سوخت زیستی از پسماندهای روغن زیتون

محققان فرانسوی با استفاده از بقایای بلااستفاده تولیدشده در فرآیند تولید روغن زیتون، موفق به تولید سوخت زیستی،‌ آب تمیز و کود شدند.

کد خبر : 35519
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1396 - 15:40

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین به نقل از خبرگزاری ایرنا، برای تولید روغن زیتون به صورت تجاری، زیتون‌ها خرد شده و با آب در آسیاب مخلوط می‌شوند. روغن حاصل جمع‌آوری شده و در محفظه‌ای نگهداری می‌شود. آب و تفاله زیتون باقیمانده بلااستفاده است.
در حال حاضر هیچ روش مناسبی برای دفع فاضلاب تولید شده از تهیه زیتون و دیگر محصولات وجود ندارد؛ زیرا ورود آن به اعماق زمین منجر به آلودگی آب‌های دیگر می‌شود و حضور آن روی زمین خاک و محصولات کشاورزی را از بین می‌برد و همین امر سبب شده محققان همواره به دنبال روش‌هایی برای دفع یا استفاده از فاضلاب باشند. معضل تولید زباله نیز یکی از مهمترین مشکلات متخصصان محیط زیست است. محققان موسسه علم مواد Mulhouse در فرانسه موفق به تولید سوخت زیستی، کود و آب تمیز از این بقایای بلااستفاده تولید شده در کارخانه‌ها روغن زیتون شده‌اند.
محققان برای انجام این فرآیند فاضلاب تولید شده از روغن زیتون را با خاک اره که یکی دیگر از مواد زائد موجود در کشورهای حاشیه مدیترانه است مخلوط کرده اند؛ لازم به ذکر است که ۹۸ درصد روغن زیتون جهان در کشورهای حاشیه مدیترانه تولید می‌شود. این مخلوط به سرعت خشک می شود و آب تبخیر شده از آن به عنوان آب تمیز و مناسب برای آبیاری جمع‌آوری می‌شود. محصول خشک باقیمانده در معرض دمای بالا و در غیاب اکسیژن قرار می‌گیرد و به گاز قابل احتراق و زغال تبدیل می‌شود.
گاز تولیدشده جمع‌آوری می‌شود و پس از متراکم‌شدن، به روغن زیستی تبدیل می‌شود که می‌تواند به عنوان منبع گرمایی باشد. زغال باقیمانده حاوی پتاسیم، فسفر و نیتروژن است و می‌تواند به عنوان کود مورد استفاده قرار گیرد.

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.