نگاهی به قدیمی‌ترین وقف‌نامه حرم حضرت معصومه(س)

مسئول گنجینه قرآن حرم حضرت معصومه(س) گفت: قدیمی‌ترین وقف‌نامه‌ای که تاکنون به دست آمده حاکی از وقف ۴ مجلد مصحف شریف در سال ۵۹۴ قمری برای مرقد مطهر بانوی کریمه اهل بیت(ع) است.

کد خبر : 28862
تاریخ انتشار : جمعه 3 خرداد 1398 - 5:57

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، علی آسترکی، با اشاره به برخی از سندهای تاریخی اظهار کرد: تاریخ وجود و استفاده از قرآن در حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) به دهه‌های اولیه بنای این آستان مقدس برمی‌گردد.
وی با بیان اینکه حضرت معصومه سلام‌الله علیها در زمان حیات و حضورشان در شهر قم بسیار مورد احترام و تکریم بوده‌اند و بعد از وفات نیز به شکل با شکوه و آبرومندی تشییع و تدفین شده‌اند، عنوان کرد: هرچند گزارش و آماری درباره تعداد و انواع قرآن‌های موجود در حرم از سال‌ها و دهه‌های اولیه وجود ندارد اما بی‌شک با توجه به سنت حسنه وقف، چنین بارگاه باشکوهی که از ابتدا مورد اقبال مردم متدین قم و سایر شهرها بوده، خالی از قرآن نبوده است.
مسئول گنجینه قرآن حرم مطهرحضرت معصومه سلام‌الله علیها گفت: زائران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها ضمن زیارت روضه منوره در حرم به خواندن قرآن اهتمام داشتند به همین علت برخی علاقه‌مندان به خاندان عصمت و طهارت قرآن‌هایی را وقف حرم نموده‌اند.
وی اضافه کرد: قدیمی‌ترین وقف‌نامه‌ای که تا کنون به دست آمده حاکی از وقف ۴ مجلد مصحف شریف در سال ۵۹۴ قمری برای مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها است.
وی افزود: با گذر زمان تعداد قرآن‌های اهدایی یا وقفی در حرم مطهر افزایش داشت و به علت استفاده مکرر، قرآن‌های مستعمل به مخزن و انبار حرم منتقل می‌شد که در سال‌های بعد برخی از این قرآن‌ها به موزه انتقال یافت.
آسترکی با اشاره به اینکه موزه آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها قدیمی‌ترین موزه کشور محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: بر اساس نظر کارشناسان بخش قابل توجهی از قرآن‌های خطی موجود در موزه آستان مقدس، قرآن‌های وقفی جمع‌آوری شده از حرم در ادوار گذشته است.
وی تصریح کرد: هر چند به علت‌های متعددی اهتمام مناسبی برای گردآوری و نگهداری همه قرآن‌های موجود در مقبره‌ها و حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها وجود نداشته است و اکنون تعداد محدودی قرآن به نسبت آنچه باید می‌بود وجود دارد اما آثار موجود نیز بسیار ارزشمند است.

 

 


 

telegram.me/jajinnews

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.