مردم این کشورها با بهره منفی وام بانکی می‌گیرند

نرخ بهره تسهیلات در ایران در حالی دو رقمی است که بررسی‌ها نشان می دهد، بسیاری از کشورها به دوره بهره صفر درصدی تسهیلات و حتی بهره منفی ورود کرده‌اند.

کد خبر : 102708
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 مرداد 1398 - 10:30

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، از دهه ۹۰ میلادی بسیاری از کشورهای جهان برای بهبود وضعیت اقتصادی اقدام به کاهش نرخ بهره خود کردند به گونه‌ای که در حال حاضر نرخ بهره وام در بسیاری از کشورهای جهان صفر است. در این میان، برآوردها حاکی از آن است که ژاپن، سوئیس، سوئد و دانمارک به دلیل شرایط اقتصادی خود نسبت به پرداخت تسهیلات با بهره منفی اقدام می‌کنند و در کنار این ها ۲۱ کشور دیگر قرار دارند که نرخ بهره آنها صفر است.

نرخ بهره ارتباط مستقیمی با قیمت تمام شده پول در ایران دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد تحت تاثیر اقتصاد متورم و نرخ بهره بالای تسهیلات بانکی، ایران یکی از بالاترین قیمت‌های تمام شده پول را داراست که این مهم اقتصاد مولد را با خطراتی جدی مواجه می‌سازد. در ادامه به بررسی نرخ بهره در کشورهای جهان می‌پردازیم و این موضوع را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم که چرا و چگونه نرخ بهره آنقدر کاهش پیدا کرده است؟

در جدول زیر کشورهایی قرار دارند که نرخ بهره در آنها منفی تا ۳ درصد است:

پایگاه خبر ججین

در این میان هستند کشورهایی که “پول” همچنان برایشان نکته با اهمیتی تلقی می‌شود و بهره متوسط به بالا از دریافت کنندگان تسهیلات می‌گیرند. نرخ بهره متوسط به بالا در رده‌بندی‌های بین المللی به نرخ بهره‌ای گفته می‌شود که بین ۳ تا ۱۳ درصد باشد. به این ترتیب بانک‌های اغلب کشورهای آفریقایی و آسیایی که هنوز معضل تورم و دسترسی به “پول” برای آنها حل نشده چنین نرخ‌هایی را برای تسهیلات در نظر می‌گیرند.

در جدول زیر نام کشورهایی آمده است که نرخ بهره آنها متوسط روبه بالا است:

پایگاه خبر ججین

بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران در زمره کشورهایی با نرخ بهره بسیار بالا قرار دارد. کارمزد تسهیلات در ایران به دلیل بالا بودن نرخ تورم بالاست چرا که در صورت عدم تطبیق نرخ تورم با بهره تسهیلات، وام دهی به نوعی با حراج منابع مالی بانک‌ها همراه می‌شود.

در عین حال باید توجه داشت در ایران همواره به دلیل اقتصاد متورم، تقاضا برای دریافت تسهیلات بانکی بالاست. این جدول نشان می‌دهد نرخ بهره وام در کدام کشورها مثل ایران است یا از ایران بالاتر است:

پایگاه خبر ججین

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.