قرار باشد داد رئیس‌جمهور را هم بشنویم پس مسئول کیست؟

دادستان کل کشور با اشاره به حادثه سقوط هواپیما گفت: امیدواریم مسئولان و مدیران مربوطه بتوانند با بررسى منشاء این حوادث اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند تا کمتر شاهد چنین حوادثى باشیم.

کد خبر : 93214
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 دی 1397 - 7:13

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، حجت الاسلام محمدجعفر منتظرى، دادستان کل کشور در همایش تخصصى معاونین و روساى اداره‌هاى مبارزه با سرقت پلیس آگاهى استان هاى سراسر کشور بیان کرد: در ارتباط با حادثه اى که دو روز قبل اتفاق افتاد و تعدادى از سربازان نظام جمهورى اسلامى و افسران عزیز نیروهوایى در حادثه هواپیما در راه کشور و مردم عزیز از دست دادند به محضر نورانى فرماندهى معظم کل قوا و خانواده هاى ایشان تسلیت عرض میکنم.

وى ادامه داد: امیدواریم مسئولان و مدیران مربوطه بتوانند با بررسى منشاء این حوادث اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند تا کمتر شاهد چنین حوادثى باشیم.

دادستان کل کشور در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: توفیقی بود که در محضر نورانی شما عزیزان که طلایه‌داران ایجاد امنیت هستید حضور داشته باشم و لازم است از این گردهمایی‌ها حداکثر استفاده را به عمل بیاوریم و صرف دور هم جمع شدن و سخنرانی نباید هدف باشد.

وی در ادامه به لزوم مبارزه با سرقت تاکید و خاطرنشان کرد: تجربیات، دانش و ابزاری که می‌توان در ایجاد امنیت و مبارزه با سرقت در جامعه استفاده کرد حتما باید در این مجالس مورد بررسی قرار گیرد و خروجی این مراسم‌ها باید عاید مردم شود و برای آنها ملموس گردد تا کمتر شاهد این جرم باشند.

حجت‌الاسلام منتظری اذعان کرد: ما در جامعه شاهد آسیب‌هایی هستیم و هر آسیب بسته به شرایط خودش باید مورد بررسی قرار گیرد و مبارزه با هرجرم متناسب با آن جرم باید باشد. لذا برنامه ریزی برای مبارزه با هر آسیب، هنگامی می‌تواند موثر باشد که همه زوایا و ابعاد آن جرم و آسیب و آثار آن مورد بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر (ص) گفت: روایتی از رسول اکرم (ص) وجود دارد که می‌تواند در خیلی از عصرهای زندگی برای ما مفید و آموزنده باشد که مرحوم مجلسی این روایت را از رسول اکرم (ص) نقل می‌کند. (هرگاه کاری را می‌خواهید انجام دهید اگر بخواهید این کار مفید، موثر و خوب انجام شود مشروط به دو چیز است. یکی دانش آن کار و دیگری عقل چگونگی به کار گیری آن دانش).

دادستان کل کشور در ادامه اذعان کرد: بنابراین شما هر کاری را در هر حوزه و زمینه‌ای بخواهید انجام دهید برای رسیدن به هدف باید این دو بال را داشته باشید؛ البته نه اینکه بگوییم حرکت ناقص است بلکه مانند پرنده‌ای که می‌خواهد پرواز کند به دو بال نیاز است.

حجت‌الاسلام منتظری در ادامه تصریح کرد: اگر یک پزشک، مهندس و حقوقدان دانش کامل و کافی داشته باشد اما به جایی برسد که عقل خود را از دست دهد به نتیجه نخواهد رسید. پیامبر (ص) نیز هشدار می‌دهد «مبادا بدون دانش و تدبیرو دوراندیشی و برنامه‌ریزی بخواهید کاری را انجام دهید»

وی بیان کرد: متاسفانه یکی از آسیب‌هایی که در جامعه ما وجود دارد که البته انحصار به جامعه ما ندارد و در همه جوامع و کشورها نیز وجود دارد موضوع سرقت است. البته به نظر می‌رسد بیشترین جرایم براساس آمارها و از بیشترین جرایم در جهان موضوع سرقت است.

دادستان کل کشور در ادامه اضافه کرد: لازمه مبارزه با این آسیب این است که انسان دانش چگونه برخورد کردن و مبارزه با آن را همراه با برنامه ریزی و تدبیر داشته باشد. البته سرقت علاوه بر اینکه جز جرایم علیه اموال است، از این جهت که آرامش و امنیت جامعه را به مخاطره می‌اندازد می‌توانیم آن را جرم علیه آرامش و امنیت نیز به حساب آوریم.

