هنوز موتور اصلاح‌طلبان و اصولگرایان گرم نشده است

تنها شش ماه تا برگزاری انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در دوم اسفندماه باقی‌ مانده است؛ اما تاکنون موتور سیاسیون گرم نشده و نه تنها خبری از سازوکار واحد و منسجم دو جبهه اصولگرایی و اصلاح‌طلبی برای حضور در این انتخابات منتشر نشده، بلکه اظهارنظرهای فردی چهره‌های هر دو جریان، خبر از اختلاف‌ نظر درونی می‌دهد.

کد خبر : 104292
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 شهریور 1398 - 6:45

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، تنها شش ماه تا یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی‌ مانده است و کمتر از آن تا ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات. حدود چهار سال قبل در چنین روزهایی، اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان زیر پرچم شورای عالی سیاستگذاری در حال صف‌کشی برای انتخابات بودند و اصولگرایان در گیرودار تشکیل ائتلاف بزرگی بودند تا کرسی‌های خود در مجلس را حفظ کنند. حالا نوبت به انتخابات یازدهم رسیده است، اما جریان‌های سیاسی در سکوت و سکون به سر می‌برند، اتفاقی نسبتاً نادر.

البته برخی چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا اظهارنظرهایی درباره انتخابات پیش رو کرده‌اند، اما  کمتر کسی رسماً از فعالیت‌های انتخاباتی خود خبر داده است.

ناکامی شورای سیاسگذاری اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات

اردیبهشت‌ سال جاری، محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‎طلبان در جمع اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:‎ «اصلاح‎طلبان در انتخابات ۹۸ مجلس ائتلاف نمی‎کنند» و آذر منصوری، دیگر عضو این شورا دراین‌باره به ایرناپلاس توضیح داد: «شورای عالی درباره چگونگی مشارکت و نوع ائتلاف‎ها هنوز به بحث‎ و جمع‎بندی خاصی نرسیده است. این‎که ائتلاف‎ها چگونه و در چه سطوحی باشد، به فضای سیاسی کشور و به‌خصوص نوع مواجهه شورای نگهبان در مورد بررسی صلاحیت‎ها، بستگی دارد. برای تصمیم‎گیری درباره نوع حضور اصلاح‎طلبان در انتخابات مجلس یازدهم باید با توجه به انتخابات ۹۲، ۹۴ و ۹۶، همچنین میزان اثرگذاری نهادهای برآمده از این سه انتخابات در تحولات کشور، به جمع‎بندی رسید.»

اواسط تیرماه، محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی با عصر ایران از اختلاف‌نظر میان اعضای شورای عالی اصلاح‌طلبان خبر داد و تصریح کرد: «برخی از آنها (چهره‌های اصلاح‌طلب) که قبلاً به جلسات شورای سیاست‌گذاری می‌آمدند، الان اصلاً حاضر نیستند همکاری کنند. الان سیدهادی خامنه‌ای، آقای کرباسچی، آقای کواکبیان، آقای کمالی و آقای مرعشی به دلایلی به جلسات شورای عالی سیاست‌گذاری نمی‌آیند.» حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار نیز در گفت‌وگویی با ایرناپلاس این خبر را تأیید کرد و گفت: مجادله‌ای بین شورای هماهنگی و شورای سیاستگذاری وجود ندارد، اما ما برنامه‌های انتخاباتی خود را از طریق شورای هماهنگی پیگیری می‌کنیم.

اواخر تیرماه نیز آذر منصوری در مصاحبه‌ای با جماران از تغییر نام این شورا خبر داد و گفت: «ما از ابتدای فعالیت دوره جدید شورای عالی، پیگیر  قانونی شدن این ائتلاف با توجه به قانون جدید احزاب بودیم که پس از پیگیری‌هایی که انجام گرفت، این ائتلاف به جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی تغییر نام پیدا کرد.» علاوه بر این، رهامی خبرهایی از رایزنی با برخی فقهای شورای نگهبان در قم، رابط بیت رهبری و عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی مجلس داد.

