نگاهی به نقاشی تاکستان سرخ

تاکستان سرخ – The Red Vineyard

نقاش: ونسان ون گوگ – Vincent Van Gogh

سبک: رنگ روغن روی بوم

سال: ۱۸۸۸

کد خبر : 95141
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 بهمن 1397 - 7:21

پایگاه خبر ججین

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، تاکستان سرخ تنها اثر ون گوگ بود که در زمان حیاتش به فروش رسید. این نقاشی را آنا باخ نقاش امپرسیونیست و مجموعه دار آثار هنری در نمایشگاه گروه بیست (Les XX) در سال ۱۸۹۰ خریداری کرد.

ون گوگ این نقاشی را همچون بسیاری از نقاشی‌های منظره دیگرش به صورت ذهنی کشیده است، این اثر بیشتر شامل سرزندگی و تحرکی مربوط به یک زندگی تجربی است تا اینکه تصویر و بازسازی منظره‌ای از طبیعت باشد. تاکستان سرخ گروهی کارگر در زمین های کشاورزی را به تصویر کشد که در تاکستانی زیر تابش و گرمای خورشید، با دست مشغول برداشت خوشه های انگور هستند. خورشید تابان و روشن با آسمان زرد و نارنجی، سختی کار این کشاورزان را منعکس می کند، افق شهر آرل در منطقه پروانس هم نشان از پایان روز دارد. این کار و تلاش ممکن است بی نتیجه بماند چون وضعیت و شرایط آن زمان  و نامه های رد و بدل شده بین ون گوگ  و پل گوگن نشان می دهد که شراب تهیه شده از انگورهای برداشت شده احتمالا بر اثر شرایط آب و هوایی خراب شده باشند.

ون گوگ در ۱۸۸۸ برای بهبودی وضعیت بیماری‌اش به آرل نقل مکان کرد. پس از آن به گشتن در خیابان‌های پر پیچ و خم و سرشار از طیف‌ها و تنوع نور در پروانس می‌پرداخت، قبل از این که با آشنای پاریسی‌اش گوگن در ۱۸۹۰ دیدار داشته باشد. این دوره پربارترین بخش از دوره کاری کوتاه ون گوگ بود. او همیشه نورهای موجود در حومه فرانسه را می‌ستود. اثر تاکستان سرخ حاصل حسی تجربی و وضعیت ذهنی نقاش در ترکیب با کنتراست‌های روشن امپرسیونسیستی و تاثیر چشم اندازهای آرل است. ون گوگ با نقاشانی همچون آنری دو تولوز لوترک، امیلی برنارد، کامی پیسارو و جان راسل ارتباط داشت، خلاقیت‌های او در آرل پس از دو سال از حضورش در پاریس به رد قواعد امپرسیونیست ها انجامید.

این شاهکار هنری از پالت رنگی زیبا و فوق العاده ای تشکیل شده است، همچون هنرمندان پسا امپرسیونیسم رنگهای قهوه‌ای، آبی ،بنفش و سبز پس زمینه‌ی زمین مزرعه ای قرمز و نارنجی را تشکیل داده‌اند. در قسمت بالا سمت چپ نقاشی مجموعه ای درخت سبز روشن دیده می شود که تا افق کشیده شده اند. رنگ زرد و سبز آسمان و محصولات نارنجی تاکستان روی نهر منعکس شده است. ون گوگ در اصل نقاشی باغ شاعر و تاکستان سرخ را به عنوان یک دوگانه کشید و آن‌ها را از نظر زیبایی به هم مرتبط می‌دانست. اما پس از کشیدن تاکستان سرخ آن را تنها با اثر تاکستان سبز مقایسه می‌کرد و آن دو را به هم مرتبط می‌دانست.

منبع: ۱st Art Gallery

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.