قالیباف: امروز دایره مدیران بسته و مبنای جوانی مدیران ‌۵۰ سال است/ عده‌ای گرانی گوشت را به اشتباه به FATF ربط می‌دهند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امروز دایره مدیران بسته و مبنای جوانی مدیران ‌۵۰ سال است، گفت: عده‌ای گرانی گوشت را به اشتباه به FATF ربط می‌دهند.

کد خبر : 95595
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 اسفند 1397 - 15:55

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف در برنامه بررسی تحلیلی بیانیه رهبر معظم انقلاب با موضوع حوزه و گام دوم انقلاب اسلامی که پیش از ظهر امروز در اصفهان برگزار شد با اشاره به چالش امروز کشور گفت: ما امروز با یک اشباع ناکارآمدی و چالش مدیریتی مواجه هستیم که ریشه این ناکارآمدی ها دو چیز است. نخست اینکه برخی افراد از توان و قابلیت فردی مناسب برای حوزه مدیریتی برخوردار نیستند و در حوزه مهم مدیریت ضعیفند و دوم این که گروه و دسته ای به روی کار آمده اند که در مبانی اندیشه ای و تفکری دچار مشکل هستند و در باورهایشان ضعف دارند.

وی ادامه داد: وقتی اندیشه ای مبنای اسلامی ندارد و منطبق بر سنت های الهی نیست و ریشه در مکاتب انسان‌ساخت دارد، با آن تفکر نمی شود اسلام سیاسی امام راحل را دنبال کرد. آب از سرچشمه گل آلود است. برخی مواقع نیز این مشکلات با هم توامان می شود یعنی ضعف مدیریتی هست و باورهای انقلاب هم نیست. بنابراین در عمل مشکلاتی پیش می‌آید که به اصطلاح ، کدخدا صاحب جهان می شود و تعیین و تکلیف می‌کند و دیگر این باور وجود ندارد که عزت و ذلت دست پروردگار است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که ما در موضوع ساختارها دچار اشکال هستیم، تصریح کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری ما در حوزه نظام سازی و دولت سازی، نه تنها دولت سازی را ادامه ندادیم بلکه در حوزه ساختاری مشکلاتی ایجاد شد که سیستم های سنتی برخی از نهادهای انقلابی که شکل گرفته بودند را بلعیدند و در خود هضم کردند. در حقیقت امروز این موارد چالش های ما هستند.

قالیباف ادامه داد: وقتی در مسند قدرت هستیم و داریم جامعه را اداره می کنیم و با مسائل روزمره سر و کار داریم، در حکمت عملی و الزامات اجرایی هر روز با مسائلی روبرو هستیم که شما چه بخواهید و چه نخواهید با آن مواجه می شوید و مشکلاتی دارید که شما را در عرصه عمل به حکمت نظری دچار چالش می‌کند. در حکمت های نظری، کسی باید بیاید و چالش ها و تعارضات را حل و فصل کند و اگر این انجام نشود انباشت و پیچیدگی مشکلات به وجود می آید و مسائل تبدیل به چالش های بزرگ می شود و گذشت زمان موضوعات را سخت تر می کند و فضا را برای افرادی که در باورها دچار مشکلند فراهم می کند؛ مخصوصا آنجایی که افراد به باورها اعتقاد دارند اما در حوزه مدیریتی ضعف دارند . در آنجایی که الزامات اجرایی با حوزه های حکمت نظری تعارض می یابد فرد را دچار مشکل بیشتر می کند به طوری که حتی در مقاطعی می بینید افرادی که با اعتقاد به باورها حرکت می کنند دچار مشکلات می شوند.

عضو‌مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه این چالش های موجود قابل حل و فصل است، اظهارکرد: البته این پروسه کمی زمان می برد اما در حوزه کارکردی و اجرایی با پشتوانه ۴۰ سال تجربه کاری ام در حوزه های مختلف می گویم ما قادریم با همین چالش های اقتصادی و تحریم ها کشور را به ثبات و ارامش برسانیم. به طوری که امور کشور در مسیر درست کار به حرکت بیافتد، هیچ جای ناامیدی و نگرانی نیست‌.

