مکزیک ادعای ضدایرانی رسانه آمریکایی را تکذیب کرد

وزارت امور خارجه مکزیک و سفارت جمهوری اسلامی ایران در مکزیکوسیتی، ضمن رد ادعای اخیر روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در مورد نقش ایران در آمریکای لاتین، آن را اقدامی در توجیه اقدام جنایتکارانه آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی دانستند.

کد خبر : 111152
تاریخ انتشار : شنبه 28 دی 1398 - 8:29

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری ایرنا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در مکزیکوسیتی در این بیانیه عنوان کرد: روزنامه وال استریت ژورنال اخیرا مقاله‌ای سراسر کذب و همراه با ادعاهای بی‌اساس در مورد نقش ایران در آمریکای لاتین منتشر کرد و در آن تلاش کرد تا اقدام جنایتکارانه آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی را توجیه کند.

وال استریت ژورنال درگزارشی مدعی شده بود: سران آمریکای لاتین باید از دونالد ترامپ به خاطر ترور سردار سلیمانی قدردانی کنند. زیرا ایران از طریق گسترش نفوذ خود در پی بی ثبات کردن این کشورها بوده است. این روزنامه همچنین مدعی شد که برخی منابع اطلاعاتی گزارش داده اند ایران در دوره آندرس مانوئل لوپز اوبرداور رئیس جمهور جدید مکزیک، به این کشور نزدیک شده و این موضوع خطرناکی است. چون این موضوع همان چیزی است که با الگوی گسترش نفوذ ایران در این منطقه همخوانی دارد.

بر اساس بیانیه سفارت ایران، این ادعای وال استریت ژورنال از سوی رئیس جمهور و وزیر خارجه مکزیک تکذیب شده است.

مدیرکل روابط عمومی وزارت خارجه مکزیک نیز با ارسال جوابیه‌ای به وال استریت ژورنال نوشت: آنچه در یادداشت این نشریه آمریکایی درباره نزدیک شدن مکزیک و ایران پس از روی کار آمدن دولت جدید مکزیک منتشر کرده، صحت ندارد. این جوابیه واکنشی است به گزارش “ماری آناستاسیا اوگردی”، از اعضای شورای سردبیری وال استریت ژورنال که چند روز پیش از تاثیرات حمله تروریستی آمریکا علیه قاسم سلیمانی بر نفوذ ایران در آمریکای لاتین نوشته بود.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در مکزیک همچنین در راستای پاسخ به ادعاهای کذب وال استریت ژورنال با درج جوابیه ای در روزنامه پرتیراژ “ال اکونومیستا” مکزیک ضمن رد ادعاها و دروغ‌پردازی‌های این روزنامه آمریکایی، از نیات پلید آن پرده برداشت.

در این مطلب سفارت ایران آمده است: روزنامه وال استریت ژورنال مقاله ای سراسر دروغ را در دفاع از اقدام تروریستی دولت ترامپ در ترور سپهبد سلیمانی از فرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح ایران، در تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۲۰ منتشر کرد. این مقاله ادامه تلاش جنگ افروزان در آمریکا برای فریب افکار عمومی است و هیچ ارزش دیگری ندارد. جای تاسف است که یک نشریه حرفه ای خود را به چنین ادعاهای بی اساسی آلوده کرده است. ادعاهایی که برای ساده ترین ذهن ها هم باورپذیر نیست. برای بی ارزش بودن این مقاله یاد شده همین کافی است که این روزنامه آمریکایی ادعاهای بی اساسی را در مورد رابطه ایران و مکزیک مطرح کرد که توسط مارسلو ابرارد وزیر خارجه محترم مکزیک رد شد. واقعیت این است که ایالات متحده آمریکا با اقدام تروریستی علیه سپهبد سلیمانی، یک خطای استراتژیک انجام داد و خاورمیانه و جهان را تا آستانه یک جنگ بزرگ پیش برد. اقدام آمریکا با هر معیاری که در نظر گرفته شود، یک اقدام تروریستی و جنایتکارانه است.

سفارت ایران در مکزیکوسیتی تاکید کرد: این اقدام صلح و امنیت بین المللی را در معرض تهدید جدی قرار داده است. پاسخ قاطع ایران بر اساس اصل دفاع مشروع به این اقدام تروریستی و درهم کوبیدن پایگاه های نظامی آمریکا در عین الاسد و اربیل، شکست دردناکی برای سیاست های جنگ افروزانه واشنگتن بود. در عین حال ایران سعی کرد این بار ضمن پاسخ قاطع و استفاده از دفاع مشروع خود، تا جایی که ممکن است، تلفات انسانی حملات خود را در حداقل ممکن نگه دارد. همچنین متعاقب اقدام تروریستی دولت ایالات متحده، پارلمان عراق به طرح اخراج نیروهای آمریکایی رای داد. این نیز شکست غیرمنتظره ای برای طراحان اقدام تروریستی علیه ژنرال سلیمانی بود. اقدام تروریستی آمریکا از سوی افکار عمومی جهانی محکوم شده است. حتی افکار عمومی خود آمریکا نیز از چنین اقدام جنگ افروزانه ای حمایت نکرد.

در پایان این بیانیه آمده است: اکنون به نظر می رسد که ایالات متحده با این اشتباه استراتژیک خود یک شکست همه جانبه را متحمل شده است. بنابراین در تلاش است تا با فریب و دروغ کشورهای دیگر را بویژه در آمریکای لاتین به سکوت وا دارد تا نسبت به این اقدام تروریستی چیزی نگویند. بنابراین مقاله وال استریت ژورنال که انباشته از دروغ است، این هدف را دنبال می کند. اما نیاز به گفتن نیست که دولت های مستقل مدت هاست که نسبت به دروغ پردازی های واشنگتن، آگاهی دارند و افکار عمومی بیدارتر از آن است که این دروغ ها را باور کند. این اقدام تروریستی همه بنیان های حقوق بین الملل و همزیستی ملت ها را تخریب می کند. اگر ترور دولتی آمریکا به یک رویه تبدیل شود، همه از آن ضرر خواهند کرد. دروغ های منتشر شده در وال استریت ژورنال هیچ کمکی در جهت کاهش مسئولیت آمریکا در انجام عمل تروریستی جنایتکارانه در ترور سپهبد سلیمانی ارائه نمی کند. دولت دونالد ترامپ مرتکب اقدام تروریستی و جنایتکارانه شده و مسئولیت همه پیامدهای مرتبط با آن را نیز بر عهده دارد.


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.