شایعه‌سازی درباره استعفای روحانی

شایعه‌سازی از سوی یک جریان خاص درباره استعفای روحانی برای چندمین بار در شبکه‌های اجتماعی تکرار می‌شود

کد خبر : 112188
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 بهمن 1398 - 7:19

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” روزنامه آفتاب یزد نوشت: 

آخرین بار دقیقا یک ماه پیش بود که شایعه استعفای حسن روحانی مطرح شد، مبدا این شایعات شبکه‌های اجتماعی بود اما خیلی زود اخبار موثق رسید که چنین موضوعی شایعه است. ۲۱دی‌ماه بود که خبرگزاری فارس نوشت: «از شب گذشته شایعاتی پیرامون استعفای حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در فضای مجازی منتشر می‌شود که پیگیری‌ها از بی‌اساس بودن آن حکایت دارد.» علی ربیعی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت ایرنا چنین موضوعی را رد کرد. قبل از این در ابتدای دی ماه نیز موضوع استعفای روحانی به طریقی دیگر مطرح شده بود. در آن زمان نصرالله پژمان‌فر نماینده اصولگرای مجلس گفته بود که در جلسه رئیس سازمان برنامه و بودجه با کمیسیون تلفیق، نوبخت نمایندگان را به استعفای رئیس جمهوری در صورت تصویب نشدن کلیات لایحه بودجه تهدید کرده است. هرچند این موضوع نیز در نهایت رد شد و از جمله محمد علی وکیلی عضو هیئت رئیسه مجلس در هفتم دی ماه گفت:«جریانی نانش در حاشیه‌سازی است و با مایوس کردن مردم می‌خواهند به برنامه‌های خود برسند. همواره مباحث کمیسیون تلفیق را پیگیری می‌کنم و در این چند روز نشیندم هیچ یک از نمایندگان به نقل از محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون رئیس جمهوری، سخن از تهدید حسن روحانی به استعفا آن هم به دلیل رد کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ به میان بیاورد.» یکبار هم این گونه شایعه‌سازی شد که روحانی به درخواست معاونش یعنی اسحاق جهانگیری قرار است استعفا دهد! در این مورد علی ربیعی در ۲۵ آذر گفت که به هیچ عنوان بحث استعفای رئیس جمهور مطرح نیست. او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره طرح برخی اصلاح‌طلبان برای استعفای رئیس جمهور به پیشنهاد اسحاق جهانگیری گفت که آقای جهانگیری نه چنین ایده‌ای دارد و نه این موضوع صحت دارد.
کنش و واکنش‌های محافظه کاران
حالا دوباره ماشین شایعه‌سازی برخی جریان‌ها در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده تا اینبار مدعی شوند رئیس جمهور قصد دارد در آستانه ۲۲ بهمن استعفا دهد! نکته جالب این است که این جریان شایعه استعفا را مطرح می‌کند اما خودش نیز در برابر آن جبهه‌گیری می‌کند که رئیس جمهور نباید از زیر مسئولیت شانه خالی کند باید بایستد و جبران کند! به عنوان نمونه وب سایت مشرق نیوز که به محافظه کاران نزدیک است در ۲۷ آذر در یادداشتی با تیتر «استعفای فریب، فشار، فرار» نوشته بود:«استعفای روحانی، طرح جدید اصلاح‌طلبانی است که در سال‌های گذشته و بخصوص شش سال اخیر سهم بزرگی در مشکلاتِ مردم داشتند؛ همان‌هایی که روزی سنگ روحانی و دولتش را به سینه می‌زدند امروز نه تنها ظاهراً منتقد او شده‌اند بلکه خواهان استعفای روحانی هم هستند. از سوی دیگر اصلاحات سعی دارد با پروژه استعفا طرف مقابل را به تندروی متهم و با مظلوم نمایی توپخانه رسانه‌ای خود را علیه جریان انقلابی آتش کند. از این منظر است که اصلاح‌طلبان می‌توانند به طور توامان پروژه تطهیرسازی را کلید بزنند.» یا در مطلبی دیگر روزنامه کیهان