هفتمین روز سیلاب استان مازندران؛ سفر جهانگیری و اعضای دولت به استان

هفتمین روز وقوع سیلاب در مازندران در حالی رونمایی شده که معاون اول رئیس جمهور و تنی از چند از وزرای دولت برای بازدید از مناطق سیل‌زده استان به مازندران سفر کردند.

کد خبر : 96645
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 فروردین 1398 - 5:29

 

به گزارش پایگاه خبری “ججینبه نقل از خبرگزاری تسنیم، وقوع سیلاب پدیده ای خانمان‌سوز که بسیار به مراتب خطرناک تر و رعب آورتر از پدیده غیرقابل پیش بینی زلزله است که این روزها مردمان خطه شمالی ایران در مازندران و گلستان با آن دست و  پنجه نرم می‌کنند.

پدیده ای که از ۲۷ اسفند ۹۷ وارد مازندران شده و تاکنون دامنه آن به گلستان نیز رفته و سبب تخریب بسیاری از ابنیه، سردهنه‌ها، تاسیسات ساختمانی، کشاورزی، صنعتی و خانگی مردم شهرها و روستاهای مازندران و گلستان شده است.

بارش‌های سیلابی که پیامد آن نفوذ آب و سیل به منازل ساکنان شهرهای مرکزی مازندران و گلستان شده هنوز با گذشت یک هفته به کانون بحران در شمال کشور مبدل شده است تا جایی که هم اکنون سیمرغ و میاندورود مازندران و  آق قلا و گمیشان گلستان بیشتری نقاط کانونی حوادث ناشی از سیلاب خطه شمال بوده و مردمان این دیار خانه و کاشانه و دام و احشام خود را از دست دادند.

سیل خانمانسوز ۲۷ اسفند ۹۷ در مازندران و گلستان همچنین سبب فوت و مفقودی تعداد ۷ نفر از شهروندان این دو استان شده است. البته صدمات مالی و تخریب سرمایه‌های مردم در این دو استان بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

در ششمین روز وقوع سیلاب مازندران، معاون وزیر کشور، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس بنیاد مستضعفان، معاون بنیاد مسکن و دیگر مسئولان رده‌های میانی وزارت راه برای بازدید از مناطق سیلزده دو استان مازندران و گلستان به این دو استان سفر کرده اند و روز یکشنبه چهارم فروردین ماه نیز مردم مازندران شاهد بازدید معاون اول رئیس جمهور به همراه وزرای جهادکشاورزی، راه و شهرسازی، بهداشت، درمان، آموزش پزشکی و برخی دیگر از اعضای دولت هستند.

اگرچه مازندران به دلیل میانگین بارش سالانه از استانهای پرباران کشور بوده ولی عوارض طبیعی نظیر برداشت بی رویه چوب از جنگل‌های شمال و برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه سبب شد تا این استان پرآب به کانون بحران سیل در منطقه و کشور با کوچکترین باران مبدل شود.

از سویی عدم لایروبی سدها و پل‌ها و تخریب ابنیه‌های راههای استان به دلیل فرسوده بودن مزید علت شده تا وقوع سیلاب در مازندران دوچندان شود و حوادث جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

به دنبال وقوع سیلاب در مازندران، کمپین‌های حمایتی از سوی ورزشکاران، خیران و کسبه مردم استان برای حمایت از سیلزدگان تشکیل شده و از سویی حضور بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در امدادرسانی و تهیه ارزاق عمومی به سیلزدگان در کنار دستگاه انقلابی دیگری نظیر اوقاف و امور خیریه و نهاد عام المنفعه هلال احمر مازندران را نباید در جریان اتفاق اخیر نادیده گرفت.

