلیل شرایط زمین‌شناسی و توپوگرافی استان که مستعد رانش زمین است خسارات زیرساختی بسیاری در استان بوجود آمده است.

نماینده مردم شهرستان‌های فارسان، اردل، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: خسارت‌های ایجاد شده در استان بیشتر مربوط به زیرساخت‌ها (پل‌ها و جاده‌ها)، ساختمان‌ها و مزارع پرورش ماهی و کشاورزی است که جبران خسارت در زیرساخت‌ها بر عهده دولت است.

کاظمی با اشاره به اینکه در موج دوم بارش‌ها حدود ۱۲۰ میلی‌متر بارندگی در کوهرنگ رخ داده است، بیان کرد: به دلیل اینکه بیشترین بارش‌ها در شهرستان کوهرنگ رخ داده است این شهرستان بیشترین خسارات را متحمل شده است.

وی با بیان اینکه برآورد بنده این است که در ۴ شهرستان کیار، اردل، کوهرنگ و فارسان بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت ایجاد شده است گفت: صحبت‌های لازم با دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور انجام شده تا در اسرع وقت نسبت به برآورد دقیق خسارات و جبران آن اقدام شود.

نماینده مردم شهرستان‌های فارسان، اردل، کیار و کوهرنگ در مجلس اشاره کرد: هم‌اکنون در کیلومتر ۴ باباحیدر جاده نشست کرده و در محور اردل به رویگر نیز ریزش کوه رخ داده است.

کاظمی از مردم استان خواست اگر در روز طبیعت قصد گردش و تفریح در طبیعت را دارند مکان‌های ایمن را انتخاب کنند تا خسارات جانی رخ ندهد.

 


 

 

 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.