سید حسن نصرالله: با پروژه تجزیه منطقه مبارزه کردیم/ حزب‌الله اجازه ادامه تجاوزگری‌ها را به اسرائیل نخواهد داد

دبیرکل حزب‌الله لبنان در جشن دومین سالروز آزادسازی ارتفاعات این کشور از اشغال گروه‌های تروریستی تکفیری تاکید کرد مقاومت در مرحله گذشته برای جلوگیری از اجرای پروژه تجزیه منطقه مبارزه کرد.

کد خبر : 104201
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 شهریور 1398 - 17:08

 

به گزارش پایگاه خبری “ججینبه نقل از خبرگزاری تسنیم، سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم جشن دومین سالروز آزادسازی ارتفاعات این کشور آغاز شد.

سلسله ارتفاعات شرقی لبنان (جرود عرسال) در تاریخ ۲۶ اگوست ۲۰۱۷ میلادی (۴ شهریور ۱۳۹۶ ه.ش) از لوث گروه‌های تروریستی آزاد شد.

این پیروزی بزرگ ارتش و ملت و مقاومت لبنان معروف به عید آزادسازی دوم است، زیرا اهمیت آن از اهمیت آزادسازی جنوب لبنان از اشغال رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰ میلادی کمتر نیست.

مهمترین محورهای سخنان نصرالله :

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم دومین سالگرد آزادسازی تپه‌های عرسال در شرق لبنان از دست تروریست‌های تکفیری گفت: حضور گسترده در این مراسم اولین پاسخ به تجاوزگری های شب گذشته رژیم اسرائیل است.

به اهالی منطقه البقاع و ملت لبنان به خاطر این پیروزی تبریک می‌گویم و به ملت سوریه نیز تبریک می‌گویم، زیرا این نبرد بخش مهمی از نبرد بزرگی بود که در سوریه جاری بود.

این پیروزی‌ها، پیروزی همه نیروهای مقاومت لبنان و فلسطین و ارتش‌های لبنان و سوریه است.

من درباره تجاوزگری بسیار بسیار خطرناک(تجاوز پهپادهای رژیم صهیونیستی به جنوب بیروت) سخن خواهم گفت.

تحولات سال‌های اخیر که جنگ جرود عرسال به آن پایان داد، یک حادثه گذرا نبود.‎

ما در مرحله گذشته برای مقابله با پروژه تقسیم منطقه مبارزه کردیم و باید کسانی را که به تروریست ها کمک کرده و آنها را مجهز به سلاح کردند و دل به آنها بسته و از آنها در سطح سیاسی و رسانه ای دفاع کردند، یادآور شویم.‎

باید به یاد بیاوریم که نبرد از همان آغاز بر دوش ارتش سوریه و مردان مقاومت بود و ارتش لبنان در آن زمان از وارد عمل شدن منع شده بود.  ‎

نبرد بیرون راندن جبهه النصره (از منطقه جرود عرسال) با بازوان مقاومت انجام شد. سپس مرحله پایانی علیه گروه تروریستی داعش انجام شد که در آن ارتش لبنان مشارکت داشت. ‎

تصمیم رسمی لبنان برای ورود ارتش لبنان به نبرد جرود عرسال شجاعانه بود. ‎

برخی امروز وقتی از نبرد جرود عرسال صحبت می‌کنند، نقش مقاومت و ارتش سوریه را نادیده می‌گیرند. باید از نقش آمریکا صحبت کنیم که از دولت لبنان خواست تا در نبرد جرود عرسال دخالت نکند و جلوی حزب الله را از ورود به این نبرد بگیرد.‎

داعش بهانه آمریکا برای احیای نقش نیروهایش در عراق بود و اکنون برای باقی ماندن این نیروها در عراق در تلاش برای احیای این گروه تروریستی هستند.

این آمریکایی ها بودند که داعش را ایجاد کردند و همچنان از آن محافظت می کنند و از این گروه بهره برداری می کنند و خطر همچنان پا برجاست. آمریکایی ها در تلاش برای احیای دوباره داعش در عراق به علت پیشنهادی قانونی هستند که خواهان اخراج نیروهای آمریکایی از عراق استلإ زیرا داعش بهانه بازگشت نیروهای آمریکایی در عراق بوده است.

