سریع ترین هواپیماهای نظامی تاریخ؛ سلاطین آسمان در عصر جت + عکس

قصد داریم ۵ فروند اول که از همه سریع‌تر هستند را به شما معرفی کنیم.

کد خبر : 42833
تاریخ انتشار : جمعه 12 مرداد 1397 - 5:00

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، سرعت در هوانوردی نظامی یک امر بسیار مهم است. هواگردهای پر سرعت می‌توانند در کمترین زمان، بیشترین مسافت را پیموده و سریع‌ به مقصد برسند، زودتر به هدف رسیده و سریع‌تر از دست دشمن فرار کنند. همچنین هواگردهای پر سرعت در ماموریت‌هایی همچون گشت هوایی،‌ توان پویش و گشت در منطقه وسیع‌تری نسبت به هواگردهای کم سرعت‌تر دارند.

هواپیماهای نظامی بسیاری وجود دارند که سرعتشان از ۲ ماخ بیش‌تر است. ۲ ماخ به صورت کلی به معنی ۲ برابر سرعت صوت است. البته به طور دقیق‌تر باید گفت عدد ماخ و همچنین سرعت صوت نسبی هستند و در ارتفاع،‌ فشار و شرایط مختلف، مقدار عددی آن متفاوت است. با این حال به صورت کلی این عدد برای همه هواپیماها که در یک شرایط مشابه پرواز می‌کنند، یکسان است و ما آن را ۲ برابر سرعت صورت در نظر می‌گیریم.

از میان شمار بالای این هواپیماهای پر سرعت، قصد داریم ۵ فروند اول که از همه سریع‌تر هستند را به شما معرفی کنیم. در این نوشتار تنها به سریع ترین هواپیماهای نظامی سرنشین‌دار اشاره می‌کنیم و هواپیماهای سریع اما غیر نظامی و همچنین هواپیماهای نظامی بدون سرنشین از دایره بحث ما خارج هستند.

 

رتبه پنجم: XB-70 ولکری

 

 

پایگاه خبر ججین

 

 

XB-70 ولکری (Valkyrie) یکی دیگر از شاهکارهای هوانوردی است که برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ به پرواز در آمد. هواپیمایی بسیار غول پیکر با سرعتی بیش‌تر از یک جنگنده! ولکری یک بمب افکن راهبردی با توان حمل بمب اتمی بود که در زمان جنگ سرد توسط کمپانی هوافضای آمریکایی نورث امریکن اویشین ساخته شد.

این هواپیما ۵۷.۶ متر درازا و ۹.۱ متر ارتفاع داشت. فاصله بین دو سر بال‌های آن از یکدیگر (دهانه بال) نیز ۳۲ متر بود. این غول پرنده هنگام برخاستن ۲۴۶ تن وزن داشت.

۶ موتور توربوجت YJ93-GE-3 ساخت بخش هوافضای کمپانی آمریکایی جنرال الکتریک (General Electric) وظیفه تولید رانش مورد نیاز ولکری را بر عهده داشتند. XB-70 با این اندازه بزرگ و وزن زیاد، دارای بیشینه سرعت ۳.۱ ماخ و سرعت پیمایش عملیاتی ۳ ماخ بود. ولکری نه تنها یکی از سریع ترین هواپیماهای نظامی در تاریخ،‌ بلکه پر سرعت‌ترین بمب افکن و هوپیمای پیل پیکر ساخته شده تا به امروز است.

 

رتبه چهارم: X-2 استارباستر

 

 

 

پایگاه خبر ججین

 

 

X-2 استارباستر (StarBuster) یک هواپیمای آزمایشی آمریکایی بود که به دست کمپانی بل با همکاری کمیته رایزنی ملی هوانوردی آمریکا موسوم به ناکا (NACA)‌ طراحی و ساخته شد و اولین پروازش را در سال ۱۹۵۵ انجام داد. این هواپیما نیز همچون X-15 یک موتور راکتی داشت. موتور راکتی این هواپیما آن را به بیشینه سرعت ۳.۲ ماخ می‌رساند و از این رو در جایگاه چهارم از سریع ترین هواپیماهای نظامی جای می‌گیرد.

 

 

رتبه سوم: A-12 و YF-12

 

 

 

پایگاه خبر ججین

 

 

A-12

 

A-12 نیز همچون اس‌آر-۷۱ یک هواپیمای شناسایی راهبردی آمریکایی بود که تنها یک سال در آژانس اطلاعاتی مرکزی آمریکا موسوم به سیا (CIA) خدمت کرد و سپس به دلیل ورود به خدمت اس آر-۷۱ بازنشسته شد. A-12 در اصل پایه طراحی اس‌آر-۷۱ نیز بوده است. A-12 که به آن آکس‌کارت (OXCART) نیز می‌گفتند، دارای بیشینه سرعت ۳.۳۵ ماخ بود و یکی دیگر از سریع ترین هواپیماهای نظامی تاریخ است. اولیپ پرواز آکس‌کارت در سال ۱۹۶۲ صورت گرفت.

