وضعیت فروش سینما در نیمه اول ۹۷

استقبال از فیلم‌های کمدی در سال‌های اخیر به حدی بالا رفته که در ۶ ماه نخست امسال با وجود تعداد کمتر آثار کمدی اکران شده نسبت به فیلم‌های اجتماعی، سینمای طنز همچنان ۶۵ میلیارد تومان بیشتر از آثار اجتماعی فروخته است.

کد خبر : 85784
تاریخ انتشار : شنبه 31 شهریور 1397 - 8:29

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین“، در شش ماهه نخست امسال ۳۶ فیلم در سینماهای سراسر کشور اکران شد و در طول این مدت همواره تنوع ژانرها لحاظ شد تا در هر زمانی مخاطبان سینما با سلایق مختلف بتوانند فیلم های مورد علاقه خود را در سینما به نظاره بنشینند.
از ابتدای سال و پس از کش و قوس های فراوان وقتی سه فیلم «مصادره» در ژانر کمدی، «لاتاری» در حوزه اجتماعی و «به وقت شام» در حوزه دفاع مقدس انتخاب شدند، می شد حدس زد که سینما در ایام نوروز گیشه موفقی را پشت سر خواهد گذاشت.
هر چند در همین زمان اکران، فیلم سینمایی «فراری» عنوان ناکام محض را به خود اختصاص داد و نتوانست در زمان خوبی به نام اکران نوروزی موفقیتی در گیشه به دست آورد، اما انیمیشن «فیلشاه» به عنوان نماینده سینمای کودک نیز با فروش ۷ میلیاردی رکورد خوبی را به ثبت رساند.
در ادامه و اکران دوم نوروز نیز با نمایش آثار طنزی چون «لونه زنبور»، «خجالت نکش» و «خوک» همچنان سینمای کمدی جور گیشه را یک تنه می کشید تا در نهایت با نمایش آثار دیگری چون «عصبانی نیستم!» که بعد از ۵ سال توقیف به چرخه اکران رسید همچنین «چهار راه استانبول» و آثار دیگر بهار نسبتاً خوبی در سینمای ایران به لحاظ فروش تجربه شد.
اکران تابستانه سینمای امسال اما با جام جهانی فوتبال آغاز و پایانش با ماه محرم مصادف شد؛ هر چند آثار اکران شده تابستان تا حدودی توانستند با تنوع در ژانر و موضوع، مخاطبان مختلفی را با سلیقه‌های گوناگون به سمت سینما بکشانند اما همچنان از نظر فروش فیلم‌های کمدی با فاصله زیادی از دیگر ژانرها در صدر جدول قرار گرفت.
در این مقطع زمانی فیلم‌های کمدی چون «تگزاس»، «دشمن زن»، «کاتیوشا»، «دم سرخ ها»، «خرگیوش»، «به وقت خماری»، «همه چی عادیه» و در راس همه آنها «هزارپا» اکران شد تا به لطف این فیلم‌ها، هنر هفتم همچنان گیشه را داغ ببیند.
البته در اکران تابستان پرده نقره‌ای فیلم‌های اجتماعی چون «دارکوب»، «دلم می خواد» و «شعله ور» نیز در گیشه نسبتاً موفق عمل کردند تا سینمای اجتماعی در میان انواع آثار کمدی در گیشه خودی نشان دهد.

 

پایگاه خبر ججین

 

