پرجمعیت ترین اقلیت مسیحی مصر

قِبطی‌ها نام قومی از مسیحیان بومی کشور مصر می‌باشد که پرجمعیت‌ترین اقلیت مسیحی این کشور به شمار می‌آیند.

کد خبر : 13603
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 تیر 1397 - 17:48

 

 

  به گزارش پایگاه خبری “ججین“، قِبطی‌ها نام قومی از مسیحیان بومی کشور مصر می‌باشد که پرجمعیت‌ترین اقلیت مسیحی این کشور به شمار می‌آیند.

مسیحیت بین سال‌های ۴۰۰ تا ۸۰۰۰ میلادی مذهب اصلی در مصر به شمار می‌رفت. پس از فتح مصر بدست مسلمانان تا میانه های قرن دهم میلادی همچنان مذهب اصلی این کشور باقی ماند. پس از آن مسیحیان همواره به عنوان یکی از اقلیت‌های بزرگ در مصر به شمار رفته اند.

از نظر تاریخی قبطیان به زبان قبطی صحبت می‌کردند که بازمانده‌ای از زبان دموتیک از مصر باستان (زمان اشغال مصر توسط یونانی‌ها) به شمار می‌آید.

از نیمه‌های قرن هجدهم میلادی این زبان شروع به انقراض نموده و بیشتر این مردمان به زبان عربی تکلم می کنند. امروزه قبطیان بیشترین جمعیت مسیحی در خاورمیانه را تشکیل می‌دهند و یکی از بزرگترین اقلیت‌های مذهبی در این منطقه می‌باشند. اکثر قبطی‌ها از نظر مذهبی پیرو کلیسای ارتدکس قبطی اسکندریه می‌باشند. در حدود ۸۰۰۰۰۰ نفر از آن‌ها نیز بین دو شاخه کاتولیک قبطی و پروتستان قبطی تقسیم شده‌اند.

 

قبطیان ده درصد جمعیت مصر را تشکیل می‌دهند. غیر از جمعیت ۹ تا ۱۵ میلیونی قبطیان در مصر٬ سودان با تخمین ۵۰۰۰۰۰ نفر٬ ایالات متحده۲۰۰۰۰۰ تا یک میلیون نفر٬کانادا در حدود ۲۰۰۰۰۰ نفر٬ استرالیا ۷۵۰۰۰ نفر و ایتالیا با ۳۰۰۰۰ نفرکشورهای پر جمعیت قبطی به شمار می‌آیند.
قبطیها مسیحی هستند. دین بیشتر آنها اُرتدکس قِبطی است. در قرن ۱۹ میلادی برخی از آنان مسیحی کاتولیک شدند.

قبطی ها چه کسانی هستند  و چه می خواهند؟
قبطی ها در واقع ، مسیحیان از قوم قبط هستند که حدود ده درصد از جمعیت ۸۰ میلیونی مصر را تشکیل می دهند . اگر چه تلاش شده است که این اقلیت نیز همچون دیگر اقلیت مسیحیان در کشور های اسلامی زندگی کنند ، اما این اقلیت بارها تمایلات خود را برای جدا شدن از مصر و ایجاد یک دولت مسیحی مستقل در درون دولت مسلمان مصر اعلام کرده است .
پیشتر از این نیز قبطی های مصر، خواستار تشکیل دولتی قبطی و جدا از دولت مرکزی مصر شده اند. به گونه ای که در زمان حکومت مبارک رهبران قبطی های مصر، دیگرخواستار دستیابی به ۲۵درصد از پست های کلیدی مصر و آزادی ساخت و ساز کلیسا در این کشور و برگزاری دادگاه با قوانین قبطی شده بودند.
بنا بر این گزارش، آنچه این گروه آن را «دولت مستقل قبطی» خوانده بود، بر پایه حمایت های اسرائیل از این اقلیت مذهبی بنا شده است، چرا که رهبران قبطی های مصر، همواره به حمایت از رژیم اشغالگر قدس می پردازند، و در مقابل اسرائیل نیز از نفوذش در مصر برای حمایت از این گروه استفاده می کرد.
رهبران قبطی که خواستار تشکیل دولت خودمختار در مصر شده بودند، از کردستان عراق به عنوان نمونه ای برای آنچه در سر می پرورند، یاد می کنند. این گروه، مدعی بودند: در مناطق قبطی نشین، در کنار مصری ها زندگی خواهند کرد، و دارای روابط و مناسبات سیاسی و مستقل از حکومت مرکزی مصر خواهند بود.
آنان دادگاه های قبطی خواهند داشت که بر اساس قوانین کتاب مقدس مسیحیان قضاوت می کنند، و دادگاه مدنی «دولت خودمختار قبطی» نیز بر اساس قوانین کشور فرانسه! به داوری خواهند پرداخت. دادگاه های جنایی نیز بر اساس قوانین بین المللی اداره خواهند شد.
همچنین این دولت خودمختار، وزارتخانه ها و مدارس و دانشگاه هایی مستقل از مصر خواهد داشت. یکی از موارد جالب در بیانیه این گروه، آموزش و پرورش به زبان قبطی و تکلم به آن در مناطق خودمختار و دوری گرفتن از چیزی است که «زبان اشغالگر عربی» خوانده شده است.


برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.