ما باید به این پیروزی بزرگ (علیه تروریست ها در جرود عرسال) افتخار کنیم. دعش امروز در دورترین فاصله از کشور ما است.‎

سوریه با گام های ثابت در میسر پیروزی نهایی حرکت می‌کند و ادلب و همچنین شرق فرات به آغوش دولت سوریه بازخواهد گشت.‎

سخن آمریکایی ها درباره اینکه داعش قدرت خود را در سوریه و عراق بازیافته است، بسیار خطرناک است. تهدید آمریکا همچنان پا برجاست. این آمریکا است که برخی سران داعش را به افغانستان منتقل کرد و عراقی ها و افغان ها تصاویری از هواپیماهای آمریکایی دارند که این مدعا را تایید می‌کند.

این امر در چارچوب سیاست آمریکا برای آینده افغانستان است. این سیاست مبتنی بر بازگشت جنگ داخلی در این کشور است.‎

بعد از پایان نبرد در جرود عرسال و خروج گروه های مسلح، ما این نبرد را به همراه ارتش سوریه و هم پیمانانش تکمیل کردیم و امروز می‌توانیم بگوییم که داعش دور از کشورما است. همچنین جبهه النصره نیز دور از لبنان و مرزهای لبنان بعد از آزادسازی کامل حومه شمالی حماه و خان یونس و پیشرفت و پیشروی حاصل شده است و این امر خطرات را از لبنان دور می‌کند و این نتایج مهمی برای سوریه دارد و بدان معنا است که سوریه در میسر ثابت خود به سمت پیروزی نهایی گام برمی‌دارد.

دولت و ارتش سوریه در بهترین وضعیت هستند و توان کسب دستاورد و پیروزی را دارند و ادلب و شرق فرات به آغوش سوریه بازخواهد گشت.  ‎

همه این تحولات از نگاه لبنان به این معنا است که خطرات تروریستی و تکفیری در قالب نظامی آن در کمترین حد قرار دارد و از مرزهای ما دور است. اگر شهدا و مجروحان نبودند، این دستاورد به دست نمی‌آمد. من از رهبری و ارتش و ملت سوریه برای همه این جانفشانی ها تشکر می‌کنم و باید از جمهوری اسلامی ایران نیز تشکر کنم.‎

خطر بسیار دور شده است، اما نباید به گونه ای رفتار کنیم که خطر تمام شده است.

اولین دغدغه منطقه بقاع امروز مسئله امنیتی است. همواره باید تاکید کنیم که تامین امنیت، مسئولیت دولت و ارتش و دستگاههای امنیتی است. همواره گفته‌ام که نباید به کسی اجازه داد که روند را به گونه ای سوق دهد که حزب الله یا هر نیروی سیاسی این مسئولیت را برعهده بگیرد. این دامی است که نباید در آن بیفتیم. جایز نیست که اهالی منطقه ما را به این سمت سوق دهند. اصلا جایز نیست که اهالی بقاع این گفته را بشنوند که به ما ربطی ندارد. این منطق یک دولت یا منطقه مسئولان یک دولت نیست. نباید افرادی با چنین تفکراتی مسئولیت داشته باشند. این بقاع و منطقه الهرمل هستند که این کشور را حفظ کرده اند.

برخی می‌گویند که این امر نیاز به جانفشانی دارد، اما آیا این از مسئولیت های دولت نیست. وقتی جرود عرسال آزاد شد آیا این امر با بیانیه و سخنرانی انجام شد یا جافشانی و اهدای خون؟ کسی که آماده نیست تا برای امنیت مردم و حفاظت از جان آنها جانفشانی کند، باید عذرخواهی کرده و استعفا دهد تا کسی به جایش بیاید که مسئولیت پذیر باشد.‎

مردم این منطقه باید بخشی از مسئولیت را در کنترل فرزندان خود برعهده بگیرند و مشقت و مشکلات ارتش را وقتی اشتباهی روی می‌دهد، درک کنند. اما به هرحال خواهان عدم اشتباه هستیم اما این اشتباه نباید باعث حذف حمایت مردمی از ارتش باشد، زیرا مجرمان همین را می‌خواهند. جایگزینی برای شما به جز ارتش و نیروهای امنیتی نیست.

یک سری مسائل نیاز به تلاش سیاسی مضاعف دارد. ما بر تشکیل شورای بعلبک هرمل و نیز عکار اصرار می‌ورزیم. این امر نیازمند تلاش بیشتر تشکل ها و نیروهای سیاسی است، ولی ما وظیفه خود می‌دانیم که همه توان خود را به کار بگیریم، اما باید بدانید که ما با موانع بزرگی به علت فساد و سهم خواهی روبرو هستیم.

