نرخ رشد جمعیت در اردبیل به کمتر از ۳ دهم رسیده است

مدیر کل آمار و اطلاعات استانداری اردبیل گفت: در حالی که در سال ۵۵ نرخ رشد جمعیت استان اردبیل ۷.۵ درصد بود این رقم در سال ۶۵ به ۵.۵ درصد و در سال ۹۵ به ۳ دهم درصد کاهش یافته که یک نرخ رشد قابل تامل به حساب می‌‌آید.

کد خبر : 75896
تاریخ انتشار : دوشنبه 31 اردیبهشت 1397 - 10:08

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”، فریبرز دهقانی در جلسه شورای راهبردی جمعیت استان اردبیل اظهار کرد: باید شهرداری‌ها در همه شهرهای استان موظف به تهیه و نصب تابلوهای دیجیتالی در نشان دادن وضعیت جمعیتی و اطلاعات مرتبط با آن باشند تا افرادی که به شهر اردبیل و سایر شهرها ورود پیدا می‌کنند از آمار جمعیتی این استان و شهرهای مختلف مطلع شوند.

وی دلیل پائین آمدن نرخ رشد جمعیت در اسنتان اردبیل را ناشی از کاهش زاد و ولد و مهاجرت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: ابعاد خانوارها نیز در استان اردبیل که زمانی ۵.۵ نفر بوده هم اکنون به ۳.۴ رسیده است.

مدیر کل آمار و اطلاعات استانداری اردبیل بیان کرد: براساس فرآیند آمارگیری و نتایج استخراج شده در سال‌های اخیر جمعیت شهری به شدت افزایش یافته به طوری که در این ۲۰ سال ۲۰ درصد به جمعیت شهری استان اردبیل افزوده شده و هم اکنون ۸۶۷ هزار نفر در استان اردبیل که ۶۹ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد در شهرها ساکن هستند.

دهقان میانگین سنی جمعیت استان را حدود ۳۱ سال اعلام کرد و گفت: این در حالی است که میانگین سنی جمعیت استان دو دهه پیش حدود ۲۳ سال بود که پیش‌بینی می‌شود در ۱۰ سال آینده این میانگین به ۳۷ سال برسد.

وی با اشاره به اینکه جمعیت استان اردبیل همچون جمعیت کشور رو به پیری و سالخوردگی گذاشته است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در ۲۰ سال آینده جمعیت ۶۰ سال به بالای استان به ۳۵۰ هزار نفر برسد که این خود مشکلاتی را در ابعاد مختلف به وجود آورده و سنگینی بار پیری و سالخوردگی جامعه روی دولتمردان خواهد بود.

مدیر کل آمار و اطلاعات استانداری اردبیل ضرورت برنامه‌ریزی برای مدیریت جامعه سالمندان را در کنار ایجاد ظرفیت خانه سالمندان و پوشش‌های بیمه‌ای یادآور شد و اضافه کرد: در حال حاضر ظرفیت خانه سالمندان استان کمتر از ۲۰۰ نفر است و این زیرساخت‌ها به هیچ وجه در ۲۰ سال آینده پاسخگوی جمعیت پیر و سالخورده ما نخواهد بود.

دهقان ادامه داد: در آینده کشورمان به وارد کننده نیروی کار تبدیل خواهد شد و به تدریج با کم شدن جمعیت مولد و پویا باید فکری اساسی به مولفه‌های مرتبط با ازدواج و افزایش جمعیت برمبنای توان اقتصادی خانوارها داشته باشیم.

وی مسئولیت شورای راهبردی جمعیت استان را در برنامه‌ریزی درست و هدفگذاری صحیح ضروری خواند و افزود: ما در قالب تحلیل‌ها و نگرش‌های دقیق جمعیتی در بخش‌های مختلف و گروه‌های سنی اقدام به تهیه کتاب‌ها و مجلدهایی کردیم که آخرین آن مربوط به کتاب مهاجرت استان و تحلیل دقیق در این زمینه بود که در اختیار فرهیختگان و بهره‌برداران قرار گرفت.

 

 

 



 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.