ملازهی: بن‌بست کاملی در جنگ افغانستان وجود دارد

یک تحلیل‌گر مسائل شبه قاره با بیان این‌که بن بست کاملی در جنگ افغانستان وجود دارد، گفت: این در حالی است که برای افغانستان راه حل سیاسی دشوار خواهد بود با توجه به این‌که بحث توزیع قدرت هم مطرح است.

کد خبر : 78761
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 خرداد 1397 - 5:46

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین“، پیرمحمد ملازهی  با اشاره به اتفاقات و حمله اخیر در افغانستان اظهار کرد: واقعیت این است جنگ در افغانستان تنها داخلی نیست و حدود ۲۲ یا ۲۳ گروه هستند که با عنوان کلی طالبان فعالیت دارند، اما در کلیت نیز چون به نوعی دستگاه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در جنگ داخلی افغانستان دخالت دارند،  دست دولت خیلی باز نیست تا اگر تصمیمی می‌گیرد بتواند آن را عملیاتی کند.

وی با اشاره به آتش بس میان دولت و طالبان در افغانستان ابراز کرد: در مساله آتش بس واقعیت این است که دولت توان ادامه این وضعیت را نداشت و شرایط آتش بس را اعلام کرد.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: از سوی دیگر طالبان بلافاصله بعد از عید عملیات‌های خود را حتی در ابعاد گسترده‌تر و در مناطقی از شرق، غرب، شمال و … شروع کرده و گسترش داد. بنابراین، این مساله نشان می‌دهد که جنگ در افغانستان بسیار پیچیده‌تر است.

ملازهی ادامه داد: خیلی سخت می‌توان پذیرفت که دولت در موقعیتی قرار بگیرد تا بتواند با طالبان یا از طریق نظامی یا سیاسی به یک راه حل برسد، در هر حال بن بست کاملی در جنگ افغانستان وجود دارد. چرا که داعش با طالبان، نیروهای آمریکا، ناتو و نیز نیروهای دولتی افغانستان درگیر است و اهداف خاص خود را پی گیری می‌کند.

این تحلیل‌گر مسائل شبه قاره یادآور شد: گروه داعش در تلاش بود تا دو خلافت یکی در خاورمیانه با مرکزیت سوریه و عراق و خلافت دیگری در شرق با عنوان خراسان بزرگ را ایجاد کند. در حال حاضر نیز داعش به عنوان نیروی ایدئولوژیک در افغانستان حضور دارد و نیروهای متفاوتی هم از تاجیک، ازبک، افغانی، پاکستانی،‌ ایغور،‌چچن و … نیز جزو داعش هستند.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد داعش درصدد است تا طالبان و دولت افغانستان را حذف کند اما مشکل اصلی دولت و طالبان این است که بخش‌های منطقه‌ای در حمایت از دولت مرکزی افغانستان دخالت دارند.

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه بیان کرد: دولت آمریکا و ترامپ به پاکستان فشار آورده و کمک‌هایش را قطع کرده و این احتمال وجود دارد که پاکستانی‌ها را مجبور کند تا با طالبان پای میز مذاکره بنشینند. اما اگر پاکستانی‌ها از وضعیت خودشان احساس خطر کنند، فضا باز می‌شود و می‌توان راه حلی پیدا کرد گرچه اولا راه حل سیاسی دشوار خواهد بود، ثانیا بحث توزیع قدرت هم مطرح است.

ملازهی تصریح کرد: زیرا این امکان وجود دارد طالبان با اشرف غنی به تفاهم برسد وگرچه سایر قومیت‌ها نیز در این کشور مسائلی دارند اما این اتفاق زمانی امکان‌پذیر است که قومیت‌های دیگر احساس کنند منافع‌شان در هر نوع مصالحه یا مذاکره تامین شده است، به عنوان مثال بخش‌های تکنوکرات و لیبرال غرب گرا نگرانی‌هایی دارند که طالبان در قدرت قرار بگیرد.

وی در پایان افزود: راه حلی که در نهایت می‌شود  تصور کرد این است که بخشی از مناطق پشتونشین در اختیار طالبان باشد و در حکومت مرکزی مشارکت داشته باشند، اما ساختار قدرت به سمت نظام فدرالی برود.

لازم به ذکر است؛ دولت افغانستان آتش بس با طالبان را که پیش از این اعلام  شده بود، برای ۱۰ روز دیگر تمدید کرد اما سخنگوی طالبان اعلام کرد که قصد تمدید آتش بس را ندارند و در این شرایط شاهد وقوع انفجار در نزدیکی محل گردهمایی مشترک اعضای طالبان و سربازان افغانستان در ولایت ننگرهار هم بودیم.

گفته شده گروه داعش مسئولیت این انفجار را به عهده گرفته است و گروه طالبان نیز هر گونه اقدامی از سوی این گروه را مبنی بر دست داشتن در این انفجار رد کرده است. این حمله در دومین روز آتش بس میان طالبان و دولت انجام شده است.

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.