مصرف بنزین در کشور ۳۰ درصد کاهش یافت

سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی گفت: میزان مصرف بنزین در کشور نسبت به اسفند ماه بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است.

کد خبر : 114086
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 فروردین 1399 - 6:11

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، فاطمه کاهی با اشاره به آخرین میزان مصرف بنزین در کشور، اظهار کرد: از ۲۹ اسفند ماه تا پایان روز چهارم فروردین متوسط مصرف بنزین در کشور بیش از ۴۶ میلیون لیتر در روز بوده است.

وی با بیان اینکه با توجه به میزان مصرف بنزین در اسفند ماه که حدود ۷۰ میلیون لیتر در روز بوده می توان گفت که اکنون میزان مصرف کاهش محسوسی پیدا کرده است، تصریح کرد: عمده ترین دلیل این مساله شیوع ویروس کرونا و کاهش تردد خودروها و همچنین اجرای طرح مدیریت مصرف  بنزین بوده است.

در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین در ایران حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز و متوسط میزان مصرف حدود ۹۴ میلیون لیتر در روز تخمین زده می‌شود. این در حالی است که تعداد خودروها در ایران به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، ۲۴۰ دستگاه و متوسط مصرف روزانه بنزین در سال ۱۳۹۷ حدود ۸۸ میلیون لیتر است. این در شرایطی است که سال گذشته ایران از فهرست کشورهای واردکننده بنزین خارج شد که همین مساله لزوم توجه به میزان مصرف را بیش‌تر کرده است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که برای کاهش مصرف بنزین می‌توان در مرحله اول به تولید و استفاده از خودروهای کم مصرف روی آورد. سیاست بعدی با توجه به حجم ذخایر گاز کشور می‌تواند برنامه جایگزینی سوخت CNG با بنزین باشد. همچنین گسترش حمل و نقل عمومی یا سیاست‌های قیمتی نیز می‌تواند باعث کنترل و کاهش مصرف بنزین در کشور شود.

اما پس از طرح سهمیه‌بندی بنزین، میزان مصرف این فراورده نفتی چقدر شد؟ درواقع بامداد جمعه ۲۴ آبان، بنزین سهمیه‌بندی شد و قیمت این فرآورده نفتی به صورت سهمیه‌ای (۶۰ لیتر ماهانه برای خودروهای شخصی) به ازای هرلیتر ۱۵۰۰ تومان و قیمت آزاد ۳۰۰۰ تومان تعیین شد. این تصمیم در کاهش مصرف بنزین در کشور بی‌تاثیر نبود؛ به طوریکه  ۲۰ درصد مصرف بنزین در روز جمعه ۲۴ آبان نسبت به جمعه هفته پیش ( ۱۷ آبان) محقق شد.

اکنون نیز ویروس کرونا باعث کاهش روند مصرف بنزین شده و شاهد کاهش ۳۰ درصدی مصرف این فراورده نفتی در کشور هستیم.

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.