ظریف: از مرز ۳۰۰ کیلو ذخایر غنی‌شده عبور کردیم/ اروپا به هیچکدام از تعهداتش عمل نکرده است

وزیر امور خارجه گفت: اروپایی‌ها درباره فروش نفت، حمل و نقل و بازگشت دارایی‌ها و عواید فروش نفت و… تعهد دادند و سه بار در جلسات‌مان با اروپایی‌ها، جلسه وزرای خارجه ۴+۱ و در مجمع سازمان ملل این تعهدات ذکر شده اما هنوز تعهداتشان را انجام ندادند.

کد خبر : 101283
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 تیر 1398 - 12:13

 

به گزارش پایگاه خبری “ججینبه نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه عصر امروز در حاشیه مراسم ترحیم صفاری نطنزی نماینده مردم نطنز در مجلس دهم، در پاسخ به این پرسش که پیام ایران بعد از ۱۶ تیرماه به اروپایی‌ها چه خواهد بود، گفت: ما قبلا هم اعلام کردیم که اقدامات اروپایی‌ها کافی نبوده  وهمانطور که جمهوری اسلامی اعلام کرده مرحله دوم کاهش تعهدات را انجام می‌دهیم. مرحله اول در حال اجرا است، هم در مورد اورانیوم ذخیره شده و هم در مورد ذخایر آب سنگین و مرحله بعد هم اعلام شده و اجرا می‌شود.

وی افزود: در نامه رئیس‌جمهور صراحتاً بیان شده در صورتی که اقدامات لازم را انجام دهند اقدامات ما قابل بازگشت است  ولی اگر انجام ندهند براساس ماده ۳۶ برجام حق ما هست که این اقدامات را عملی کنیم و این ضمانت اجرای برجام است و اگر اروپایی‌ها برای برجام ارزش قائل‌اند برای ضمانت‌ اجراهای برجام هم ارزش قائل شوند و اقدامات ما در جهت حفاظت از برجام است.

ظریف در پاسخ به پرسشی درباره اینستکس، اظهار داشت: اینستکس یک حرکت مقدماتی برای انجام تعهدات اروپا بود. تعهدات اروپا هم در خود برجام، بند ۱ الی ۳ ضمیمه ۲ برجام ذکر شده است. بعد از خروج آمریکا از برجام و اجرای ماده ۳۶ توسط ایران که در بدو خروج آمریکا از برجام در ۲۰ اردیبهشت ماه سال ۹۷ انجام شد، اروپایی‌ها ۱۱ تعهد دادند که اینستکس هیچکدام از‌انها نیست بلکه مقدمه برای انجام ۱۱ تعهد است اما اروپا نه تنها اصل تعهدات را انجام ندادند بلکه مقدمه اجرای تعهداتشان بعد ۱۴ ماه در حال عملیاتی شدن است  که اطلاع کافی هم از اجرای‌ آن نداریم. اینستکس بدون تضمین به تعداتشان معنا ندارد.

وزیر خارجه تصریح کرد: اروپایی‌ها درباره فروش نفت، حمل و نقل و بازگشت دارایی‌ها و عواید فروش نفت و… تعهد دادند و سه بار در جلسات‌مان با اروپایی‌ها، جلسه وزرای خارجه ۴+۱ و در مجمع سازمان ملل این تعهدات ذکر شده اما هنوز تعهداتشان را انجام ندادند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران مرز ۳۰۰ کیلو ذخایر غنی‌شده را رد کرده است، گفت: آنطور که من اطلاع دارم ایران طبق برنامه‌اش از مرز ۳۰۰ کیلو عبور کرده و این را قبلا هم اعلام کردیم و خیلی شفاف گفته بودیم که چه می‌کنیم و از حقوق خودمان دفاع می‌کنیم.

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.