جبهه چندپاره اصولگرایان

بعد از تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) در نیمه دوم سال ۹۵ از سوی اصولگرایان، برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ بنا شد این جبهه به شکل فعال و فراگیر، این طیف سیاسی را در انتخابات آتی نیز رهبری کند تا ناکامی اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم جبران و اختلافات اصولگرایان رفع شود. حالا دو سال و چند ماه از انتخاباتی که جمنا در آن میدان‌داری می‌کرد، می‌گذرد و به نظر می‌رسد این ایده نیز عقیم شده است.

سال گذشته برخی چهره‌های اصولگرا از تشکیل شورای وحدت به‌عنوان محفلی برای گفت‌وگوی اصولگرایان و از حضور چهره‌هایی چون حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، غلامعلی حدادعادل، علیرضا زاکانی، سید محمدرضا میرتاج‎الدینی، محسن رضایی و سعید جلیلی در جلسات آن خبر دادند. اتفاقی که خود، گواهی است بر پایان فعالیت جمنا به‌عنوان سازوکار انتخاباتی اصولگرایان. البته اظهارنظر دیگر چهره‌های اصولگرا همچون حمیدرضا ترقی، رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه مبنی بر اینکه « جمنا دیگر محور کار اصولگرایان نیست» و تأکید محمد ناظمی اردکانی مبنی بر اینکه « جامعه روحانیت نقش محوری در ائتلاف‌های حداکثری اصولگرایان دارد و جمنا به‌عنوان زیرمجموعه شورای وحدت در انتخابات ۹۸ فعالیت خواهد کرد» مهر تأییدی بر این فرضیه بود.

با این‌ حال، شورای وحدت بی‌رقیب نیست، محمد سلیمانی، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در گردهمایی مسئولان پایداری استان‎ها اعلام کرده: «فعلاً تصمیم دارند برای انتخابات مجلس یازدهم در تهران، لیست مستقل بدهند، چون از سوی جریان‌های دیگر شرایط نامشخص است و روند شفافی نمی‎بینند». علاوه براین،خبرگزاری فارس نیز در خبری از حضور مستقل پایداری‌ها در انتخابات آتی مجلس منتشر کرده است. چهره‌های شاخص اصولگرایی نیز به این مشی پایداری‌ها واکنش نشان دادند؛ محمدرضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری دراین‌باره به نامه نیوز گفته است: «اگر پایداری فکر کند که خودش جدا یک مغازه باز کند، مثلاً می‌تواند توفیق داشته باشد، حتماً به جریان اصولگرایی ضربه می‌زند، ولی نتیجه‌اش هم توفیق پایداری نخواهد بود». علاوه براین، محمدباقر قالیباف از چهره‌های مطرح اصولگرایی اوایل تیرماه سال جاری در  ویدیویی که در کانال اطلاع‎رسانی خود منتشر کرد، خطاب به جوانان گفت «سیاست‌ورزی جریان انقلابی ضمن حفظ مبانی، بایستی متحول شود تا چهره‌های نو، حرکت در مسیر نو اصولگرایی را هرچه زودتر آغاز کنند». او در این پیام، وب‌سایتی برای ثبت‌نام جوانان مستعد معرفی کرد و تأکید کرد: «امروز زمان اصلاح ریل‌گذاری در مسیر سیاست‌گذاری کشور است و ان‌شاءالله با همت و مشارکت شما جوانان، مردم عزیز ما طعم شیرین کارآمدی را از سوی نیروهای انقلاب خواهند چشید.»

حتی در میان نمایندگان اصولگرای مجلس نیز انسجام چندانی برای حضور در انتخابات پیش رو، دیده نمی‌شود. حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر و عضو فراکسیون ولایی مجلس اخیر در گفت‌وگو با ایرناپلاس از عدم حضور خود در جلسات این فراکسیون، به دلیل عدم انسجام فراکسیونی اصولگرایان در مجلس خبر داد و گفت: شخصاً الزامی برای حضور لیستی در انتخابات ندارم، اینکه ما وظیفه ببینیم و تشخیص دهیم باید درصحنه حضور پیدا کنیم، عملکرد ما مؤثر خواهد بود؛ لذا مردم باید عملکرد ما را ببینند و بر اساس آن به ما رأی دهند.

به‌این‌ترتیب، به نظر می‌رسد در اردوگاه اصولگرایی نیز خبرهای خوشی برای طرفدارانشان وجود ندارد.


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.