ما به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد و دستاورد کسب خواهیم کرد و به شما می‌گویم که در هر زمانی که به علت فساد یا سهم خواهی یا عدم پذیرش برخی به بن بست برسیم، به شما رجوع خواهیم کرد و از شما کمک خواهیم خواست و در آن زمان مسئولیت را برعهده خواهید گرفت.  در آن زمان در بعلبک تحصن نخواهیم کرد، بلکه در جایی که باید تحصن کنیم، آن را انجام خواهیم داد و صدای شما بلند خواهد بود، اما تا کنون به این نقطه نرسیده‌ایم اما این احتمال وارد است.

در خصوص مسئله اسرائیل، آنچه شب گذشته روی داد بسیار خطرناک است و درباره جنبه های خطرناک بودن و موضعی که باید در سطح این حادثه و خطر گرفته شود، صحبت خواهم کرد. نباید این موضوع را دستکم گرفت. آنچه در آسمان ضاحیه(جنوب بیروت) روی داد، ورود یک پهپاد و یک هواپیمای نظامی بود که ما آن را داریم و جه بسا به رسانه‌ها ارایه بدهیم. بقایای هواپیمای دوم از آن نوعی نیست که برای تصویربرداری از عروسی‌ها و مناسبتها اجاره می‌شود.

هواپیمای اول وارد منطقه هدف شد و یک هواپیمای شناسایی که مجهز به مواد منفجره نبود، در ارتفاع پایین به پرواز درآمد و این بدان معنا است که تلاش می‌کرد تا تصاویری را درباره هدف مورد نظر مخابره کند. ما آن را سرنگون نکردیم، اما جوانان محله با پرتاب سنگ آن را سرنگون کردند. شاید در نتیجه اشکال فنی بود یا به علت سنگ. بعد از مدتی هواپیمای دومی به صورت هجومی آمد و محل مشخصی را هدف قرار داد.‎

آنچه دیشب روی داد، حمله با یک پهپاد انتحاری علیه هدفی در منطقه ضاحیه بود. این توصیف دقیق است.چرا می‌گوییم که خطرناک است. نبود قربانی یا زخمی از سطح خطر کم نمی‌کند. خواست خدا بود که یکشنبه شب این اتفاق نیفتاد . این اولین تجاوزگری پهپادی از زمان تجاوزگری ۱۴ اوت سال ۲۰۰۶ میلادی بود.

رژیم اسرائیل رسما اعتراف می‌کند که این حمله را انجام داده است. این  نقض قواعد درگیری است که بعد از جنگ جولای برقرار شد. این تجاوز بزرگ و خطرناکی است. اگر در قبال این تجاوز خطرناک سکوت شود، مقدمه ای برای مسیر خطرناکی علیه لبنان خواهد بود و هر دو روز یک پهپاد انتحاری این ساختمان و این مکان و این جامعه را هدف قرار خواهد داد. یعنی تکرار سناریوی عراق که اکنون در جریان است. در سناریوی عراق که از چند هفته پیش آغاز شد، انبارهای الحشد الشعبی با پهپاد هدف قرار می‌گیرد و اسرائیل به طور تلویحی مسئولیت آن را می‌پذیرد و افتخار می‌کند. عراقی‌ها چطور با این امر برخورد می‌کنند، به خودشان مربوط است، اما از نظر ما در لبنان، ما اجازه چنین روندی را نمی‌دهیم.

هر کاری برای جلوگیری از ایجاد روندی از این نوع انجام خواهیم داد.دولت آن را محکوم کرده و می‌گوید که تجاوزی صورت گرفته است و شکایت می‌کند. این خوب است، اما روند را متوقف نخواهد کرد. ما در مقاومت هرگز اجازه چنین روندی را با هر هزینه ای نخواهیم داد. زمانی که هواپیماهای اسرائیلی می‌آمدند و محلی را در لبنان بمباران می‌کردند و در فلسطین اشغالی در امان بودند، گذشته است.

ارتش اسرائیل به ساکنان شمال فلسطین اشغالی می‌گوید که چیزی نیست، اما من امروز به آنها و ساکنان فلسطین اشغالی می‌گویم که مطمئن نباشید و فکر نکنید که حزب الله اجازه تجاوزگری از این دست را خواهد داد.‎

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.