مجلس بعدی مجلس ژنرال‌هاست

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: شرایط فعلی برای اصلاح‌طلبان بهترین فرصت است که از قدرت فاصله گرفته و با آسیب شناسی سال‌های گذشته به خودانتقادی و بازسازی درونی پرداخته و خود را برای ۸ سال آینده آماده کنند و اجازه بدهند مجلس و دولت آینده صد در صد در اختیار اصولگراها باشد.

کد خبر : 111563
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 بهمن 1398 - 6:33

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری ایلنا، مهدی آیتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص ردصلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس و برنامه‌ریزی برای تشکیل مجلسی با رویکرد اصولگرایانه، گفت: از مدتی قبل هم گمانه‌زنی رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی از احتمال برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد یک مجلس یکصدا و یک دست با حضور اصولگرایان حکایت داشت و اگرچه در شعارها گفته ‌می‌شود مجلس چندصدایی بهتر است یا درباره رعایت حقوق‌شهروندی و حق برابر جناح‌های سیاسی در قانون صحبت‌هایی مطرح می‌شود اما در عمل دست‌اندرکاران انتخابات یعنی به طور مشخص شورای نگهبان و وزارت کشور رفتاری دارند که نشان می‌دهد دنبال تشکیل یک مجلس یک دست و یک صدا هستند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه درباره‌ برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر ریاست قالیباف در مجلس آینده، اظهار داشت: من هم تقریبا اطمینان دارم که آقای قالیباف برای ریاست مجلس برنامه‌ریزی دارد و گروهی از حامیان قالیباف که معمولا بچه‌های جنگ و انقلاب هستند وارد مجلس خواهند شد، در نتیجه به نظر می‌رسد در دوره آینده شاهد رکورد بالایی از حضور ژنرال‌ها و درجه‌دارها در مجلس خواهیم بود.

آیتی در پاسخ به سوالی درخصوص تلاش‌ها و رایزنی‌های اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان درخصوص صلاحیت‌ داوطلبان، خاطرنشان کرد: تجربه دوره‌های گذشته انتخابات به ما نشان می‌دهد این تلاش‌ها و فعالیت‌ها بیهوده بوده و چندان ثمربخش نبوده است.

وی ادامه داد: نظر شخص من این است که وقتی برخورد شورای نگهبان و وزارت کشور به عنوان دو دستگاه ذی‌ربط در انتخابات، هر دو دستگاه عزم‌شان بر ردصلاحیت است‌، بهترین تصمیم برای جبهه اصلاحات این بود که در این دوره اصرار بر ورود به مجلس نمی‌کرد و این می‌تواند در آینده یک برگ برنده برای اصلاح‌طلبان باشد. جبهه اصلاحات می‌تواند اعلام کند که در انتخابات به طور فعال شرکت می‌کنیم اما لیست نمی‌دهیم، این عملکرد شاید بتواند برای اصلاح‌طلبان در تاریخ و آینده یک امتیاز بزرگ محسوب شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه ابراز داشت: افرادی که در انتخابات آینده پیروز شده و به مجلس خواهند رفت، از اصولگرایان خواهند بود. مجلسی یکپارچه اصولگرا تشکیل خواهند داد که باید همه‌ مشکلات سخت اقتصادی و سیاسی کشور را حل کنند و به نظر می‌رسد که مجلس آینده قادر به حل مشکلات سخت و شدیدی که رو به روی نظام قرار گرفته است، نخواهد بود. در نتیجه اگر اصلاح‌طلب‌ها در انتخابات شرکت کنند اما لیست ارائه نکنند، در تاریخ برای آن‌ها یک امتیاز محسوب می‌شود.

این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به سوالی درخصوص اختلافات موجود در میان اصولگرایان و صحبت‌هایی که درخصوص ریاست قالیباف مطرح می‌شود، تصریح کرد: به طور طبیعی همیشه اختلافات زمانی در یک جبهه سیاسی آغاز شده یا شدت می‌گیرد که به مرحله تقسیم قدرت برسند، مطمئن باشید اگر مجلس آینده و دولت بعد به صورت اصولگرا باشد، اختلافات شدت یافته و هرطیف یا گروه سهم بیشتری از قدرت را مطالبه خواهد کرد.

