نگهداری از قرآن منسوب به امام رضا(ع) در موزه آستان مقدس قم

مدیر موزه آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) با اشاره به نگهداری قرآن‌های خطی ارزشمند در این موزه، عنوان کرد: از قرآن های دوره صدر اسلام دو قرآن که یکی منسوب به امام رضا(ع) و دیگری منسوب به امام حسن عسگری(ع) است در مجموعه موزه نگهداری می شود.

کد خبر : 69741
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 فروردین 1397 - 11:42

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”، اسماعیل محمدی کرمانشاهی گفت : این دو قرآن روی پوست آهو کتابت شده‌اند؛ در آن زمان مرسوم بوده که از پوست حیوانات حلال گوشت برای کتابت قرآن استفاده می‌شده است.

مدیر موزه و کتابخانه آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) در رابطه با قرآن های خطی موجود در موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س)، افزود: همچنین قدیمی ترین قرآن موجود در موزه، قرآنی متعلق به زمان حیات امام رضا(ع) در سال ۱۹۸ هجری قمری است که قدمت آن از دو قرآن منسوب به امام رضا(ع) و امام حسن عسگری(ع) بیشتر بوده و ویژگی خاصی که دارد؛ این قرآن روی کاغذ کتابت شده و اهمیت ویژه دارد چرا که در صدر اسلام قرآن های خط کوفی روی پوست کتابت می‌شده اما این قرآن روی کاغذ های دست ساز سمرقندی و یا خانبالغ کتابت شده است، همچنین این قرآن دارای وقف نامه‌ای است که ابتدای آن نام مامون خلیفه عباسی در آن ذکر شده است.

 

 

 

موزه

 

 

 

** “ویژه سلطان” بزرگترین قرآن ایران با ۱۲۰ کیلوگرم وزن

وی افزود: بزرگترین قرآن ایران در دوره قاجار در این موزه نگهداری می شود که وزن آن ۱۲۰ کیلوگرم است و از نظر ابعاد حائز اهمیت بوده و برگه های آن به طور دو تکه به یکدیگر متصل شده‌اند، این قرآن ۵۷۶ ورق دارد و جلد آن چوبی با روکش چرم بوده و نامش “ویژه سلطان” است.

مدیر موزه و کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه(س) در رابطه با قدیمی ترین آثار موزه بیان کرد: قدیمی ترین آثار موزه سفالینه ها هستند که بین ۳ تا ۵ هزار سال قدمت داشته و از مناطق باستانی ایران مانند سیلک کاشان، حصار، مارلیک و حسن‌لو آذربایجان جمع‌آوری شده اند، موزه بیش از ۱۵ بخش دارد و تنوع در آثارش زیاد است.

**قدیمی ترین کاشی تاریخ دار ایران

محمدی کرمانشاهی در رابطه با نگهداری قدیمی ترین کاشی تاریخ دار ایران در موزه گفت: قدیمی ترین کاشی تاریخ دار کشور مربوط به مزار شریف خانم فاطمه معصومه(س) است که در سال ۱۳۹۴ به موزه تحویل داده شد، سال ساخت کاشی یعنی ۶۰۲ ه.ق روی کاشی ثبت شده که قدمت آن از کاشی مرقد علی بن موسی الرضا(ع) نیز بیشتر است.

وی افزود: بیش از ۱۳۰۰ قطعه کاشی در موزه نگهداری می‌شود که اکثراً از لعاب  طلا و سایر فلزات گرانبها در ساخت آن ها استفاده شده است.

 

 



 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.