صنعت اوجاق‌قراقی در اردبیل احیا می‌شود

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از احیا و باز زنده‌سازی مهارت تولید اوجاق‌قراقی در اردبیل خبر داد.

کد خبر : 102386
تاریخ انتشار : دوشنبه 31 تیر 1398 - 11:10

پایگاه خبر ججین

به گزارش پایگاه خبری “ججین، ملکه گلمغانی‌زاده  گفت: اوجاق‌قراقی بافته پشمی است که به شیوه سنتی بر روی دار افقی و یا دار عمودی بافته می‌شود.

او افزود: عرض این بافته ۲۳ تا ۲۵ سانتی متر و طول آن ۱۰ متر است و تارو پود این دستبافته از جنس نخ پشمی و رنگ‌های بکار رفته بوده و الیاف آن باید از ثبات کافی برخوردار باشند.

گلمغانی زاده با بیان اینکه عشایر در گذشته تمامی نیازمندی خود از جمله لوازم زندگی را خود تامین می‌کردند، اظهار کرد: نوارهای این نوع بافته دارای رنگ‌های متفاوت است و بافت قرینه این طرح‌ها اغلب به صورت ذهنی ایجاد می‌شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: اوجاق‌قراقی از لحاظ شیوه بافت و شکل ظاهری کاملاً شبیه به جاجیم است و مصرف محلی دارد، رنگ‌های مورد استفاده در اوجاق‌قراقی اغلب قرمز، زرد، نارنجی، آبی، سیاه و سفید است و رنگ‌های روشن و شاد بیشتر بچشم می‌خورد.

او با بیان اینکه این صنعت دست به شکل ذهنی و بدون نقشه توسط زنان عشایر بافته می‌شود، گفت: بافت اوجاق‌قراقی معمولاً به این شکل است که نخ ها متناوباً از روی یکدیگر رد شده در اثر پیوستگی نخ‌های تار و پود و درگیری آنها با یکدیگر بافته‌ای با مقاومت مطلوب تولید می‌شود.

به گفته گلمغانی زاده، اوجاق‌قراقی پس از بافت به همدیگر دوخته شده و در کنار اوجاق قرار می گرفت. اما این صنعت دست منسوخ شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه این هنر فعلاً به ثبت ملی نرسیده اما ظرفیت ثبت ملی را دارد، افزود: به منظور احیای این صنعت دست به دنبال راه‌اندازی دوره‌های آموزشی در شهرستان پارس‌آباد هستیم تا به پاس آموزش‌ها از فراموشی و منسوخ شدن این رشته ممانعت شود.

بیش از ۱۲۰ هزار نفر در استان اردبیل در ۶۲ رشته متنوع صنایع دستی اشتغال دارند.

چرم و ملیله اردبیل، معرق نمین، مرصع و معرق سنگ خلخال، گلیم عنبران، جاجیم‌بافی، قالی‌بافی، پالازبافی، ورنی‌بافی، تراش شیشه، مسندبافی، سفالگری، چاقوسازی، قلم‌زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.