اما در این شش ماه نخست سال سینمای کودک و نوجوان و دفاع مقدس هم با استقبال مناسبی مواجه شدند. هر چند سهم این دو گونه سینمایی سه فیلم برای دفاع مقدس و دو فیلم برای کودک و نوجوان بود اما در مجموع این پنج فیلم ۲۶ میلیارد تومان فروخته اند که احتمال افزایش این فروش با توجه به ادامه اکران فیلم «تنگه ابوقریب» نیز وجود دارد.
بررسی سرانگشتی بین سه ماه اول و دوم سال نیز نشان می دهد که فصل بهار گیشه بهتری نسبت به تابستان داشته است و تقریبا شهریورماه با بیشترین کاهش فروش مواجه بودیم. البته در این ماه به لطف فیلم «هزارپا» سینمای شهریور در گیشه سرپا ماند.
اما طبق آمار در شش ماه نخست امسال ۱۲ فیلم به نام های «هزارپا»، «مصادره»، «تگزاس»، «لونه زنبور»، «خجالت نکش»، «دشمن زن»، «کاتیوشا»، «دم سرخ ها»، «خرگیوش»، «خوک»، «به وقت خماری»، «همه چی عادیه» در ژانر کمدی اکران شدند که در مجموع ۹۴ میلیارد تومان در گیشه فروش داشتند.
پُرفروش ترین فیلم این ژانر نیز به فیلم «هزارپا» به کارگردانی ابوالحسن داودی اختصاص دارد که ۳۵ میلیارد تومان فروخت. این فیلم همچنین عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را نیز یدک می کشد و بعد از ایام عزاداری‌های محرم اکران آن از سر گرفته خواهد شد که احتمال افزایش فروش آن نیز وجود دارد.
دومین فیلم پرفروش این شش ماه نیز به «مصادره» فیلم دیگری از ژانر کمدی اختصاص دارد که با اختلاف ۲۰ میلیارد تومانی یعنی با ۱۶ میلیارد تومان فروش در رتبه دوم قرار دارد.
فیلم های «تگزاس»، «لونه زنبور»، «خجالت نکش»، «دشمن زن»، «دم سرخ ها» نیز به ترتیب میزان فروش در رده های بعدی قرار دارند.
در شش ماه نخست سال ۱۹ فیلم به نام های «عصبانی نیستم!»، «لاتاری»، «چهار راه استانبول»، «دارکوب»، «دلم می خواد»، «شعله ور»، «فراری»، «داش آکل»، «من دیوانه نیستم»، «آن‌سوی ابرها»، «جشن دلتنگی»، «در وجه حامل»، «پشت دیوار سکوت»، «آخرین بار کی سحر را دیدی؟»، «مرداد»، «شماره ۱۷ سهیلا»، «ناخواسته»، «راه رفتن روی سیم»، «یک کیلو و بیست و یک گرم» در ژانر اجتماعی اکران شدند.
هر چند آثار اجتماعی به لحاظ تعداد ۵ اثر بیشتر از فیلم های کمدی اکران شدند اما در بررسی میزان فروش، این آثار در مجموع ۲۹ میلیارد تومان فروخته اند.
پُرفروش ترین فیلم اجتماعی شش ماه امسال که سومین فیلم پُرفروش نیز لقب گرفته، دومین ساخته محمدحسین مهدویان با عنوان «لاتاری» است.
«لاتاری» که در اکران نوروز به روی پرده رفت ۱۴ میلیارد تومان فروخت. در همین ژانر دومین فیلم پرفروش «عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان است که سه میلیارد تومان فروخته است.
«چهار راه استانبول»، «دارکوب»، «دلم می خواد» و «شعله ور» به ترتیب دیگر فیلم های پرفروش ژانر اجتماعی شش ماه نخست امسال هستند.
اما سهم سینمای دفاع مقدس و منطقه نیز در این مقطع زمانی سه فیلم «چراغ های ناتمام»، «به وقت شام» و «تنگه ابوقریب» بود که اتقاقاً استقبال خوبی از این آثار صورت گرفت و در مجموع این سه فیلم ۱۷ میلیارد تومان فروش داشته اند.
«به وقت شام» با ۱۳ میلیارد تومان فروش عنوان پُرفروش‌ترین اثر این ژانر و پنجمین فیلم پرفروش شش ماه نخست سال را به خود اختصاص داده است و دو فیلم دیگر «چراغ های ناتمام» و «تنگه ابوقریب» با توجه به اینکه همچنان نمایش آنها ادامه دارد ممکن است با افزایش فروش مواجه شوند.
سینمای کودک نیز در این شش ماه تنها دو نماینده در پرده نقره ای داشت. انیمیشن «فیلشاه» و فیلم عروسکی «خاله قورباغه» که هر دو نیز درگیشه نسبتاً موفق ظاهر شدند.
انیمیشن «فیلشاه» با ۷ میلیارد تومان فروش همچنان به عنوان هفتمین فیلم پُرفروش شش ماه نخست امسال شناخته می شود و فیلم عروسکی «خاله قورباغه» نیز در مجموع ۲ میلیارد تومان فروخته که برای یک فیلم عروسکی رقم خوبی به حساب می‌آید.
به نظر می رسد باید پرونده شش ماه نخست سال ۹۷ را با نمایش ۳۶ فیلم و فروش مجموع ۱۴۹ میلیارد تومان بست و ماند و دید که آیا شش ماه دوم سال وضعیت گیشه سینما بهتر از این خواهد شد یا خیر؟ و اینکه آیا باز هم در ادامه سال این فیلم های کمدی هستند که جور گیشه را خواهند کشید یا خیر؟ و یا آنکه سینمای کودک همچنان مهجور خواهند ماند؟ و سوالاتی دیگر که باید برای دریافت پاسخ آنها تا پایان سال منتظر ماند.