قالیباف افزود: ضعف هایی هست اما بدان معنی نیست که ظرفیت های مادی و انسانی در کشور وجود ندارد بلکه با توجه به ظرفیت های کشور می توانیم مشکلات را حل و فصل کنیم. تحریم ها در عین حال که تهدیدهایی برای ما به شمار می آیند اما بزرگترین فرصت های ما نیز هستند.

در ادامه وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به مشکلات کنونی اقتصادی و سایر مشکلات چگونه فرصتی فراهم کنیم که انقلاب ما زمینه ساز تشکیل دولت اسلامی شود، ببان کرد: هر چیزی که تهدید است فرصت است و هر چه فرصت است نیز نوعی تهدید است. چهار سال یا پنج یا ده سال پیش وقتی در حوزه اقتصاد با تولیدگران و کشاورزان و صنعتگران و سایر مشاغل صحبت می کردیم، حتی آن زمان که ارز ۲ هزار تومان بود می گفتند ارز به ۵ هزار تومان برسد صادرات و تولید آنچنان در کشور رونق می گیرد که یکی از راه های نجات از بحث تک محوری اقتصاد کشور در حوزه نفت تحقق می یابد. این حرف درست است چرا که هم علمی است و هم اجرایی و منطقی است و در جهت اقتصاد نظری نیز تحقق پذیر است اما چرا امروز که ارز شده ۱۴ هزار تومان نیز هنوز مشکلات قبل را داریم؟ پاسخ همان جایی است که گیر مدیریتی و سیستمی وجود دارد و سیستم بروکراسی مثل اسب سرکشی مدیران نالایقی را برداشته و هر جایی می خواهد می برد.

در بخش دیگر آن انحراف اندیشه که پیشتر گفتم نیز وجود دارد که در پی آن دولت سازی انجام نمی شود و جامعه سازی نیز رخ نمی دهد و تمدن سازی بر اساس عقلانیت و دین و اخلاق نیز رخ نمی دهد و مردم کف جامعه در صف گوشت می ایس تند و تئورسین ها در حوزه اندیشه نیز می گویند نباید دین در سیاست دخالت کند و منطبق شود و تلاش می کنند ناکارامدی را با آن اندیشه غلطی که دارند به مبانی فکری و باورهای انقلاب مرتبط کنند و دیگر به سمت آن دولت سازی نروند. در وهله نخست باید با سرعت آن ناکارآمدی را از بین ببریم. زیرا اگر جمهوری اسلامی الگو نشود نمی توانیم سایر امت اسلامی را نیز به این سمت ببریم. وقتی شکاف در اندیشه و کارکرد رخ می دهد و چالش فکری و کارکردی و رفتاری و ساختاری وجود دارد باید از بخش کارکردی شروع کنیم و بر بخشهای رفتاری و ساختاری اثر بگذاریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی با این مضمون که «به نظر می رسد مشکل اصلی در گام دوم انقلاب اسلامی خود مدیران و بحث ثروتمندی مدیران است. زیرا نمی توانند گام دوم برای انقلاب بردارند چون طعم فقر را نمی چشند و این مدیران ثروتمندان و هم در هر دو حزب اصولگرا و اصلاح طلبند. به نظر شما راه رهایی از این معضل چیست و آیا هنوز مدیرانی هستند که بتوانند گامی بردارند؟» تصریح کرد: کلیت بحث را قبول دارم و قصد هیچ توجیهی ندارم. زیرا معتقدم با اساس اسلام سیاسی امام راحل و با انقلاب پابرهنگان و مستضعفان و توجهی که اسلام به این قشر دارد در نظام‌ اسلامی مدیران و وزرا و استانداران و شهرداران در هر سطحی حتی اگر از راه حلال ثروت جمع کنند در صورتی که در پست شان باشند با این موضوع همخوانی ندارد. خودمن هم جزء همان موارد هستم. بارها گفته ام هر کسی از من محمدباقر قالیباف سندی دارد که از اول انقلاب تا امروز فعالیت اقتصادی حتی مباح و شرعی انجام داده ام اعلامش کند و در منظر عموم بگذارد. البته اگر کسی نیز بر سر کار بیاید و این مشکل را نداشته باشد ولی عرضه کار کردن نداشته باشد از این هم بدتر است.

