روزه داری در سایر ادیان و مذاهب

در فرهنگ‌های مختلف، فلسفه روزه‌ گرفتن علاوه بر تاکید بر ارزش‌های معنوی‏ مزایای دیگری مانند وارد کردن نظم به زندگی و جلوگیری از هوس‌ رانی هم دارد.

کد خبر : 16123
تاریخ انتشار : جمعه 3 خرداد 1398 - 4:27

به گزارش پایگاه خبری “ججینبه نقل از خبرگزاری صدا و سیما، امروزه روزه‌داری به عنوان بخشی‌ از هویت مسلمانان در سراسر جهان شناخته شده است. اما گرفتن روزه مختص به دین اسلام نیست. روزه در اغلب ادیان دنیا نقش مهمی داشته است. در بسیاری از ادیان و فرهنگ‌های دیگر روزه‌داری با شیوه‌های مختلف وجود دارد. با ما همراه شوید تا با روزه‌داری در ادیان دیگر بیشتر آشنا شوید.در فرهنگ‌های مختلف، فلسفه روزه‌ گرفتن علاوه بر تاکید بر ارزش‌های معنوی شامل مزایای دیگری مانند وارد کردن نظم به زندگی و جلوگیری از هوس‌های بی‌مورد نیز هست.
در یونان باستان، فیثاغورس از جمله کسانی بود که به روزه‌داری اهمیت می‌داد. در فرهنگ‌های اولیه مردم قبل از رفتن به جنگ یا به عنوان بخشی از مراسم رسیدن به سن بلوغ روزه می‌گرفتند. روزه را برای خوشنود کردن خدایان می دانستند.
در بین بومیان آمریکا برای جلوگیری از روی دادن بلایای طبیعی روزه می گرفتند.
اما در بین زرتشت، روزه وجود ندارد چرا که، زرتشتیان مخالف هر نوع عملی هستند که منجر به ضعف و سستی بدن شود. جولیان نورویچ یک عارف انگلیسی که در قرن ۱۴ام زندگی کرده سعی داشته با روزه گرفتن به مسیح نزدیک شود. در بقیه مذاهب همروح از طریق روزه گرفتن پاک می‌شده و امکان رسیدن به معرفت فراهم می‌شده است.
نگاهی به روزه داری در فرهنگ سایر ملل
 در ادیان مختلف و کتابهای مقدس مانند، انجیل، کتاب عهد عتیق و جدید، مهابتارا (کتاب مقدس هندوها) به روزه گرفتن اشاره شده است.در یهودیت نیز چندین مناسبت سالانه وجود دارد که در آن مناسبتها یهودی ها روزه می گیرند. مثلا روزهای توبه.
در بین کاتولیک‌ها و ارتدکس‌های شرقی دین مسیحیت، گرفتن ۴۰ روز روزه قبل از عید پاک مرسوم است.
هندوها نیز روزهای خاصی در هفته یا ماه را به روزه‌داری اختصاص می دهند.(روزی که ماه کامل است و یازدهمین روز از هر ۲ هفته).یکی از تشریفاتی که در روزه‌داری هندوها وجود دارد پرهیز از گوشت قرمز و ماهی در روزهای خاصی از سال است. بعضی‌ها چند روز هیچ چیز به جز آب مصرف نمی‌کنند.
نقطه مشترک در این مراسم‌ها برگزاری جشن در پایان دوره روزه‌داری است.که “یوم کیپور” در یهودیت، “عید پاک” در مسیحیت و “عید فطر” در اسلام می باشد.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.