سیر همدان؛ دُردانه‌ سفیدپوشی که منزوی شده است

سیر همدان؛ دُردانه‌ سفیدپوشی در بازار کشور است که این استان بیش از ۷۰ درصد سیر خشک کشور را تأمین می‌کند و نیازمند توجه بیشتر مسئولان استان در حوزه صادرات، نگه داری، بسته بندی و صنایع تبدیلی است در حالی که در این بخش‌ها با تواقصی مواجه هستیم.

کد خبر : 26328
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 دی 1396 - 12:30

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، شاید برای هر یک از خوانندگان این گزارش پیش آمده باشد که در میوه‌فروشی در شرقی‌ترین نقطه کشور یا در نقطه دیگری از جنوب غربی ایران و سایر استانها با اتیکتی مواجه شده باشید که با فونت درشت و زیبا نوشته شده: ((سیر همدان موجود است))

صحبت این گزارش در مورد مروارید سفید پوشی به نام سیر همدان است؛ دردانه‌ای پر ارزش و سرشار از خاصیت و فایده که عطروطعم بی‌نظیرش هوش از سر می‌برد و کیفیت و مرغوبیت کم‌نظیرش در جهان بی‌مثال است.

Image result for ‫سیر همدان‬‎

همدان در تولید سیر علی‌رغم رقبایی همچون گیلان، مازندران، خوزستان و زنجان که با وجود زمین‌های حاصلخیز، بارندگی و موقعیت جغرافیایی برتر از نقطه‌نظر کشاورزی، توجه و اهتمام زیاد مسئولان این استانها در رسیدگی به مشکلات کشاورزان، توزیع کود و بذر مناسب و کافی، نگه‌داری و خرید تضمینی این محصول از سیرکاران و با وجود سایر تمهیدات انجام گرفته از سوی این استانها، همچنان سیر همدان سالهاست رتبه اول تولید کمی و کیفی این محصول را از نوع خشک در کشور به خود اختصاص داده است.

استان همدان بخش اعظمی از سهم تولید سیر کشور را دارا است و روستای سولان در شهرستان همدان بیش از ۶۰ درصد از تولید سیر استان را از آن خود کرده است.

سیر همدان گوشه چشم باریکی نیز به صادرات و بازارهای جهانی دوخته و در همین راستا در چند سال اخیر شاهد صادرات این محصول به کشورهای هم‌جواری نظیر عراق، گرجستان، ترکمنستان و سایر کشورهای جماهیر شوروی سابق( فدراسیون روسیه ) بوده‌ایم.

ولی مادامی که سیر، زعفران، سیب، پسته و سایر محصولات کشاورزی که از کشورمان به دیگر ممالک دنیا صادر می‌شود فاقد بسته‌بندی و برچسب دهی مناسب و شکیلی که نشان‌دهنده مرغوبیت و کیفیت آن کالا باشد به نوعی فضا را برای کشورهای واسطه فراهم می‌کنیم تا با زرق‌وبرق دادن و بسته‌بندی مناسب محصولات ایران سود سرشاری را به جیب بزنند و محصول را با نام و عنوان کشور خود عرضه کنند.

نظیر آنچه سالهاست کشور ایتالیا با خرید زعفران خراسان بسته‌بندی این محصول در کشور متبوع خویش به انجام  می‌رساند و از همه مزایا و مواهب صدور زعفران ایرانی و عرضه آن در سراسر دنیا سود و بهره می‌جوید.

به همین منظور با توجه به همزمانی فصل برداشت سیر از زمین‌های کشاورزی شهر همدان جشنواره سیر چندی پیش در روستای سولان از توابع شهرستان همدان برگزار شد که از اقدامات خوبی بود که برای اولین بار در منطقه یا از همدان انجام گرفت جشنواره‌ای که باید با اهتمام مسئولان استان در سطح بالاتر و به صورت استانی برگزار می‌شد ولی مورد غفلت مسئولان استان قرار گرفت و اهالی و مسئولان روستایی در همدان به فکر برگزاری جشنواره برای خود افتادند.

این جشنواره نیز همانند سایر برنامه‌هایی که برای نخستین بار برگزار می‌شود نواقصی داشت و یکی از نواقص آن عدم برگزاری افتتاحیه در خور آن و برنامه ریزی بر روی اختتامیه‌ای بود که آنگونه که انتظار می رفت پیش نرفت و مسئولان نیز بریا حضور در آن کوتاهی کردند.

با توجه به اهمیت تولید سیر و جایگاه این محصول در کشاورزی همدان با مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان و همچنین دهیار سولان به گفت‌و‌گو پرداختیم که به شرح زیر است:

در جشنواره سیر سولان بیشتر به مسائل جنبی پرداخته شد

جواد رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با اشاره به غیر تخصصی برگزار شدن جشنواره گفت: امسال با توجه به عدم هماهنگی جهاد کشاورزی و مسئولان ذیربط در برگزاری این نمایشگاه بیشتر به مسائل جنبی و غیر تخصصی که اهمیت کشاورزی ندارد، پرداخته شده است.