وی ادامه داد: نکته مقام معظم رهبری در گام دوم را ببینید که تعبیر نظام انقلابی را به کار برده اند، بحث تمدن سازی دیده می شود و در بحث نظام انقلابی دو مورد را بهم تلفیق می کنند به طوری‌که از یک طرف نظم سیاسی و اجتماعی در ذیل نظام‌انقلابی تاکید می شود و در بخش دیگر روحیه و فرهنگ جهادی و جوشش انقلابی را مورد تاکید قرار می دهند. هر دو را نیاز داریم. برخی تلاش می کنند این موارد را در تعارض قرار دهند در حالیکه در جهت تکمیل هم هستند. زیرا نظم سیاسی بدون شور انقلابی همین دو قطبی و دوگانگی های بیخودی است که در عرصه سیاسی ایجاد می کنیم. بارها مقام‌معظم رهبری گفته اند این مرزبندی ها را قبول ندارند. اگر اصولگرایی مبنایش سنت های الهی و مبانی تفکر ما باشد مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب گفته اند این مبانی لایتغیر هستند و نسل به نسل و هزاران سال قابلیت ثابت شدن دارند اما اصولگرایی امروز اصولگرایی رویکردی است یعنی سلیقه سیاسی است؛ آن اصولگرایی که در باورهای ما بود و با آن شمشیر می‌زدیم نیست. لذا مشکلات و چالش ها به وجود می‌آید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید لزوم عدم دنیاطلبی و زراندوزی گفت: ما با تولید ثروت مخالف نیستیم بلکه با انباشت سرمایه و زر اندوزی از مسیر رانت و خلاف مخالفیم.

در ادامه قالیباف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «دولت همواره می گوید اگر ما نبودیم و اقایان رئیسی یا قالیباف بودند هم مجبور به پذیرش FATF می شدند و اگر ما بگوییم چنین نیست ما را متهم می کنند. نظر شما چیست؟» بیان کرد: من این حرف را قبول ندارم که تحریم ها این مشکلات را درست کرده است. در مجمع تشخیص مصلحت نیز بر اساس یکسری تحقیقات و تحلیل های کارشناسان مشخص شد ۳۰ درصد فشار تحریم ها است و ۷۰ درصد ناکارآمدی و مشکلات داخلی است. وقتی من در شهرداری تهران بودم در این سه دولتی که سپری کردم دو تحریم را پشت سر گذاشتم هم تحریم خارجی و هم داخلی به طوریکه نه دولت نهم و دهم و نه دولت یازدهم و دوازدهم به هیچ یک از تعهدات قانونی خود در جهت حمایت از شهرداری تهران و تعهداتی که بر اساس قانون برعهده شان بود، عمل نکردند. شما به زیرساخت های شهرداری در حوزه های مختلف نگاه کنید در حوزه های فرهنگی اجتماعی، عمرانی و خدماتی بررسی کنید. کلا این دوازده سال را با دوازده سال قبل و حتی دوران قبل از انقلاب مقایسه کنید . در همه شاخص ها هم این کار را انجام دهید، حتی مقوله حسابرسی را نگاه کنید. با توجه به این نتایج من قبول ندارم که نمی شود کار کرد. ما به عنوان بچه های انقلاب شعار نمی دهیم عمل کرده ایم و کارنامه ارائه داده ایم.

مثالی میزنم: وقتی من نیروی انتظامی را تحویل گرفتم سهمش از بودجه عمومی دولت ۳٫۲ بود روزی که خداحافظی کردم سهم ما ۰٫۲ درصد نیز کم شده بود. اما ایا روند پیشرفت در حوزه فرهنگی و نیروی انسانی و تجهیزات در نیروی انتظامی طی ان بازه زمانی کم شد؟ مدیر باید کار کند زیرا کار در درون خود پول و ثروت و اختیار تولید می کند. معتقدم تحریم های امروز ۳۰ درصد مشکلات را ایجاد کرده است و بخش عمده ا الف هستند طراحی شده است، حال می خواهد ایران، چین یا روسیه باشد. درواقع امریکا دارد خارج از پلتفرم سازمان ملل اهداف خودش را پیگیری می کند.