به شایعه استعفای روحانی پرداخت و نوشت: «هدفشان از استعفای روحانی، اضافه کردن یک مشکل سیاسی به مشکل اقتصادی، ایجاد خلا قدرت و تکمیل پازل دشمن برای عراق‌سازی ایران است. «قطعا» به انتخابات پیش رو هم نظری دارند. انتخاباتی که شکست در آن را «قطعی» دیده‌اند و به دنبال زدن زیر میزند. به چالش کشیدن انتخابات پیش رو هم کم از استعفا ندارد. به تاخیر افتادن مثلا سه‌ماهه انتخابات پارلمانی یعنی ادامه سه ماهه مدیریت فَشَلِ آنها و ادامه مدیریت برخی از این اصلاح‌طلبان، همان‌قدر خسارت‌بار است که استعفای آقای روحانی!»
روحانی استعفا بده نیست!
حالا بار دیگر شایعه‌سازی درباره شخص اول اجرایی کشور در این شرایط زمانی چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ چه اهدافی را شایعه سازان دنبال می‌کنند و اساسا پیامدهای اینگونه اقدامات چیست؟ برای بررسی بیشتر با یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب بررسی کردیم. داریوش قنبری به «آفتاب یزد» گفت:«جریان‌های خاص در طیف محافظه کار دنبال ایجاد مشکل هستند در شرایطی که ما در وضعیت چندان عادی به سر نمی‌بریم و به ویژه در سطح سیاست خارجی چالش‌هایی وجود دارد اینگونه شایعه سازی‌ها که توسط این جریان خاص ایجاد می‌شود در راستای منافع ملی نیست. او افزود: «به عنوان نمونه در جریان تصویب برجام دیدیم درحالی که کشور به سمت آرامش می‌رفت اما اینها اعلام دلواپسی کردند، همین نمونه نشان می‌دهد اولویت‌های آنها چقدر با ملت ناهمگون است.» قنبری در ادامه تصریح کرد: «الان هم که در شرایط جنگ اقتصادی با یک ابرقدرت هستیم که ادعای خود را مطرح می‌کند و یک منازعه ایجاد شده قطعا و یقینا انتشار اینگونه شایعات آسیب‌رسان است.» او اضافه کرد: «می دانیم که روحانی فردی نیست که در این شرایط مباحثی مانند استعفا را مطرح کند، سال‌ها در شورای عالی امنیت ملی بوده و به خوبی شراط کشور و جهان را می‌شناسد، بنابراین طبیعی است چنین موضوعی نمی‌تواند از سوی روحانی مطرح شده باشد کما اینکه قبلا نیز بارها این شایعه مظرح شد اما از سوی دولتمردان و نزدیکان رئیس جمهور تکذیب شد اما اینکه این مسئله را مطرح می‌کنند همنوایی با گروه‌های تندروی خارجی است که به دنبال از بین بردن آرامش و ایجاد تنش در کشور هستند!» این نماینده اسبق مجلس همچنین گفت: «یکی دیگر از دلایلی که در هفته‌های اخیر موضوع استعفای روحانی از سوی شایعه‌سازان بیشتر مورد توجه قرار گرفته مربوط به انتخابات است. محافظه کاران در جریان انتخابات مجلس دهم بخشی از کرسی‌های خود را که در نهمین دوره مجلس در اختیار داشتند را از دست دادند! حالا آنها مصمم هستند بار دیگر اکثریت مجلس را بدست گیرند و در راه رسیدن به قدرت هم متاسفانه حد و مرزی را به رسمیت نمی‌شناسند و مردم را با مشکل‌هایی مواجه می‌کنند تا به منافع جریانی و گروهی خود برسند.» قنبری در پایان گفت:«بخشی از چهره‌های محافظه کار حتی اعتقادی به حرف‌های خودشان هم ندارند بلکه تنها به شکلی فرصت‌طلبانه دنبال این هستند از هر ابزاری برای رسیدن به قدرت و
هدف خودشان استفاده کنند.»
تا پیش از این مسائلی در سطح وزرا یا سیاست خارجی از سوی محافظه کاران وارد رقابت‌های جناحی و منافع گروهی می‌شد اما به نظر می‌رسد حالا آنها سطح جنگ‌های جناحی خود را به ریاست جمهوری ارتقا داده‌اند و با شایعه‌سازی درباره استعفای روحانی فاز جدیدی را آغاز کرده‌اند.

 


 

 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.