با معرفی سیر همدان زمینه‌های اشتغال و رشد اقتصادی در همدان فراهم می‌شود

دهیار سولان اظهار داشت: علی‌رغم بحث عدم هماهنگی، در ابتدا نیز یک سری مخالفت‌هایی از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان نسبت به شکل برگزاری جشنواره صورت گرفت ولی مراسم افتتاحیه جشنواره نیز با حضور رئیس جهاد کشاورزی شهرستان و مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان و مسئولان محلی در تاریخ ۹ مردادماه سال‌جاری رسماً در روستای سولان از توابع شهرستان همدان آغاز به کار کرد و برگزار شد.

محمدرضا درویشیان گفت: امیدواریم با معرفی محصول سیر همدان بتوانیم زمینه‌های اشتغال و رشد اقتصادی بیشتر در استان را فراهم بیاوریم و لازمه آن را نیز همکاری و هماهنگی مسئولین و دست اندرکاران برشمرد.

همدان در ابتدا نیازمند سردخانه و کارگاه بسته بندی سیر است

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان گفت: حدود ۲۸۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت سیر است که پیش‌بینی می‌شود ۴۰ هزار تن سیر در همدان برداشت ‌شود.

محمد شهرام پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: سیر محصول پایدار استان است و به لحاظ طعم و مزه محصول همدان برتری خاصی نسبت به سایر نقاط دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۱۱۷ هکتار سطح زیر کشت سیر بوده عنوان کرد: سال گذشته ۳۱ هزار تن تولید سیر داشتیم و امسال با ۲۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت پیش‌بینی تولید بیش از ۴۰ هزار تن سیر را داریم.

پرورش صادرات سیر در سال گذشته را ۳۳۰۰ تن اعلام کرد و گفت: این میزان صادرات به ارزش ۴.۴ میلیون دلار بوده ضمن اینکه از ۹۱ تا ۹۵ صادرات سیر به صورت سالانه خوب بوده است.

وی با اعلام اینکه همدان در سیر خشک رتبه نخست کشور را دارد افزود: بیش از ۷۰ درصد سیر کشور را تأمین می‌کنیم و امیدواریم امسال میزان سیر صادراتی بیشتر باشد و در تناوب محصول کم آب بری است و زمینه مکانیزاسیون اقدامات در این راستا ایجاد شده و ۶۰ درصد محصول به صورت مکانیزه کشت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان اظهار داشت: برای ایجاد و راه اندازی کارگاه بسته بندی و سردخانه سیر در حال پیگیری هستیم ضمن اینکه نگهداری و بسته بندی سیر مهمتر از صنایع تبدیلی آن است.

وی با اشاره به اینکه مصرف خانوار سیر نسبت به سیب زمینی بسیار پایین است گفت: سیر هزینه تولید بالایی دارد ضمن اینکه سطح زیر کشت سیر تر در استان همدان ۲۴۶ هکتار با عملکرد ۲۵ تن در هکتار است و  پیش‌بینی شده از اراضی زیر کشت سیر تر ۶ هزار و ۲۲۵ تن سیر برداشت شود.

به گزارش تسنیم، خالی از لطف نیست که بدانیم محصول سیر استان همدان که گاه ظرفیت تولیدش در بالاترین مقدار به ۱۵ تن در سال می‌رسد و عواملی طبیعی و غیرطبیعی به مانند خشکسالی و کم‌آبی، بذر و کود نامرغوب و عدم تمایل برخی از کشاورزان و تولیدکنندگان سیر کار، در کاهش و افزایش تولید و قیمت این محصول مؤثر و حائز اهمیت است.

در کنار همه این‌ها مادامی که نبود تولید مکانیزه، فقدان انبار و سردخانه فنی برای نگه‌داری این محصول، نبود بنگاه‌های فعال اقتصادی برای عرضه و صادرات محصول سیر همدان حداقل در بازارهای غرب آسیا سبب شده تا این گیاه پرخاصیت و سرشار از فایده که دارای کیفیت و مرغوبیت و کمیتی بی‌نظیر در سطح جهان را دارا است همچنان در انزوا و لنگ‌لنگان دل‌خوش به صادرات به دیگر استان‌ها و معدود کشورهای همسایه شده است.

این در حالی است که اهتمام به کشاورزی و محصولات مستعد با اقلیم هر منطقه کشاورزی، سالهای زیادی است که در راستای کاری کشورهای کمتر توسعه یافته نیز، برای دست‌یابی به رشد و توسعه همه‌جانبه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی مبذول و تدوین‌شده است که در نهایت زمینه را برای رفاه و توسعه همه جانبه، بالا بردن سرانه عمومی ثروت در جامعه، جلوگیری از بروز آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی و اقتصادی مسیر و دست‌یافتنی می‌کند.

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.