یک نمونه جنگنده رهگیر نیز بر اساس A-12 طراحی شده بود که نامش YF-12 بود و سرعتی مشابه A-12 داشت. YF-12 سریع‌ترین جنگنده ساخته شده در تاریخ است؛ البته هرگز وارد خدمت نشد. YF-12 اولین پرواز خود را در سال ۱۹۶۳ تجربه کرد. این جنگنده دارای موشک‌های هوا به هوای دور برد بود و به عنوان یکی از بزرگترین جنگنده‌های رهگیر ساخته شده در تاریخ نیز به شمار می‌رود.

 

رتبه دوم: SR-71 بلک برد

 

 

پایگاه خبر ججین

 

اس آر-۷۱

 

یکی از معروف‌ترین هواپیماهای دنیا که در نوشتارهای پیشین مفصل درباره آن و رکوردهایش توضیح دادیم. بلک برد (Black Bird) یک هواپیمای شناسایی راهبردی آمریکایی است که با پرواز پیوسته و طولانی مدت در ارتفاع ۲۶ هزار متری از سطح زمین، رکورد مطلق و همچنان پابرجای بلندترین پرواز پیوسته برای هواپیماهای عملیاتی در تاریخ را از آن خود کرد. این هواپیما همچنین در یکی از ماموریت‌های خود بر فراز لیبی برای فرار از موشک‌های پدافند هوایی با سرعت بیش از ۳.۵ ماخ پرواز کرد و از این رو رکورددار سریع‌ترین هواپیما سرنشین‌دار عملیاتی تاریخ است. این هواپیما اولین پرواز خود را در سال ۱۹۶۴ انجام داد.

 

رتبه اول: X-15

 

پایگاه خبر ججین

 

X-15 یک هواپیمای آزمایشی ساخت کمپانی هوافضای آمریکایی نورث امریکن اویشین (North American Aviation) است که به یک موتور راکتی سوخت مایع مجهز بود! از این رو به X-51 هواپیمای راکتی نیز می‌گویند. موتور این هواپیما مدل XLR99-RM-2 و ساخت کمپانی آمریکایی ری‌اَکشن موتورز (Reaction Motors) بود که یک کمپانی فعال در زمینه ساخت موتورهای راکتی به شمار می‌رفت. این موتور بیش از ۳۱۳ هزار نیوتون رانش (تراست) تولید می‌کرد.

XLR99-RM-2 اولین موتور راکتی ساخته شده در تاریخ بود که توان کنترل جریان سوخت و همچنین امکان راه‌اندازی دوباره را داشت. به بیانی ساده این موتور یک شاهکار مهندسی بود و با هر موتور راکتی دیگر فرق داشت! جالب است بدانید موتور اولین هواپیمای تاریخ که موفق به دستیابی به سرعت فراصوت در پرواز افقی شد،‌ یعنی X-1 ساخت کمپانی هوافضای آمریکایی بل (Bell) نیز توسط ری‌اَکشن موتورز ساخته شده بود.

و اما به X-15 باز می‌گردیم. این هواپیما اولین پروازش را در سال ۱۹۵۹ انجام داد و در سال ۱۹۶۷ نیز رکورد مطلق خود در سرعت را به جای گذاشت. X-15 زیر بال یک بمب افکن راهبردی آمریکایی بی-۵۲ استراتوفورترس (B-52 Stratofortress) نصب و با آن به پرواز در می‌آمد. سپس هنگامی که به ارتفاع ۱۴ هزار متری می‌رسید، موتور خود را روشن کرده و به پرواز در می‌آمد. X-15 در سال ۱۹۶۷ به سرعت هایپرسونیک بیش از ۶.۷۲ ماخ (۷۲۷۴ کیلومتر بر ساعت،‌ بیش از ۲ کیلومتر بر ثانیه) دست یافت! سرعتی که همچنان هیچ هواپیمای سرنشین‌داری به آن نرسیده است. سریع‌ترین هواپیماهای سرنشین‌دار ساخته شده در تاریخ نصف X-15 سرعت دارد

اما این تمام ماجرا نیست. X-15 با رسیدن به ارتفاع ۱۰۸۰۰۰ متری (۱۰۸ کیلومتری) رکورد بلند پروازترین هواپیمای سرنشین‌دار تاریخ را نیز به نام خود ثبت کرده است. X-15 این رکورد سرعت و ارتفاع پروازی را مدیون تک موتور راکتی خود است. این هواپیما به دلیل امکان رسیدن به چنین ارتفاع بالایی، اولین هواپیمای فضایی نیز محسوب می‌شود.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.