وی با بیان اینکه مبارزه از قدرت سخت به سمت قدرت نرم و هوشمند رفته تاکید کرد: بیست سال قبل پایه‌گذاری FATF صورت گرفته و یک سازماندهی سیاسی انجام گرفته است. پس اینکه گفته می شود چون FATF را نپذیرفته ایم گوشت اینطور شده، غلط است ما در آن باشیم نیز همین مشکلات وجود دارد. انها توقع شان از ما این است که رویکردهایمان را عوض کنیم. همان طور که حضرت اقا فرموده اند ایا ما در سیستم بانکی نیازمند اصلاحات نیستیم؟ روشن است که نیازمند اصلاحات هستیم. ما باید قوانین را اصلاح و نقاط ضعف را درست کنیم، قوانین را درست کنیم اما اینکه نگاهمان با FATF چه هست را اگر با اقتصاد پیوند بزنیم کاملا هزینه داخلی و اهداف سیاسی دارد. حس من این است که پالرمو و FATF در مجمع رای نمی آورند. جمهوری اسلامی باید برای سازماندهی جدیدی که استکبار جهانی برای نظم جهانی متکثر انجام داده است برای نظام کنترلی که برای آن بر مبنای FATF‌ طراحی کرده است، برنامه و ایده مشخصی طراحی کند. باید تکلیف مان را برای آینده نظام و انقلاب تعریف کنیم زیرا این صلاح جدید قدرت نرم استکبار است که برای حفظ هژمونی خودش طراحی شده و برای کنترل اندیشه و فکرهایی است که با مبانی او مخالفت می کنند. این پلتفرم را باید بفهمیم و برایش برنامه داشته باشیم. اما ایا امروز به نفع ما هست که برویم به سمت پالرمو و FATF ؟ خیر می‌گویم به نفع ما نیست. موضوع بسیار فنی و پیچیده است و لازم است که در شورای عالی امنیت ملی برای FATF دبیرخانه‌ای دائمی تأسیس شود، چرا که موضوع FATF‌ فارغ از پذیرش یا عدم پذیرش ما وجود خواهد داشت و ما باید برای هر اقدامی درباره آن شناسایی دقیق و دائمی از این هویت منعطف و در حال تغییر داشته باشیم. ی از مشکلات ناشی از ناکارآمدی هاست. شما نگاه کنید نسبت رشد قیمت اقلامی که ارز ۴۲۰۰ گرفته اند در مقایسه با اقلامی که ارز نیمایی و بعضاً آزاد گرفته اند بیشتر است. اینکه که دیگر کاملا مشخص است چالش مدیریتی است.

