سید حسن نصرالله: بعد از پایان کرونا ممکن است «نظم جهانی جدیدی» شکل بگیرد/ دولت آمریکا ناتوان از مقابله با کرونا است

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: بعد از پایان کرونا ممکن است با یک نظام جهانی جدید روبرو باشیم‎ ما امروز با وضعیتی در جهان روبرو هستیم که از زمان جنگ جهانی دوم نمونه آن وجود نداشته است. ‎

کد خبر : 114121
تاریخ انتشار : شنبه 9 فروردین 1399 - 20:12

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان امشب درباره آخرین تحولات در لبنان و منطقه سخنرانی می‌کند.

این سخنرانی به طور مستقیم از شبکه خبری المنار در حال پخش است.

محورهای مهم سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب لبنان:

می خواهم درباره ماه شعبان صحبت کنم اما وقوع برخی تحولات در روزهای گذشته در منطقه و کشور لبنان و پیگیری‌ها و مسائل مردم، مرا بر آن داشت تا درباره جنگ علیه کرونا صحبت کنم.

‎جنگ علیه «کرونا» ممکن است طولانی باشد و نمی‌دانیم که تا چه زمانی ممکن است ادامه یابد. از روز اول گفتیم که نبرد با کرونا یک جنگ است که ممکن است طولانی باشد.‎

درباره لبنانی‌های مقیم خارج از کشور، هیچ بحث و جدلی درباره حق اینها برای بازگشت به لبنان در هر شرایط و با وجود هرگونه چالشی وجود ندارد. درباره پرونده بازگشت لبنانی‌ها به لبنان، باید مسئولیت پذیر باشیم و ملت لبنان باید به دولت کمک کنند.

لبنانی‌ها  در خارج از کشور درخواست می‌کنند و در مقابل آن، می‌گوییم که باید به این درخواست پاسخ مثبت داده شود. قادر هستیم که با همکاری یکدیگر این مسئله را پشت سر بگذاریم.

موفقیت در انجام این ماموریت ملی بزرگ افتخاری واقعی برای دولت کنونی خواهد بود.می‌توان به سادگی اقدامات پزشکی و بهداشتی را اتخاذ کرد.‎ لازم است که بازگشت لبنانی‌ها برنامه‌ریزی شده و امن باشد.‎ نباید شتاب زده عمل کرد بلکه باید با سرعت و جدیت وارد عمل شد.

نباید با موضوع ضعف نظام بهداشتی در برخی دولت‌ها و امکان فروپاشی اجتماعی و امنیتی در این کشورها و امکان وقوع قتل اینها (لبنانی‌های مقیم این کشورها) تساهل به خرج داد.‎

حتی در آمریکا نگرانی از فروپاشی اجتماعی ، امنیتی و بهداشتی وجود دارد‎ چه برسد به برخی کشورهای آفریقایی‎. در نتیجه باید پرونده لبنانی‌های مقیم خارج از کشور را که قصد بازگشت به لبنان دارند را با سرعت حل و فصل کرده و وقت را تلف نکرد. آنطور که من فهمیدم این موضوع نهایی شده و شاهد بیانیه نخست وزیر لبنان در این زمینه بودیم.

لازم است که همه بدون استثناء مساعده و مشارکت واقعی و عملی کنند زیرا این پرونده (لبنانی‌های مقیم خارج) حساس است و نیاز به تلاش‌های بزرگ و سریع دارد‎. خطرات بهداشتی و امنیتی ایجاب می‌کند که لبنانی‌ها برای بازگرداندن هموطنان خارج از کشور شتاب کنند‎.

سودمند است که احساس کنیم ما بخشی از نبرد جهانی علیه ویروس کرونا هستیم.  طبیعی است که لبنانی‌هایی که به کشور باز می‌گردند، تحت معاینه و قرنطینه قرار بگیرند و کسی خلاف این را نگفته است.

طبیعی است که لبنانی‌هایی که به کشور باز می‌گردند، تحت معاینه و قرنطینه قرار بگیرند و کسی خلاف این را نگفته است‎. لازم است که از تجارب سایر کشورها در نبرد با کرونا استفاده کنیم.

