مدال‌هایی که افتخارآفرینان هدیه به ساحت امام رضا(ع) کردند

در طی سال‌های گذشته بسیاری از افتخارآفرینان علمی و ورزشی و فرزندان ایران زمین که در عرصه‌های جهانی افتخار آفریدند مدال‌های خود را به آستان مقدس حضرت رضا(ع) اهدا کردند.

کد خبر : 45127
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 آبان 1396 - 8:49

 

به گزارش پایگاه خبری “ججینبه نقل از ایسنا، بسیاری از ورزشکاران و نخبگان کشورمان با اهدای مدال به موزه امام رضا(ع) سرمایه‌ای عظیم برای عرض ارادت و محبت به آن حضرت و جاودانه شدن نام خود فراهم کردند.

این افتخارآفرینان، پرچم مقدس و سه رنگ جمهوری اسلامی ایران را در میادین جهانی به اهتزاز در آوردند و بنا به ارادت قلبی به مضجع شریف امام رضا(ع) مدال‏ها و کاپ‏های قهرمانی خود را به موزه آستان قدس رضوی اهداء کردند.

علاوه بر مدال، بازوبند، کاپ، تندیس و توپ طلا به این گنجینه ارزشمند افزوده شده است، مدال قهرمانی کمیل قاسمی و مدال طلای حسن یزدانی، مدال‌های اهدائی مرحوم جهان پهلوان تختی، مدال‌های جانبازان سرفراز و قهرمان کشورمان، جام قهرمانی بیستمین دوره مسابقات قهرمانی تکواندوی جهان، توپ طلای مهدی طارمی، ۲۸ مدال علیرضا نصرآزادانی، مدال قهرمانی مجید خدایی و علیرضا دبیر و همچنین مدال‌های مسابقات رشته‌های علمی جهانی از جمله علی شریفی زارچی، رضا صادقی، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در رشته ربوکاپ و… بخشی از این مدال‌هاست.

شایسته است که اشاره کنیم اهدای مدال به آستان مقدس امام هشتم(ع) با اهدای مدال‌های مرحوم تختی آغاز شد، وی به دلیل ارادتی که به حضرت ثامن‌الحجج(ع) داشت وصیت کرد مدال‌هایش به آستان قدس هدیه شود و بنای اقدام ماندگار وقف افتخار و تلاش را برای همه قهرمانان ایران رقم زد.

مجیدرضا مهردوست، مسئول گنجینه مدال‌های موزه آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وقف از بالاترین بخشش‌ها به شمار می‌رود، از بین مدال‌هایی که به آستان قدس رضوی اهدا شده نمی‌توان گفت که کدام یک ارزشمندتر است بلکه همه آنها ارزشمند است.

وی خاطرنشان کرد: یک دانشمند یا ورزشکار سالها، ماه‌ها و روزها تلاش می‌کند تا بتواند در یک رشته، مقام کسب کند و پس از تلاش فراوان این افتخار خود را تقدیم به آستان مقدس رضوی می‌کند، لذا این بخشش بسیار ارزشمند و ستودنی است.

مسئول گنجینه مدال‌های موزه آستان قدس رضوی با بیان اینکه تعداد ویترین‌های موزه مدال، ۶ عدد است، افزود: در این شش ویترین ۱۸۹ عدد مدال به نمایش درآمده است، هر یک از ویترین‌ها به یک نوع رشته ورزشی  اختصاص یافته است.

وی گفت: مدال‌های مرحوم تختی، جزو قدیمی‌ترین مدال‌های به نمایش گذاشته در موزه مدال‌های آستان قدس رضوی است، در واقع تختی به دلیل منش جوانمردانه و پهلوانی که داشت مورد قبول عامه مردم و همچنین ورزشکاران بود، از مجموع مدال‌های مرحوم تختی ۳۶ مدال در یک ویترین موزه آستان قدس به نمایش در آمده است که این مدال‌ها شامل مدال‌های باشگاهی، بین‌المللی و آسیایی است.

مهردوست افزود: یکی ازویترین‌های دیگر به گشتی‌گیران کشور ما اختصاص یافته است، رشته کشتی در ایران جزو قدیمی‌ترین رشته‌ها به‌شمار می‌رود و علاقه‌مندان زیادی و قهرمان بنامی را در این رشته ورزشی داریم که مدال‌های خود را به موزه آستان قدس اهدا کردند. در این ویترین، مدال‌های امیر توکلیان و تعداد دیگری از ورزشکاران در رشته‌های کشتی به نمایش درآمده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ویترین‌های دیگر موزه مدال به مدال‌های ورزشکاران رشته‌های مختلف از جمله فوتبال، تکواندو و کونگ‌فو و … اختصاص یافته است و مدال‌های بانوان و آقایانی که در این رشته‌ها توانستند مدال کسب کنند، به نمایش گذاشته شده است.

مسئول گنجینه مدال‌های موزه آستان قدس رضوی به ویترین مدال‌های جانبازان و معلولان اشاره کرد و افزود: در این ویترین، مجموع مدال‌هایی که جانبازان عزیز کشورمان که در میادین جنگ دچار معلولیت شده‌اند، توانسته‌اند در مسابقات بین‌المللی کسب کنند، به علاوه مدال‌های معلولان به نمایش درآمده است.

وی با اشاره به ویترین برگزیدگان و نخبگان علمی کشور، افزود: در یکی از ویترین‌های موزه، مدال‌های فرهیختگان، دانش‌آموزان و دانشجویانی که در رشته‌ها و المپیادهای علمی توانستند رتبه کسب کنند به نمایش گذاشته شده است. مدال‌های مرحوم رضا صادقی که در المپیاد ریاضی مقام جهانیو مدال طلا آورد و امر الله احمدی نخبه در حوزه سرطان‌شناسی، در این ویترین به نمایش درآمده است.

مهردوست تاریخ تاسیس موزه را زمان اهدای مدال‌های تختی به آستان قدس برشمرد وافزود: مرحوم تختی قبل از فوتش به خانواده خود اعلام کرده بود که به دلیل ارادتی که به امام رضا(ع) دارد و نیز نام او که غلامرضا بود، مدال‌هایش پس از مرگ به آستان قدس اهدا شود و خانواده ایشان در دهه ۶۰، ۳۶ مدال مرحوم تختی را به موزه آستان قدس اهدا کردند.

وی یادآور شد: پس از اینکه تختی مدال‌هایش را به آستان قدس اهدا کرد، ورزشکاران زیادی علاقه‌مند شدند مدال‌های خود را به آستان قدس اهدا کنند. به خاطر کمبود فضایی که با آن مواجه هستیم نمی‌توانیم همه مدال‌ها را در معرض نمایش قرار دهیم و بر حسب زمان، تعدادی از مدال‌ها را در برخی از ویترین‌ها به نمایش می‌گذاریم و به خزانه باز می‌گردانیم.

مسئول گنجینه مدال‌های موزه آستان قدس رضوی درباره آخرین مدال‌های به نمایش درآمده در موزه یادآور شد: توپ طلای مهدی طارمی و مدال‌های حسن یزدانی و کمیل قاسمی جزو آخرین مدال‌های موزه هستند که استقبال زیادی از آنان صورت گرفت.

وی ادامه داد: تولیت آستان قدس در نظر دارد که فضای جدیدی را برای موزه در نظر بگیرند که با انتقال به آن ساختمان، می‌توانیم بسیاری از مدال‌ها را به نمایش بگذاریم.

 


 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.