در ادامه وی در پاسخ به یکی از سئوال‌کنندگان که پرسید «درست است که جامعه با چالش مدیریت مواجه است اما مسئله این است که شورای نگهبان نظام مدیریتی را دست یکسری افراد می چرخاند البته در اینکه در شورای نگهبان مشکل داریم بحثی نیست. بحث ازاردهنده امروز آن است که چرا برخی مدیران درد جامعه را نمی فهمند و مردم در حال له شدن هستند درحالیکه مشکلات باعث میشود حتی در حوزه باورها و دین شان دچار مشکل شوند» گفت: ما در شایسته گزینی دچار اشکال هستیم. امروز برای ثبت نام در انتخابات شورای شهر نیازمند فوق لیسانس هستید اما در ریاست جمهوری سواد خواندن و نوشتن کافی است. ممکن بود در دهه اول انقلاب در آیین نامه‌ای که صلاحیت مذهبی و سیاسی رئیس جمهور را بررسی می کرد تجربه مطرح نبود اما امروز بعد از چهل سال لازم است سابقه کار بررسی شود. ما می خواهیم فردی را بر راس قوه مجریه بگذاریم که باید علم اداره کشور داشته باشد اما از وی تجربه کاری نمی خواهیم. وقتی یک نفر در جایی منتسب می شود و ۵۵ سال سن دارد می گوییم یک جوان منتسب شده است‌ اما آیا واقعا یک جوان است؟ وقتی در زمان جنگ من یک جوان ۲۱ ساله بودم و می خواستم فرمانده گردان انتخاب کنم می خواستم شهید شریفی را انتخاب کنم و وی ۴۷ ساله بود من مردد بودم از پسش بر می آید یا خیر زیرا احساس می کردم یک فرد ۵۰ ساله شاید به درد کار نخورد و مبنای جوانی ۲۰ سالگی بود اما امروز ۵۰ سالگی است زیرا دایره مدیریت بسته است. امروز افراد می گویند اصولگرا هستند و در مسند قدرت قرار می گیرند وقتی موفق نمی شوند می روند به گروه دیگر و پست می گیرند. پس هدف آن میز است و قدرت، نه اصلاح گرایی سیاسی. دایره این مدیران از ۴۰ یا ۵۰ نفر نیز خارج نمی شود. باید این دایره شکسته شود. ما باید نگاهمان را تغییر دهیم. ما در حوزه انتخابات ریاست جمهوری قانون مان دچار اشکال است و باید حکمت نظری و عملی اصلاح شود. اگر این اتفاق نیفتد با انباشت ناکارامدی مواجه خواهیم بود. حضرت اقا ۴۲ سال سن داشتند که برای ریاست جمهوری انتخاب شدند و در پنجاه و چند سالگی به رهبری رسیدند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: فساد معلول است و درحقیقت علت فساد ناکارآمدی است. وقتی اقتصاد ۸۰ درصد دولتی و از جنس خاصه سازی است و اقتصاد را مردمی نمی کنیم آن وقت اگر هزاران دادگاه تشکیل دهیم هم ممکن نیست به نتیجه برسیم و باز به جایی نمی رسیم زیرا مردم را حذف کرده ایم. ما در شهرداری بخشنامه دادیم در فلان پست باید جوانان زیر ۳۵ سال فعال باشند گاهی افرادی به دیوان عدالت اداری شکایت می کردند اما من باز مخالفت می کردم و می گفتم این پست مخصوص جوانان است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «نظارت در بخش های مختلف حکومتی بسیار ضعیف است و سوال این است چرا نظام اینقدر با نرمی و بدون تحکم در حوزه فعالیت مافیای قدرت و ثروت و اشتغال باید باشد و در مشکلات اقتصادی کشور از بعد رهبری و قوه قضاییه نظارت انطور که باید دیده نشده. چرا در چهل سال گذشته هر کسی که رییس جمهور شد بعد از پایان دوره ریاست جمهوری اش شروع به زدن ساز مخالف کرد و جریانی را شکل داد و چرا مسئول کشور می گوید وزیر جوان کشور می تواند هر کاری دلش می خواهد بکند؟» گفت: ناکارامدی که گفتم در همه ابعاد و نظارت دیده می شود از قضا امروز در کشور اینقدر دستگاه های نظارتی زیاد شده اند که وقتی کسی می خواهد کار کند نمی تواند اما خاصیتش کجاست؟! این عدم کارایی باز بر می گردد به ناکارآمدی. ما دستگاه و افراد نظارتی کم نداریم بلکه این دستگاه ها رسالت خود را به درستی انجام نمی دهند. همان ضعفی که در من مدیر هست در حوزه نظارت هم هست. ناکارامدی اشباع شده یعنی همین. یعنی اغلب بخش ها در ساختار دچار ضعفند. انجایی که کار تعریف می شود و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد دچار مشکل هستیم. به هر حال معتقدم وقتی کسی مدیر نظام است حق ندارد نقش اپوزیسیون بازی کند.

در زمانی که تونل رسالت را می ساختیم تایمر زمان زدیم و برخی به ما گفتند اگر ارکان مدیریت را می دانستی وقتی تمام شد می گفتی تمام شد. این در حالی است که ما بچه های انقلاب باید خودمان را به مردم پاسخگو کنیم. مردم تا حقوق خود را ندانند و مطالبه نکنند وظیفه شان را انجام نمی دهند. اگر این مشخص شود اعتماد و سپس مشارکت ایجاد می شود و رابطه بین مردم و حکومت درست می شود. قالیباف تاکید کرد: الان برخی دارند تلاش می کنند تا رابطه بین امام و امت را هرچقدر می توانند ضعیف کنند. این استراتژی اعمال می شود. امروز اگر مشکلی هست، تبعاتش فقط به حوزه اجرایی باز نمی گردد مردم این مشکلات را به حساب دین و رهبر و نظام اسلامی می گذارند. قریب به ۱۹ سال است هر جا می روم می گویم وظیفه ما این است که کارامدی دین در اداره جامعه را نشان بدهیم و متاسفانه امروز دچار ناکارامدی هستیم.

