ظریف: نقش آمریکا در منطقه ما مخرب است و باید پاسخگو باشد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اگر کسی در خصوص نقش مخرب در منطقه باید پاسخگو باشد، دولت ایالات متحده آمریکا است.

کد خبر : 73482
تاریخ انتشار : شنبه 8 اردیبهشت 1397 - 16:04

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری مهر، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با لاوروف و چاووش اوغلو در مسکو اظهار داشت که ما در روند آستانه که حدود ۱۶ ماه پیش در همین ساختمان شروع کردیم، برای کاهش رنج های مردم سوریه و همچنین برای رسیدن به راه‌حل سیاسی تلاش کردیم، تنها هدف ما از شروع روند آستانه کم کردن خسارات ناشی از جنگ در سوریه و حرکت دادن دولت و معارضان سوری به سمت رسیدن به یک راه‌حل صلح آمیز بود و این تنها روندی بود که در هفت سالی که از جنگ بسیار خطرناک در سوریه و حضور تروریست‌های تکفیری در این کشور می‌گذشت توانسته بود مقداری آرامش را به سوریه بازگرداند.

ظریف گفت: روند آستانه هم اکنون تنها روندی است که می‌تواند با همکاری سازمان ملل و دیگران به یک صلح عادلانه و پایدار از طریق گفتگوی سیاسی بین دولت و معارضان منتج شود. ما از ابتدا اعلام کردیم که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و نیاز است که صرفا بر روی راه حل سیاسی تمرکز کنیم. آنچه که مهم است این است که امروز که همه دنیا این واقعیت را پذیرفته، همه باید بپذیرند که نمی‌توان اهداف نظامی را پشت میز مذاکره به نتیجه رساند، نمی‌توان با حمله به تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه و با استفاده از بهانه‌های مختلف برای ایجاد فشار بر روند سیاسی و یا ادعاهایی که صرفا جنگ طلبانه است برای اینکه مانع شوند از اینکه بتوان به یک راه‌حل سیاسی رسید، روند مخاصماتی که از هفت سال قبل بر مردم سوریه تحمیل شده، ادامه یابد.

وی افزود: روند آستانه به خوبی و با تلاش مشترک همه کنشگران به پیش رفته و به زودی در ماه می با مشارکت طرف‌های موضوع و سه کشور ضامن روند آستانه هم در بُعد سیاسی و هم در بُعد انسانی با تشکیل کمیته تبادل اجساد و زندانیان دنبال خواهد شد و این حرکتی در سمت صحیح است.

ایران هرگونه اقدام نظامی تجاوزکارانه که برای اهداف مشخصی دنبال شده را محکوم می‌کند

وزیر امور خارجه ادامه داد: ایران به عنوان بزرگ‌ترین قربانی استفاده از سلاح شیمیایی هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را صرف نظر از کسانی که استفاده کردند و قربانیان، محکوم می‌کند. ایران هرگونه اقدام نظامی تجاوزکارانه که برای اهداف مشخصی دنبال شده را محکوم می‌کند.

وی تصریح کرد: کشورهایی که در گذشته حامی استفاده عراق از سلاح شیمیایی بودند، امروز نمی‌توانند مدعی مخالفت با سلاح شیمیایی باشند و کاملا هم مشخص است که برای اهداف سیاسی این کار دنبال شده  و این حرکت باعث تاخیر در روند سیاسی در سوریه شده است. امیدواریم بررسی‌های بیطرفانه بین‌المللی در محل ادعای استفاده از سلاح شیمیایی هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد و حرکت مشترک جامعه جهانی در این زمینه در چارچوب مقررات کنوانسیون منع سلاح شیمیایی مورد توجه قرار گیرد

ظریف در ادامه تاکید کرد: نقشی که ایالات متحده در سوریه داشته است، نقشی مخرب بوده است.

وزیر خارجه کشورمان افزود: همانطور که در ماه های اخیر دیدیم، تحریک به اختلافات قومی و استفاده از برخی از گروه هایی که توسط برخی از همسایگان به عنوان گروه تروریستی منسوب می شود، به عنوان افسران و سربازان خود بخشی از اقدامات برای پیشبرد اهداف ایالات متحده بوده است.

زیاده خواهی های ترامپ حتی برای جامعه بین الملل نیز قابل قبول نیست

ظریف در ادامه گفت: اگر کسی در خصوص نقش مخرب در منطقه باید پاسخگو باشد، دولت ایالات متحده آمریکا است که سیاست هایش در منطقه ما از حمله به عراق و افغانستان گرفته تا امروز همواره باعث تخریب و گسترش افراط گرایی در این منطقه حساس بوده است و جمهوری اسلامی همواره در جهت مقابله با تخریب ها و نابسامانی هایی که توسط برخی از این سیاست ها در منطقه ایجاد شده، اقدام کرده است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: هیچ کدام از این بخش ها ارتباطی با برجام پیدا نمی کند و ایالات متحده از ابتدای دولت ترامپ در مخالفت با یک توافق بین المللی که با یک قطعنامه شورای امنیت مورد تائید قرار گرفته است، قطعنامه ای که دولت ایالات متحده خود یکی از بانیان آن بوده است، اقدام کرده است و آقای ترامپ این عهدنامه را اجرا نکرده است و حتی نقض کرده است.

وی با بیان اینکه امروز ترامپ علاوه بر اینکه به تعهدات خود باز نمی گردد، زیاده خواهی فراتر از برجام دارد که حتماً برای مردم ایران و سایر اعضای برجام قابل قبول نیست، گفت: این زیاده خواهی ها حتی برای جامعه بین الملل نیز قابل قبول نیست.

 


 

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.