ورود یگان‌های زرهی ترکیه به سوریه

یگان های زرهی ارتش ترکیه در راستای آمادگی برای انجام عملیات در شمال سوریه، وارد خاک این کشور شده اند.

کد خبر : 106331
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 مهر 1398 - 7:03

 

به گزارش پایگاه خبری “ججینبه نقل از خبرگزاری مهر، همزمان با آغاز شمارش معکوس برای عملیات قریب الوقوع ترکیه در خاک سوریه، تحولات مختلفی در شمال این کشور به وقوع پیوسته است.

از عملیات ترکیه حمایت نمی کنیم 

«جاناتان هافمن» (Jonathan Hoffman) سخنگوی وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» امروز دوشنبه اعلام کرد: وزارت دفاع این موضوع را برای ترکیه و نیز رئیس جمهوری روشن  کرده است که ما نه از این عملیات حمایت می‌کنیم و نه در آن مشارکت می‌کنیم.

در ادامه بیانیه وزارت دفاع آمریکا در این خصوص آمده است: مارک اسپر (وزیر دفاع آمریکا) به همتایان ترکیه ای خود گفته است که این عملیات دارای مخاطراتی برای ترکیه است.

ورود یگان های زرهی ارتش ترکیه به سوریه 

منابع محلی از ورود تانک‌ها و خودروهای زرهی ترکیه به خاک سوریه از گذرگاه مرزی کیلیس خبر می‌دهند.

بر اساس این گزارش، یگان‌های زرهی ارتش ترکیه با عبور از گذرگاه مرزی کیلیس، به منطقه جرابلس وارد شده و در حال حرکت به سمت ریف شمالی منبج هستند.

شبکه «الحدث» نیز با اشاره به این تحولات گزارش داد که علی‌رغم اعلام رسمی، عملیات زمینی ارتش ترکیه در سوریه آغاز شده است.

منابع مختلفی از جمله روزنامه «ینی‌شفق» نیز با انتشار کلیپ‌های ویدئویی از ورود خودروهای ارتش ترکیه به خاک سوریه، این اخبار را تایید کردند.

پیام توئیتری وزارت دفاع ترکیه

 وزارت دفاع ترکیه روز سه شنبه در یک پیام توئیتری اعلام کرد: «تشکیل یک منطقه امن/ گذرگاه صلح برای بهره مندی مردم سوریه از یک زندگی امن و بی خطر از طریق مشارکت و همکاری در ثبات و صلح منطقه امری ضروری است».

در ادامه این پیام توئیتری آمده است: «نیروهای امنیتی ترکیه هرگز تشکیل یک گذرگاه وحشت در داخل مرزهای خود را برنمی تابند. تمام تمهیدات و آمادگی ها برای [اجرای] عملیات انجام شده است».

اعلام آمادگی ارتش ترکیه برای اجرای عملیات در خاک سوریه در شرایطی صورت می گیرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به دنبال اعلام خروج نیروهای نظامی این کشور از خاک سوریه با انتقادهای فزاینده ای روبرو شده است. منتقدان این اقدام آمریکا را چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای اجرای عملیات نظامی در خاک سوریه قلمداد می کنند.

اما دولت ترامپ با رد حمایت آمریکا از هرگونه عملیات نظامی در خاک سوریه وعده داد که «چنانچه ترکیه دست به اقدامی فراتر از محدوده های تعیین شده [و موردنظر ترامپ] بزند، واشنگتن اقتصاد ترکیه را بطور کامل نابود خواهد کرد».

محکومیت عقب نشینی آمریکا از شمال سوریه

«نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و «میچ مک کانل» رهبر جمهوریخواه مجلس سنای این کشور روز دوشنبه با صدور بیانیه هایی جداگانه تصمیم «دونالد ترامپ» برای عقب نشینی نیروهای آمریکا از شمال شرق سوریه را محکوم کردند.

نانسی پلوسی در بیانیه ای ضمن درخواست از ترامپ «برای لغو این تصمیم خطرناک»، اعلام کرد: «این تصمیم ثبات و امنیت منطقه را در معرض تهدیدی بسیار جدی قرار می دهد و به ایران و روسیه و همچنین متحدان آمریکا این پیام خطرناک را می رساند که واشنگتن دیگر یک شریک قابل اعتماد نیست».

میچ مک کانل نیز با انتشار بیانیه ای اظهار داشت: «خروج شتابناک نیروهای آمریکا از سوریه تنها به سودِ روسیه، ایران و حکومت اسد خواهد بود. و خطر گردهمایی دوباره داعش و سایر گروههای تروریستی را افزایش خواهد داد».

مک کانل همچنین در بیانیه خود تأکید کرد که اکثریت مجلس سنا ماه ژانویه در حمایت از ادامه حضور نظامی آمریکا در خاک سوریه به نفع اصلاحیه ای رأی داد که بیانگر نگرانی دوحزبی از تداوم تهدید گروههای شبه نظامی در سوریه بود. رهبر جمهوریخواه مجلس سنا در ادامه گفت: «شرایطی که به این رأی و تصویب دوحزبی منتهی شد، امروز همچنان حاکم است».

برخی منتقدان نیز بر این باورند که این اقدام دولت آمریکا با خطر گشوده شدن راهی برای حمله ترکیه به نیروهای کُرد مستقر در این منطقه همراه است.

حمله ترکیه به مواضع کُردها

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد که نیروهای نظامی ترکیه حمله های هوایی خود علیه مواضع نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه در استان «حسکه»- واقع در شمال شرقی سوریه- را آغاز کردند.

تصاویر ویدئویی انتشار یافته در شبکه های اجتماعی ظاهراً نشان می دهند که در پی اعلام خروج نیروهای آمریکا از خاک سوریه، نیروهای نظامی ترکیه به مواضع نیروهای  دموکراتیک کرد سوریه در مجاورت مرز این کشور با عراق حمله هوایی کرده اند.

سانا در گزارشهای اولیه خود اعلام کرد که این حمله های هوایی تاکنون تلفاتی نداشته است.

بنا بر گزارشها، هواپیماهای جنگنده ترکیه به مرکز فرماندهی نیروهای دموکراتیک کرد سوریه در استان حسکه حمله کرده اند. گزارشهای دیگر نیز از حمله ترکیه به مواضع شبه نظامیان کُرد وابسته به یگانهای مدافع خلق خبر می دهند.

این در حالی است که «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه روز دوشنبه در گفتگو با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران با تأکید بر حضور «موقتی» ترکیه در شمال شرق سوریه اظهار داشت که آنکارا «یکپارچگی سرزمینی» سوریه را محترم می شمارد.

محمدجواد ظریف در این گفتگوی تلفنی ضمن اعلام مخالفت ایران با هرگونه عملیات نظامی در خاک سوریه خواستار احترام به یکپارچگی سرزمینی این کشور شد.


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.