طول عمر نادر زن آمریکایی مبتلا به بیماری اندام آینه ای

دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم و بهداشت اورگان آمریکا، پس از مرگ ‘رُز بنتلی’ پیرزن ۹۹ ساله ابتلای وی به بیماری اندام های داخلی آینه ای را تشخیص دادند که عموما طول عمر مبتلایان را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

کد خبر : 97273
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 فروردین 1398 - 11:08

 

پایگاه خبر ججین

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین“، معده، کبد و دیگر اندام های شکمی این زن آمریکایی به جای سمت راست در سمت چپ بدن او قرار داشتند؛ وضعیت نادری که در هر ۵۰ میلیون نفر تنها یک نفر به آن دچار می شود.
قلب اکثر افراد در سمت چپ قفسه سینه آن ها قرار دارد، در حالی که در بیشتر بیماران مبتلا به عارضه اندام های آینه ای یا سیتوس اینورسوس (Situs Inversus) قلب سمت راست قفسه سینه است.
اما شرایط بنتلی از این هم پیچیده تر بود. اگرچه قلب وی در جای درست بود اما بیشتر اندام های داخلی دیگرش قرینه موقعیت عادیشان قرار گرفته بودند، چیزی که از هر ۲۲ هزار نفر تنها برای یک نفر پیش می آید.
بیماران مبتلا به این عارضه عموما با نارسایی ها و بیماری های جدی قلبی دست و پنجه نرم می کنند که طول عمر آن ها را تا حد قابل توجهی محدود می کند. این آن چیزی است که داستان بنتلی ۹۹ ساله را برجسته می کند.
مطالعات انجام شده نشان می دهد که در طول تاریخ تنها ۲ بیمار مبتلا به این عارضه به سنین میانسالی رسیده اند.
به گفته ‘کم واکر’ استادیار مرکز خدمات آناتومیک دانشگاه علوم و بهداشت اورگان، از آن جایی که عمر این دو بیمار از هشتمین دهه زندگیشان تجاوز نکرد؛ بنتلی به عنوان مسن ترین فرد مبتلا به این بیماری نادر شناخته می شود.
بنتلی در تاریخ ۱۱ اکتبر ۲۰۱۷ در سن ۹۹ سالگی فوت کرد اما پیش از آن رضایت نامه ای را امضا کرده بود که جسدش را برای مصارف تحقیقاتی در اختیار دانشگاه اورگان قرار می داد، چیزی که باعث شد تا شرایط نادرش در جریان کلاس های تشریح دانشجویان پزشکی دانشگاه، کشف شود.
یافته ها در این باره دیروز (سه شنبه) در همایش انجمن کالبدشناسان آمریکا ارائه شد.
سیتوس اینورسوس (Situs Invertus) یک بیماری ژنتیکی است که در آن اندام‌های داخلی بیماری در حالت قرینه جایگاه معمول خود قرار دارند.

 


 

 

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.