حجت‌الاسلام منتظری در ادامه بیان کرد: یکی از مسائلی که در کشور ما تاکید زیادی بر آن می‌شود و مورد توجه دولتمردان نیز می باشد، ایجاد اشتغال است که باید در این زمینه تلاش صورت گیرد.

وی در ادامه در خصوص اختلاس‌کنندگان و غارتگران بیت‌المال نیز بیان کرد: این اختلاس‌کنندگان که گاهی اخبار آن را مشاهده می‌کنید و این پرونده‌های کلان اقتصادی انقدر ریشه و نفوذ دارند که به تعبیر مقام معظم رهبری به مانند اژدهای هفت سر می‌مانند.

وی افزود:‌ بدیترین سرقت و دزدی توسط کسانی انجام می‌شود که ثروت اندوزی آنها متوقف نمی‌شود و خیانتی که یک عده از اینها انجام می‌دهند؛ مانند آن آقایی که ارز کشور را می‌گیرد و به جای اینکه برود نیازهای مردم را وارد کند یا بخشی از آن را وارد می‌کند یا اینکه کلا ارز را در جای دیگری هزینه می کند؛ این موضوع داد رئیس جمهور را هم در آورده است. اگر قرار باشد داد رئیس جمهور را هم بشنویم پس چه کسی مسئول است. چرا نباید سیستمی باشد که کسی به این سادگی نتواند سرقت های این چنینی را از بیت‌المال انجام دهد؛ آن هم در یک کشور اسلامی.

وی افزود: ما نه اعتقاد داریم و نه این سخن واقعیت دارد که بخواهیم بگوییم فساد همه جا را گرفته، زیرا در نظام جمهوری اسلامی قابل قبول نیست شاهد اینگونه اختلاس‌ها و کلاهبرداری‌ها باشیم و جلوی سواستفاده‌ها را باید گرفت.

دادستان کل کشور با بیان اینکه به جای اینکه به علل بپردازیم به معلول‌ها می‌پردازیم گفت: من نمی‌خواهم توپ را به زمین قوه خاصی بیندازم اما مبارزه با فساد اگر بخواهد مفید و به نتیجه برسد حتما باید با دانش و تدبیر و برنامه ریزی و هم‌افزایی دستگاه‌ها صورت گیرد.

حجت‌الاسلام منتظری بیان کرد: یکی دیگر از عوامل افزایش سرقت این است که پلیس و مسئولین مبارزه با سرقت در جمهوری اسلامی باید حضور جدی‌تری داشته باشند که این حضور صرفا فیزیکی نیست لذا باید شما از دانش و تجربه و ابزارهای علمی و تکنیکی که در اختیار دارید استفاده کنید تا پلیس در صحنه زندگی مردم حضور پررنگ‌تری داشته باشد.

وی تصریح کرد: خود مردم هم باید کمک کنند و ناجا باید برنامه‌ریزی کند و در این همایش‌ها و گردهمایی‌ها عقل‌ها را روی هم بریزند که این موضوع خیلی ارزشمند است.

وی اضافه کرد: به هرحال انتظار بنده به عنوان مسئول قضایی و شهروند ایرانی این است که حضورتان برای مبارزه با سرقت جدی‌تر شودچرا که حضور پلیس می‌تواند به مردم امنیت خاطر و آرامش ببخشد.

حجت‌الاسلام منتظری اذعان کرد: یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند در کاهش آسیب‌ها نقش موثری داشته باشد نیروی تقوا، تدین و ایمان انسان است. و اینکه انسان خود را در محضر خدا بداند چرا که جامعه متدین و معتقد به خود اجازه نمی‌دهد به اموال دیگران دست‌درازی کند. ما از این عامل تقریبا غافلیم.

دادستان کل کشور ادامه داد: کسی که چنانچه در اوج فقر مالی باشد ایمان او می گوید به مال دیگران دست درازی نکند این کار را انجام نخواهد داد.

وی گفت: اگر از طریق نامشروع  مال دنیا را به دست آورده باشید عقاب خداوند رادر پی دارد و باید در محضر خدا حساب پس بدهید.

دادستان کل کشور در خصوص لزوم مبارزه با مالخران برای کاهش جرم سرقت در جامعه گفت: با مالخران باید برخورد جدی شود و مالخران را نباید دست کم گرفت. پیشنهاد من در این خصوص این است که در رابطه با مبارزه با مالخران برنامه‌ریزی کنیم.

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.