**آثار اکران شده به ترتیب میزان فروش در شش ماه نخست سال به شرح زیر است:

۱- «هزارپا»(در حال اکران) ۳۵ میلیارد و ۵۰۶ میلیون و ۴۸۷ هزار تومان
۲- «مصادره» ۱۵ میلیارد و ۶۹۱ میلیون و ۳۴۵ هزار تومان
۳- «لاتاری» ۱۴ میلیارد و ۸۰۱ میلیون و ۱۴۴ هزار تومان
۴- «تگزاس» ۱۴ میلیارد و ۴۰۲ میلیون و ۱۲۸ هزار تومان
۵- «به وقت شام» ۱۳ میلیارد و ۵۲ میلیون و ۶۰۷ هزار تومان
۶- «لونه زنبور» ۹ میلیارد و ۱۴۵ میلیون و ۸۹۲ هزار تومان
۷- انیمیشن«فیلشاه» ۷ میلیارد و ۹۰۱ میلیون و ۲۹ هزار تومان
۸- «خجالت نکش» ۴ میلیارد و ۵۶۰ میلیون و ۳۵۶ هزار تومان
۹- «تنگه ابوقریب»(در حال اکران) ۴ میلیارد و ۱۹۵ میلیون و ۲۷۹ هزار تومان
۱۰- «دشمن زن» ۳ میلیارد و ۱۷۷ میلیون و ۹۶۹ هزار تومان
۱۱- «عصبانی نیستم» ۳ میلیارد و ۶۶ میلیون و ۳۴۶ هزار تومان
۱۲- «چهار راه استانبول» ۳ میلیارد و ۵۸ میلیون و ۲۵۲ هزار تومان
۱۳- «دم سرخ ها» ۲ میلیارد و ۳۸۸ میلیون و ۳۹۸ هزار تومان
۱۴- «خاله قورباغه» ۲ میلیارد و ۳۳۴ میلیون و ۵۶۲ هزار تومان
۱۵- «کاتیوشا»(در حال اکران) ۲ میلیارد و ۲۰۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
۱۶- «دارکوب» ۲ میلیارد و ۱۱۳ میلیون و ۳۸۶ هزار تومان
۱۷- «خرگیوش» ۲ میلیارد و ۱۷ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان
۱۸- «دلم می خواد» یک میلیارد و ۵۳۹ میلیون و ۸۷۲ هزار تومان
۱۹- «خوک» یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون و ۹۷۸ هزار تومان
۲۰- «به وقت خماری» یک میلیارد و ۸۸ میلیون و ۲۰۵ هزار تومان ۱,۰۸۸,۲۰۵,۰۰۰
۲۱- «شعله ور»(در حال اکران) ۹۰۲ میلیون و ۵۳۳ هزار تومان ۹۰۲,۵۳۳,۰۰۰
۲۲ – «فِراری» ۵۳۱ میلیون و ۴۲ هزار تومان
۲۳- «من دیوانه نیستم» ۳۸۳میلیون و ۳۹۲ هزار تومان
۲۴- «داش آکل»(در حال اکران) ۲۳۸میلیون و ۸۸۹ هزار تومان
۲۵- «همه چی عادیه»(در حال اکران) ۲۳۳ میلیون و ۴۸۸ هزار تومان
۲۷- «آن‌سوی ابرها» ۲۱۱ میلیون و ۲۰۵ هزار تومان
۲۸- «جشن دلتنگی» ۲۰۸میلیون و ۴۶۲ هزار تومان
۲۹- «در وجه حامل» ۱۴۶میلیون و ۶۵۵ هزار تومان
۳۰- «پشت دیوار سکوت» ۱۳۱میلیون و ۲۹۴ هزار تومان
۳۱- «آخرین بار کی سحر را دیدی؟»(در حال اکران) ۱۲۰میلیون و ۶۶۳ هزار تومان
۳۲- «شماره ۱۷ سهیلا» ۱۱۵میلیون و ۸۷۵ هزار تومان
۳۳- «ناخواسته» ۷۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان
۳۴- «راه رفتن روی سیم»(در حال اکران) ۵۰ میلیون و ۵۹۶ هزار تومان
۳۵- «یک کیلو و بیست و یک گرم»(در حال اکران) ۴۱میلیون و ۵۴۳ هزار تومان
۳۶- «چراغ های ناتمام»(در حال اکران) ۲۷ میلیون و ۸۵۶ هزار تومان

گزارش: علیرضا مرادی

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.