وی افزود: شاهد این هستیم که آقای قالیباف و همفکران‌اش از کلیدواژه‌هایی مانند «مجلس انقلابی» و «دولت انقلابی» استفاده می‌کنند، چرا که معتقدند مجلس و دولت فعلی غیرانقلابی و ناکارآمد هستند، از سوی دیگر اینکه آقای قالیباف می‌گوید یک سال و نیم آینده یک سال و نیم عاشورایی خواهد بود به طور عادی نشان می‌دهد که می‌خواهند مجلس و دولت یک دست تشکل دهند و این را بدانید اگر یک مجلس کاملا اصولگرا و دولت اصولگرا داشته باشیم، بعد بین گروه‌های اصولگرا بر سر سهمی که می‌خواهند اختلاف ایجاد خواهد شد، به همین جهت در مجلس ‌آینده اگر طیف نزدیک به قالیباف اکثریت هم باشد باز هم با سایر گروه‌های اصولگرا در مجلس اختلاف خواهند داشت.

آیتی در ادامه با اشاره به اختلافات موجود میان جبهه پایداری و سایر گروه‌های اصولگرا و احتمال انتشار لیست مستقل از سوی آن‌ها، ابراز داشت: به نظر من در جریان اصولگرایی، پایداری‌چی‌ها اکثریت نیستند، در میان اصولگرایان اکثریت همان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است و در آن جمع فردی مانند محمدرضا باهنر تا آخرین لحظه تلاش می‌کند تا وحدت ایجاد کند اما پایداری‌چی‌ها اصرار بر جدایی دارند و اگر جدا شوند به ضرر آن‌ها خواهد بود چرا که نسبت به سایر گروه‌های اصولگرایی اکثریت نیستند.

این نماینده دوره ششم مجلس درخصوص پیشنهاد اجرایی درباره رویکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفند ماه، تصریح کرد: تاکید می‌کنم اصلاح‌طلب‌ها در حال ارتکاب یک اشتباه بزرگ تاریخی هستند، آن اشتباه هم این است که تصور‌ می‌کنند ما همیشه باید در صحنه باشیم و همیشه باید برای کرسی‌های قدرت فعالیت کنیم، حتی اگر این کرسی‌ها اقلیت و محدود باشد. آن‌ها معتقدند یک علی مطهری یا یک محمود صادقی که صدای مردم را برساند غنیمت است که البته این تحلیل‌شان از یک بعد صحیح است و البته تاکید آن‌ها بر حضور در انتخابات هم امر درستی است اما از یک جهت می‌توان گفت پیش بینی و آینده نگری سیاسی پشت آن نیست.

وی ادامه داد: در دنیا هم به این صورت است که وقتی یک حزب یا جناح سیاسی در چنین شرایطی قرار می‌گیرد، بعضی وقت‌ها عقب نشینی می‌کنند تا رقیب بیاید و نتواند شعارهای خود را عملی کرده و به مطالبات مردم پاسخ دهد و آن‌ها طی آن مدت خود را برای دوره بعد آماده می‌کنند.

آیتی ادامه داد: شرایط فعلی برای اصلاح‌طلبان بهترین فرصت است که از قدرت فاصله گرفته و با آسیب‌شناسی سال‌های گذشته به خودانتقادی و بازسازی درونی پرداخته و خود را برای ۸ سال آینده آماده کنند و اجازه بدهند مجلس و دولت آینده صد در صد در اختیار اصولگراها باشد. پیش‌بینی من این است که اگر اصولگراها در مجلس و دولت آینده قدرت را به صورت یکپارچه به دست گیرند، نخواهند توانست به مطالبات مردم پاسخ دهند و کارنامه ضعیفی از خود برجای خواهند گذاشت که در آن شرایط یک فضای مناسبی برای مقبولیت و بازگشت جبهه اصلاحات به دست خواهد آمد.


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.