ایران خودرو به کمک سیل زدگان مناطق شمالی کشور شتافت 

مدیرعامل گروه صنعتی ایرا‌ن خودرو گفت: در حال حاضر طرح امداد نوروزی در مسیرهای مواصلاتی کشور در حال انجام است، اما با توجه به شرایط اضطراری بوجود آمده ،گروه صنعتی ایران‌خودرو با تمام توان در منطقه حاضر شد تا ضمن عمل به وظیفه خود در مواقع بحرانی، در کمترین زمان ممکن در خصوص خدمت رسانی در محل یا انتقال خودروها به تعمیرگاه‌های مجاز اقدام کنند

همچنین به‌دنبال وقوع سیل در دو استان شمالی کشور، پایگاه‌ها و نمایندگی‌های گروه سایپا در گلستان و مازندران به‌همراه واحدهای امدادی اعزامی این گروه از تهران با هماهنگی و همکاری هلال احمر و سایر مراجع ذیربط در حال ارائه خدمات به مردم منطقه و آسیب‌دیدگان هستند.

بسته‌هایی شامل مواد غذایی، آب معدنی، پتو و سایر اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان به شهرها و روستاهای آسیب‌دیده به ویژه آق‌قلا ارسال شده و نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش این گروه نیز در دو استان مذکور در صورت نیاز آماده اسکان سیل‌زدگان هستند.

بهبود وضعیت آبرسانی شهرهای بزرگ مازندران

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری مازندران نیز با اشاره به مشکل افزایش میزان کدورت آب سد البرز و کاهش میزان تولید آب در شهر های گروه الف گفت: در ساعت‌های آینده با کاهش میزان کدورت آب سد البرز، وضعیت آبرسانی به شهرهای گروه الف بهبود می یابد.

مجید عبدالهی با اشاره به وقوع سیل به ویژه در بالادست سد البرز افزود: در پی افزایش کدورت آب سد به بیش از ۱۰۰ نیترات تصفیه‌خانه‌های اضطراری شهرهای گروه الف از مدار خارج و ۵۰۰ لیتر در ثانیه از مجموع تولید این تصفی‌خانه که ۱۵۰۰ لیتر در ثانیه می‌باشد، کاهش یافت.

وی،  آمادگی نیروهای فنی، حفظ سطح مخازن ذخیره در شهرهای گروه الف، برگزاری جلسات متعدد کمیته بحران با حضور معاون بهره برداری و مدیران امور و فرماندار شهرستان بابل ، برنامه‌ریزی و بسیج نیروهای شرکت برای پاسخگویی مناسب به مشترکان و تهیه لیست مسیرهای قطع جریان آب برای آبرسانی اضطراری با تانکرهای سیار را از جمله اقدمات مهم انجام شده در ساعات اولیه سیل عنوان کرد.

مدیر عامل آبفای شهری مازندران ادامه داد: ۲۲ دستگاه تانکر سیار آبفای شهری و روستایی و سپاه پاسداران با حجم ۱۱۵ هزار لیتر و ۶۵۰۰ بسته آب بسته بندی یک لیتری بین شهروندان بابل توزیع شد و عملیات آبرسانی همچنان ادامه دارد.

 نرمال شدن زیرساخت‌های ارتباطی استان

یداله طهماسبی، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات مازندران نیز با بیان اینکه وقوع سیل اخیر منجر به وارد شدن آسیب‌های جدی به زیرساخت‌های ارتباطی و در پی آن اختلال در شبکه مخابراتی و قطعی ارتباط بویژه در روستاها در سطح استان شد، گفت: فعالیت‌های شبانه روزی دستگاه‌های تابعه وزارت متبوع در سطح استان منتج به برقراری سرویس‌های ارتباطی و مخابراتی در شهرها و روستاهای استان شد.

وی افزود: عمده خسارات وارده در روستاهای بالادستی و کوهستانی بود که آسیب دیدن راه‌های دسترسی به این مناطق، سبب کندشدن ترمیم زیرساخت‌ها شد که با تلاش‌های شبانه روزی و بی وقفه کارکنان خدوم زیرساخت، مخابرات منطقه و اپراتورهای تلفن همراه در حال حاضر مشکل خاصی در این حوزه در استان وجود ندارد.

 


 

 

 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.