‎دولت‌های ناتوان در مقابله با کرونا در چندین کشور جهان مشاهده می‌شوند اما در لبنان به حیث المجموع وضعیت قابل قبول و معقول است و مقابله خوبی با این خطر و چالش در جریان است. دولت تدابیر خوبی در چارچوب شرایط موجود انجام می‌دهد. ‎دولت لبنان مدیریت خوب و قابل قبولی در مقابله با شیوع کرونا دارد.‎

‎ما با هر تصمیمی که دولت در امر مبارزه با کرونا می‌گیرد، مشکلی نداریم و بسیاری از کسانی که خواهان اعلام «حالت اضطراری» هستند، الزامات اعلام آن را نمی‌دانند.‎

لازم است که همگان به تدابیر« بسیج عمومی» با دقت و پیوسته پایبند باشند. خصوصا ممنوعیت شبانه‎ دشواری‌های بسیار بزرگ‌تری بر ما گذشته است و ما بر آنها چیره شده‌ایم و آنچه امروز نیاز داریم، صبر و کار مسئولانه و در نظر گرفتن بدترین احتمالات است.

‎همه نیروها و جریان‌ها در همه شهرها و روستاها را به همیاری برای کمک به نیازمندان دعوت می‌کنم. در همیاری و همکاری اجتماعی مجالی برای رقابت سیاسی یا بهره برداری سیاسی وجود ندارد.

وزارتخانه‌ها و نیروهای امنیتی و دستگاه قضایی لبنان باید در موضوع احتکار کالاها و افزایش قیمت‌ها با شدت برخورد کنند‎. حل مشکل سپرده گذاران خرد بانک‌ها یک ضرورت اخلاقی و انسانی جدی است. نمی‌توان در قبال بلوکه اموال سپرده گذاران خرد از سوی بانک‌ها سکوت کرد‎. لازم است که دولت مشکل سپرده گذاران خرد و حواله‌های بانکی دانشجویان خارج از کشور را حل کند.

پیامدها و تبعات آنچه امروز روی می دهد خطرناکتر از یک جنگ جهانی است و ممکن است با شرایط جهانی جدیدی روبرو شویم‎. آنچه امروز روی می‌دهد، بسیار بیشتر از آن چیزی است که در جنگ‌های جهانی روی داده است‎. امروز مشخص نیست که آیا اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند یا از هم خواهد گسست و این سوال در مورد آمریکا نیز مطرح است‎. همه این نظام سرمایه داری لیبرالی جای بحث دارد‎. بعد از پایان کرونا ممکن است با یک نظام جهانی جدید روبرو باشیم‎ ما امروز با وضعیتی در جهان روبرو هستیم که از زمان جنگ جهانی دوم نمونه آن وجود نداشته است. ‎

در سایه آنچه در جهان جریان دارد، یک بحث فرهنگی و عقیدتی و دینی و فلسفی وجود دارد. همچنین بحثی درباره اولویت کشورها و فایده سازمان ملل و بلوک‌های بزرگ در جریان است‎. ساختارها و کشورهایی وجود دارند که ممکن است در آستانه گسستن باشند و بحث درباره سرنوشت آنها آغاز شده است‎ ما در تجربه جدیدی به سرمی‌بریم که مشابه آن از بیش از یکصد سال پیش وجود نداشته است و ممکن است جهان را به سمت رویدادهای جدیدی سوق دهد.

یک ویروس کوچک میلیاردها انسان را در خانه ها حبس کرده است‎. دانشمندان جهان ناتوان از رمزگشایی این ویروس هستند و این خود یک عبرت است‎ . پناه بردن به خداوند متعال قویترین سلاح ما است؛ خصوصا از طرف مردمی که قلب‌های آنها شکسته است‎. دولت آمریکا با آن عظمتی که خود را معرفی می‌کند، در مقابله با ویروس کرونا درمانده و پریشان است.تمدن و علوم و فناوری به اوج خود رسیده است اما در برابر یک ویروس کوچک و نامرئی ، این حال و روز کره خاکی است. ‎

‎از متجاوزان به یمن خصوصا عربستان بار دیگر می‌خواهم که جنگ علیه این کشور را متوقف کنند. همه جهان به خاطر مسائل بشردوستانه و انسانی باید از عربستان و همدستانش بخواهد که جنگ علیه یمن را متوقف کنند‎. ملت یمن پایداری اسطوره‌ای و دلاورانه ای در برابر تجاوزگری کرد و پیروزیهای بزرگی در میادین نبرد بدست آورد‎. رهبران بزرگی در جهان امروز در آزمایش اخلاقی رد شدند. جهان و بشریت امروز با امتحانی اخلاقی روبرو هستند و باید در این امتحان سربلند بیرون بیاییم.

ما ابتکار عمل سید «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصار الله یمن را درخصوص آمادگی برای مبادله برادران فلسطینی زندانی در عربستان (با اسیران سعودی) را بسیار ارج می نهیم.

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.