ساخت یک کاوشگر برای کشف حیات در زیر یخ!

یک کاوشگر زیر آبی به نام “BRUIE” توسط مهندسان ناسا ساخته شده است که به کاوش در زیر یخ‌های قطور و جستجوی حیات در آن محیط می‌پردازد و اکنون برای اولین بار در قطب جنوب مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

کد خبر : 108452
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 آبان 1398 - 6:48

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، ناسا یک ربات چرخ دار به منظور حرکت در قسمت زیرین یخ طراحی کرده است که به زودی آن را در قطب جنوب آزمایش می‌کند.

این کاوشگر موسوم به “BRUIE” توسط مهندسان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، برای اکتشافات زیر یخ و به عنوان بخشی از پروژه توسعه فناوری مطالعه قمرهای یخی خارج از منظومه شمسی ساخته شده است.

یکی از فرصت‌های جالب توجه برای ماموریت‌های آینده فضایی، شواهد محکمی است که نشان می‌دهد بسیاری از قمرهای یخی سیاره‌های واقع در خارج از منظومه شمسی مانند “انسلادوس” یا “اروپا” ممکن است دارای اقیانوس‌هایی به وسعت ۶ تا ۱۲ مایل در زیر پوسته یخی خود باشند که ممکن است برخی از آنها شکلی از زندگی بدوی را در خود جای داده باشند.

شواهد علمی نیز این احتمال را تایید می‌کنند، چرا که پوسته یخی اقیانوس‌ها می‌تواند به حیات موجودات زنده کمک کند.

“اندی کلش” مهندس سرپرست این پروژه می‌گوید: ما متوجه شده‌ایم که زندگی اغلب هم در کف دریا و هم در زیر پوسته یخی اقیانوس‌های یخ زده پیدا می‌شود. کاوشگر “BRUIE” نیز در این راستا از قابلیت خود استفاده می‌کند تا به یخ متصل بماند و جریان‌های زیر آب در اقیانوس‌ها موجب تغییر مسیر آن نشوند. علاوه بر این می‌تواند با خیال راحت مصرف انرژی خود را کاهش دهد و فقط در صورت نیاز روشن شود. به این ترتیب می‌تواند ماهها به کاوش در زیر یخ بپردازد.

پایگاه خبر ججین

این کاوشگر به طول سه پا، مجهز به قطعات الکترونیکی، دوربین و ابزارهای متفاوت و دارای دو چرخ موتوردار با دندانه‌های تیز برای اتصال به قسمت زیرین یخ‌های لغزنده است.

این کاوشگر رباتیک برای اولین آزمایشات که از ماه دسامبر در ایستگاه تحقیقاتی کیسی استرالیا آغاز می‌شود، از طریق ایجاد یک سوراخ در یخ به داخل آن فرو می‌رود. سپس در آنجا کاوش‌های خود را آغاز می‌کند و ابزارهای آن همراه با دو دوربین پخش زنده با کیفیت بالا، داده‌ها را در مورد اکسیژن محلول در آب، شوری آب، فشار و دمای آن ارسال می‌کنند.

اگر آزمایش‌های اولیه موفقیت آمیز باشد، “BRUIE” پس از گذشت چند ماه اجازه می‌یابد تا در اعماق بیشتری فعالیت کند.

 


 

 

 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.