شرکت‌های بزرگ تولید نوشیدنی دنیا؛ داستان تاسیس کوکاکولا

فرمول کوکاکولا توسط یک داروساز آمریکایی به نام جان پمبرتون ابداع شد و توسط یک بازرگان آمریکایی به نام آسا کندلر خریداری شد تا برند کوکاکولا به صورت رسمی فعالیت خود را در آمریکا و سپس در سایر کشورهای جهان آغاز کند.

کد خبر : 22292
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1396 - 12:30

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین“، جان استیت پمبرتون را به عنوان مبدع نوشابه کوکاکولا می‌شناسند اما جالب است که او کار خود را از شغل داروسازی آغاز کرده است. ۱۸۳۱ – ۱۸۸۸) دارو‌شناس آمریکایی و مبدع نوشابه کولا است.

 

شرکت‌های بزرگ تولید نوشیدنی دنیا؛ داستان تاسیس کوکاکولا

علاقه پمبرتون به داروسازی

پمبرتون در سال ۱۸۳۱ در کرافورد جورجیا متولد شد و از کودکی به شیمی‌علاقه زیادی داشت به طوری‌ که در سن ۱۹ سالگی او مجوز تمرین در اصول گیاه‌شناسی در داروخانه داشت.

پمبرتون به شدت روی موضوع داروهای گیاهی تمرکز کرده بود و علاقمند بود نوشیدنی‌ای اختراع کند که قابلیت سم زدایی از بدن را دارد ولی عموم مردم به آزمایش‌های او به دیده تردید نگاه می‌کردند.

پمبرتون با تمام نگاه‌های منفی نسبت به کارش، آزمایش‌های خود را متوقف نکرد و همچنان به آزمایش‌های خود و کاری که به آن عقیده داشت ادامه داد.

در گزارش‌های روزنامه «آتلانتا» در مورد پمبرتون این چنین آمده بود که او «جالب‌ توجه‌‌ترین» پزشک آتلانتایی بود. او پس از کسب مدرک فارغ‌التحصیلی خود، به عنوان سرهنگ دوم در طول جنگ داخلی آمریکا خدمت کرد.

سفر زندگی پمبرتون غم‌انگیز بود؛ یک مشکل جدید در هر مرحله! او در طول دوران خدمتش در جنگ نزدیک بود کشته شود. در واقع پمبرتون، کوکاکولا را پس از نجات یافتن از جنگ اختراع کرد.گفته می‌شود پمبرتون پس از زخمی‌شدن در جنگ داخلی آمریکا، برای تسکین درد زخمش از مورفین استفاده کرد و معتاد شد. و برای ترک اعتیاد خود با الهام از یک شراب فرانسوی به دست آمده از گیاهی به نام کوکا، نمونه‌ای آزمایشی یک نوشیدنی را تهیه کرد.

فروش محصولات دارویی توسط مبدع کوکاکولا

پس از چند سال، پمبرتون کسب و کار خود را ادامه داد و موفق به راه‌اندازی یک مجموعه تولید ترکیب محصولات دارویی شد که توسط خودش نیز به فروش می‌رفت. پمبرتون شیوه خودش را برای ایجاد تجربه از نوشیدنی داشت.

زمانی که فرمول کوکاکولا توسط پمبرتون ابداع شد، او به دنبال تهیه یک نوشیدنی بود که بتواند با آن اعتیاد خود را ترک کند به همین دلیل در این نوشیدنی از کوکائین و عصاره کافئین استفاده کرد که البته بعدها پمبرتون کوکائین را از ترکیب کوکاکولا حذف کرد.

قانونی که باعث ابداع کوکاکولا شد!

نوشیدنی پمبرتون ابتدا به عنوان شراب فرانسوی کوکا فروخته می‌شد که حاوی الکل نیز بود اما سال ۱۸۸۶ فروش شراب در تعدادی از کشورها ممنوع بود و همین موضوع باعث شد که کارخانه تولید شراب فرانسوی کوکای پمبرتون در خطر تعطیلی قرار بگیرد. پمبرتون برای اجتناب از این خطر، تغییراتی جزیی را در مواد نوشیدنی خود ایجاد کرد و مواد دیگری جایگزین الکل کرد و نام نوشیدنی خود را هم به کوکاکولا تغییر داد اما این نوشیدنی که به قیمت هر لیوان ۵ سنت فروخته می‌شد، به صورت گسترده از سوی عموم مردم استقبال نشد تا آنکه در سال ۱۸۸۹ برند و فرمول تهیه کوکاکولا توسط یک بازرگان داروساز آمریکایی دیگر با نام «آسا گریگس کندلر» به قیمت ۲۳۰۰ دلار خریداری شد.

فرمول از پمبرتون؛ تاسیس شرکت از کندلر

کندلر در سال سال ۱۸۹۲ یعنی زمانی که ۴۲ ساله بود، شبکه توزیع محصولات کوکاکولا را راه‌اندازی کرد و در همان سال به صورت رسمی‌شرکت کوکاکولا را با استفاده از فرمول پمبرتون تاسیس کرد و در مرحله اول شیوه تهیه کوکاکولا را تغییر داد.

بطری‌های جدید کوکاکولا هم ایده دیگری بود که پس از تغییر فرمول آن استفاده شد و در نهایت در سال ۱۸۹۶، یعنی ده سال بعد از تهیه نخستین ترکیب کوکاکولا، به خارج از آمریکا نیز صادر شد.

در حال حاضر شرکت کوکاکولا مالک برندهای کوکاکولا، فانتا، دسانی، اسپرایت، مینوت مید و کوکاکولا زیرو است که سهام آن در بازار بورس نیویورک معامله می‌شود. شرکت کوکاکولای هند گفته است که این شرکت بیش از ۵۰۰ مارک فعال با ۳۵۰۰ نوع محصول مختلف دارد که بر این اساس اگر یک مصرف کننده بخواهد هر روز یکی از نوشیدنی کوکا‌کولا را بنوشید، چیزی حدود ۹ سال برای امتحان همه نوشیدنی‌ها زمان می‌خواهد.

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.