فرمانده لشگر پنج نصر در دوران دفاع مقدس در جواب پرسشی مبنی براینکه «در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری بارها بر کارامدی تاکید شده اما در صحبت های شما بارها بر ناکارامدی تاکید شد. چرا این تناقض به چشم می اید و دلیل چیست؟» پاسخ داد: در این زمینه من تناقض نمی بینم اگر این روند مدیریت در کشور ادامه یابد حتما این بیانیه را که می تواند بعثت و نقطه عطف دیگری در چهل سالگی انقلاب ایجاد کند با سخنرانی ها و توصیف کردن و حرف زدن، به دست فراموشی می سپاریم. بیانیه گام دوم نیازمند یک بیانیه اقدام است. وقتی می فرمایند نظام انقلابی یعنی نظم سیاسی و اجتماعی به اضافه شور انقلابی، هر دو را بپذیریم و وقتی می گویند با مدیریت جهادی عمل شود بپذیریم. هر شاخصی که می خواهیم باید در هر حوزه ای این سه مولفه و ویژگی را داشته باشد. به باورهای انقلاب وفادار باشد و منطبق بر سنت های الهی تصمیم گرفته و به مردم باور داشته باشد و خود را خدمت گذار مردم بداند و مردم را کنار نگذارند و به کار مردم هم فضولی نکنند. آن حرف امام راحل را نیز باور داشته باشند که دولت ها بیایند آن کاری را انجام دهند که مردم نمی توانند و البته رکن سوم جوانان را.

وی ادامه داد: الان گفته می شود آیا خودروسازی درست است من می گویم خیر زیرا اصلا تولید نیست. وقتی نگاه می کنید می بینید ما توانسته ایم در حوزه رویکردی در استقلال و جمهوریت و مردم سالاری و آزادی و اسلامیت خود در دنیا جایگاه خیلی خوب به سمت عالی داشته باشیم و این مهم است.

در حوزه های اجرایی نیز هر جایی که این سه شاخص رعایت شده به اوج رسیده ایم. در حوزه امنیت و صنعت به جایگاه بالایی رسیده ایم. اما در حوزه اقتصاد راضی نیستیم و در همه شاخص ها دچار مشکل هستیم.

وی در پاسخ به پرسش یکی از سوال کنندگان که پرسید «نظر صریح شما درباره تأثیر توافق FATF بر فضای کشور و ابعاد اقتصادی چیست؟» گفت: سوال بسیار کلیدی مطرح شده است، مخصوصا در هفته اخیر که مشکلات را به FATF گره زدند. باید بگویم یکی از گلایه هایم در این زمینه که درد دل بچه های انقلاب هم هست این است که حس می شد نباید تصویب شود. اما به روش های خوبی منتقل نشد و هیچ حرف منطقی خوبی در این زمینه گفته و منتقل نشد و رقبا از این موضوع طور دیگری استفاده کردند. مثل آنکه مشکلات اقتصادی را به برجام گره زدند. مثل حالا که مشکل گوشت را به FATF پیوند زده اند. وی ادامه داد: براساس مطالعات دقیق شخص خودم که در مجمع تشخیص مصلحت نیز ارایه کردم و البته آن افرادی که می خواهند در مجمع به FATF رای دهند هم بر صحت حرف های من صحه گذاشتند، ابتدا باید بگویم FATF دقیقا چیست. FATF چیزی شبیه به یک ان جی او است که بین دولت ها شکل گرفته است. در واقع یک همکاری بین دولت ها با یکدیگر و همکاری بین دولت ها و جامعه مدنی و مجددا همکاری بین دولت ها و جوامع مدنی و ان جی اوها و بخش خصوصی در همه دنیا و با محوریت پایش گردش مالی در نظام مالی و پولی و بانکی. این سازوکار در سازمان ملل نیست. باید بگویم چه داخل آن بشویم و جزء آن ۹ گروه برویم و چه نشویم و جزء بلک لیست باشیم و تعلیق شویم، آن اراده ای که در FATF حاکم است برای ما هیچ فرقی نمی کند زیرا ویترین موضوع مالی و حقوقی است اما کارکرد کاملا سیاسی و امنیتی دارد. از کانال مسائل حقوقی و مالی کارهای امنیتی و سیاسی انجام می دهند. کشورهای امریکا و فرانسه و انگلیس پایه گذار آن هستند و دبیرخانه آن در پاریس قرار دارد. حالا از طریق کنوانسیون‌ها و قوانین و مقررات، نظیر پالرمو و سی اف تی و مبارزه با پولشویی، بر روی قوانین داخلی همه کشورها اثر می گذارند که ناشی از سیاست امریکایی هاست. بر اساس مستندات در سال ۲۰۰۱ و پس از حادثه یازده سپتامبر با فشار امریکا قطعنامه ۱۳۷۳ در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد و پیوستن همه کشورها به سی اف تی را اجباری کرد. در در یک کلام امریکایی ها و به طور کلی استکبار جهانی و فرهنگ صهیونیستی و حوزه سرمایه گذاری، هر چه که نامش را بگذارید، FATF را چنان سازمان دهی کرد تا هر کشور و شرکت و مجموعه ای که در دنیا بخواهد خلاف اهداف سرمایه گذاری و امیال امریکا حرکت کند آن را از هر گونه امکانات مالی و شبکه اقتصادی جهان محرومش کنند. برای محروم کردن نیازی به قطعنامه و شورای امنیت و … نیست. بلکه به همه بانک ها توصیه می کنند که این مشتری مورد تائید ما نیست. وقتی به عنوان مشتری به شما مراجعه کرد، کنترلش کنید و همین کافی است تا آن فرد یا شرکت یا دولت یا کمپانی دیگر کاری نتواند کند و محروم شود.

