شکست تحریم آمریکا با تغییر ساختار تجاری ایران

رئیس کل بانک مرکزی گفت: شکست سیاست تحریم آمریکا در عمل در حال تحقق است و به تدریج آثار آن در تغییر ساختار تجاری ایران در حال ظهور است.

کد خبر : 96302
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 اسفند 1397 - 7:19

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، عبدالناصر همتی که رئیس جمهور کشورمان را در سفر به عراق همراهی کرده بود در بازگشت از عراق با اشاره به توافقات انجام گرفته با مسؤلان عراقی تاکید کرد: با روندی که در روابط اقتصادی و تجاری ایران و عراق می‌بینم و آنچه که با سایر همسایگان مانند ترکیه، آذربایجان و افغانستان درحال شکل گیری است می‌توانم خبر از شکل گیری یک تحول در ترکیب کالا‌ها و خدمات صادراتی و مقاصد تجاری ایران بدهم.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: واکنش سریع فعالان اقتصادی و پشتیبانی ارگان‌های ذیربط دولتی تحقق این تحول را شتاب خواهد داد.

همتی گفت: حذف دلار در مبادلات منطقه‌ای و جهانی ایران با دیگر کشور‌ها یکی از نتایج مهم راهبرد جدید تجاری ایران است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: وجود محدودیت در مبادلات پولی ایران و عراق به خاطر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، پیچیدگی روابط بانکی دو کشور را زیاد کرده است، اما ما با درک شرایط و محدودیت‌های همکارانمان در عراق و با استفاده از مکانیسم پرداخت خاص به نحو مقتضی امور را پیش برده و مطالبات و وجوه ناشی از صادرات گسترده در جریان را وصول خواهیم کرد.

همتی تأکید کرد: قدم بعدی برای تکمیل این راهبرد ایجاد تعادل در تراز تجاری با کشور‌های همسایه است که تا حدود زیادی وابستگی وارداتی مستقیم ما را به دیگر کشور‌ها کاهش می‌دهد و لذا بخش مهمی از صادرات آن کشور‌ها به ایران از طریق صادرات مجدد آن کشور‌ها قابل تأمین است.

همتی در پایان اعلام کرد: الان در یک موقعیت ویژه برای استفاده از ظرفیت ملی برای پشتیبانی از تولید ملی و صادرات و کاهش اتکا به صدور نفت خام و واردات کالا‌های ساخته شده قرار داریم که می‌تواند در شکست قطعی تحریم نقش آفرینی کند.

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.