قالیباف ادامه داد: FATF از مظاهر حکمرانی جهانی امریکا برای رقبای خودش و انهایی که مخ الف هستند طراحی شده است، حال می خواهد ایران، چین یا روسیه باشد. درواقع امریکا دارد خارج از پلتفرم سازمان ملل اهداف خودش را پیگیری می کند.

وی با بیان اینکه مبارزه از قدرت سخت به سمت قدرت نرم و هوشمند رفته تاکید کرد: بیست سال قبل پایه‌گذاری FATF صورت گرفته و یک سازماندهی سیاسی انجام گرفته است. پس اینکه گفته می شود چون FATF را نپذیرفته ایم گوشت اینطور شده، غلط است ما در آن باشیم نیز همین مشکلات وجود دارد. انها توقع شان از ما این است که رویکردهایمان را عوض کنیم. همان طور که حضرت اقا فرموده اند ایا ما در سیستم بانکی نیازمند اصلاحات نیستیم؟ روشن است که نیازمند اصلاحات هستیم. ما باید قوانین را اصلاح و نقاط ضعف را درست کنیم، قوانین را درست کنیم اما اینکه نگاهمان با FATF چه هست را اگر با اقتصاد پیوند بزنیم کاملا هزینه داخلی و اهداف سیاسی دارد. حس من این است که پالرمو و FATF در مجمع رای نمی آورند. جمهوری اسلامی باید برای سازماندهی جدیدی که استکبار جهانی برای نظم جهانی متکثر انجام داده است برای نظام کنترلی که برای آن بر مبنای FATF‌ طراحی کرده است، برنامه و ایده مشخصی طراحی کند. باید تکلیف مان را برای آینده نظام و انقلاب تعریف کنیم زیرا این صلاح جدید قدرت نرم استکبار است که برای حفظ هژمونی خودش طراحی شده و برای کنترل اندیشه و فکرهایی است که با مبانی او مخالفت می کنند. این پلتفرم را باید بفهمیم و برایش برنامه داشته باشیم. اما ایا امروز به نفع ما هست که برویم به سمت پالرمو و FATF ؟ خیر می‌گویم به نفع ما نیست. موضوع بسیار فنی و پیچیده است و لازم است که در شورای عالی امنیت ملی برای FATF دبیرخانه‌ای دائمی تأسیس شود، چرا که موضوع FATF‌ فارغ از پذیرش یا عدم پذیرش ما وجود خواهد داشت و ما باید برای هر اقدامی درباره آن شناسایی دقیق و دائمی از این هویت منعطف و در حال تغییر داشته باشیم.

 


 

 

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.